Announcement

Collapse
No announcement yet.

E-raptor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E-raptor

    Har så smått begynt å kjøpe inn utstyr til det som skal bli en E-raptor og lurer på om det er noen "der ute" som har prøvd/sett/hørt om noen/eller har en nabo som har hørt om noen som har testet de ulike settene som finnes på markedet.
    Ser at Elefun har et sett fra MS-Composit, samt at Ezfly i Sverige har et sett fra GTX (z50).
    Det jeg stusser litt på er at MS-Composit settet leveres med 80A esc og anbefaler 10S LiPo, mens GTX settet leveres med 45A esc og anbefaler også 10S Lipo.. Etter det jeg har fått med meg yter en OS hyper ca. 2,1 hk som tilsvarer ca. 1566 watt.. 80A x 37V skulle vel bli ca. 2960 watt.., litt overkill?
    Mvh.
    Øyvind Iversen

  • #2
    Overkill? Ikke i mine øyne, sier mer om hvem som har gjort leksa si og vet hva som blir morsomt å fly.. Jo mere power du har, jo mere morsomt blir det (til en hvis grad, til slutt blir maskinen så heftig at du ikke tørr ta den ut på flytur av egen sikkerhet ) Ikke det at Ezfly kan sine saker, men jeg tror MS-Composite kan sakene enda bedre.

    Comment


    • #3
      Hei,

      Anbefaler deg å gå på RCGroups.com og se på tråden der om Hacker A50-12S. Der står det masse informasjon og det er video som også viser amp/volt under diverse øvelser. Oppsettet virker sprekere og billigere enn MS sitt. Denne Hackeren må brukes sammen med CC 45 HV kontroller for å få nok turtall. På www.tppacks.com får du kjøpt motor, kontroller og et enkelt konverteringssett som er tilpasset motoren.

      Det er 10S lipo som er gjengs på e-raptorer som skal brukes til 3D flyging - jo flere S'er du har jo mindre ampere trenger du å dra ut av systemet for å få nok power og da holder det faktisk med en 45A kontroller

      Her er tråden om Hacker:
      New Raptor 50 test: Hacker A50-12S... - RC Groups
      Last edited by Lorents; 20-04-06, 09:30.
      Hvor er lipoen din a?

      www.airheads.no
      www.bmk-rc.com/

      Comment


      • #4
        Takker for kjapp respons..
        Det er vel med dette som alt annet.., man får det man betaler for.
        Har i utgangspunktet ikke behov for det råeste oppsettet med en gang men vil heller ikke risikere at man går lei med en gang..
        Er litt fristet av hacker'n ja..
        Vet ikke om det er lurt å legge i 2 kroner ekstra i esc og så ha litt større spennvidde på batterivalg (antall S'er)..? 45A esc betinger nok 10S for å holde følge.. Ser at Moss Hobby har 85HV til snaue 2000. (minus en kjæmpe rabatt.. dersom du leser dette Sture)
        Tenker litt på å kunne bruke 8S (2 x 4S) slik at man bruke batteripakkene til flere "ting".. Har en sønn på 10 som flyr elektrofly og da er det jo greit å kunne dele litt på batteriene for å unngå konkurs.
        Mvh.
        Øyvind Iversen

        Comment


        • #5
          Det høres lurt ut å kunne bruke pakkene til noe annet også ja.

          Det MS settet og hacker motoren fungerer vel best på 10S så da bør du kanskje sjekke litt rundt å se hva slags motor som gir riktig turtall på raptor giring og 8S før du handler. RCGroups.com er vel da stedet å lete etter erfaringer på dette. En annen ting du bør sjekke er om det er plass til de batteriene du ønsker på raptoren - hvis du vil ha de inni ramma er det en del begrensninger, men med 2 x 4S kan du kanskje henge en på hver side på utsiden av ramma.

          Det som er litt rart er at det litt lite informasjon og erfaringer rundt det MS settet, mulig det bare er jeg som ikke følger med men har ikke sett mye om det på forumer etc. Mangler liksom den tråden som sier "Wow, dette MS settet funker bra"...

          En CC HV 85 er vel kanskje veien da ja. CC skal vissnok komme ut med ny firmware snart som fikser en del teite ting (blant annet spark-starten ved første oppstart) så da blir den sikkert litt mer populær

          Blir kanskje litt mye babling fra min side dette her
          Last edited by Lorents; 20-04-06, 13:05.
          Hvor er lipoen din a?

          www.airheads.no
          www.bmk-rc.com/

          Comment


          • #6
            Originally posted by Lorents
            Blir kanskje litt mye babling fra min side dette her
            Neida, setter stor pris på all "babling" om dette da jeg sitter på ei forblåst øy rett sør for moralsirkelen (også kalt polarsirkelen..) og har ikke noe heli miljø rundt meg.

            Har også lett med lykt og lupe etter noen som sier "wow" til et eller annet sett, utenom de som selger disse da.. men uten hell så langt.

            Angående type motor og giring for å kunne bruke 8S så har jeg naturlig nok ikke tenkt så langt enno, tenkte kanskje at det gikk bra å kjøre 8S på hacker'n eller noen av de andre settene.. men så enkelt er det vel dessverre ikke...
            Mvh.
            Øyvind Iversen

            Comment


            • #7
              Har ikke peiling på hvor flybart disse settene er på 8S - det kan hende at det funker, eller det kanskje ikke letter i det hele tatt. Turtallet blir jo kanskje 20% lavere. Disse greiene er litt for dyrt til bare å prøve seg frem så her er det om å gå veier som andre har gått før deg

              Jeg ville nok ha lett etter en motor som passer bedre til 8S - eller gått for 10S, evt med 2 x 5S pakker.
              Hvor er lipoen din a?

              www.airheads.no
              www.bmk-rc.com/

              Comment


              • #8
                Det blir nok å prøve å finne et oppsett som er testet og bevist fungerer ja...

                Men..., ser også at de få 10S pakkene som konkret anbefales til de ulike settene ligger rundt 3700 - 4000 mAh.. det kan vel ikke bli rare flytiden med disse? Ser at Ezfly antyder 11 minutter på et 4000 batteri, men vet jo ikke hvilket strømtrekk de beregner i snitt da.

                Disse pakkene har dog en pris som er overkommelige.
                Mvh.
                Øyvind Iversen

                Comment


                • #9
                  4Ah/11 min*60=22 A i snitt...

                  Comment


                  • #10
                    Det virker veldig lite med 4000 mah pakker, det er jo bare det dobbelte av en trex pakke. Det som egentlig er interesant her er jo watt som er volt ganget med ampere. Ved å øke volten med flere pakker i serie går ampere forbruket ned. En bonus ved å øke volten er at systemet blir litt mer effektivt og mindre varme genereres.

                    Hvis du ser på grafen til den eraptoren med hacker motor så hovrer den vel kanskje på 22-23 ampere og 3D flyging drar opp til 60 ampere i korte perioder. Derfor klarer den seg også med en 45 ampere kontroller som riktignok tynes litt med topper på 60
                    Attached Files
                    Hvor er lipoen din a?

                    www.airheads.no
                    www.bmk-rc.com/

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tintin
                      4Ah/11 min*60=22 A i snitt...
                      Joda det var egentlig ikke matematikken som var problemet.. men logikken i det som står å lese på Ezfly's side:

                      Flygtider:
                      Vanlig sportflygning ca 14 min (1750 rpm på rotorn)
                      Hård 3D flygning, ca 11 min (2050 rpm på rotorn!)

                      Og jeg tror ikke man kan regne 22A i snitt på hard 3D flyging... (ref. kurven postet av Lorents), ikke at det kommer til å bli aktuelt på leeeeeeenge.. men allikevel, rett skal være rett.
                      Mvh.
                      Øyvind Iversen

                      Comment


                      • #12
                        Det er jo mulig at den motoren som ezfly selger er mer effektiv og således gir bedre flytider - kanskje på bekostning av ytelse i 3D flyging? Noen motorer gir punch og suger amperene ut av pakka - og noen er snille og seige og gir lange flytider. Når jeg ser på videoen så bogger den ikke mye under tic-tocs så den ser jo ganske sprek ut.

                        En ting som virker litt rart er at han tar tempen på pakka etter flyging og den er på 51 grader. Det er ikke veldig mye, men indikerer at pakka jobber ganske bra og da ikke så langt unna kontinuerlig C-rating. Er det da en 4000 mah pakke på 12C så er det kanskje 40 ampere i snitt som går? Det blir bare en ren spekulasjon fra min side - det kan jo være at det er veldig varmt der de flyr også...

                        Kan ikke finne noe informasjon om den Z50T motoren. Noen som vet hvilket merke det er?

                        Ezfly har noen tekster der som er mer selgende enn nøyaktig. F.eks. denne:
                        "2200W = 2,9 HP (ska jämföras med en OS 50 Hyper på 1,7)"
                        Redigert etterpå: Her er det vel det at motoren tåler 2200 W de mener - ikke at raptoroppsettet gir 2200W ut på akslingen slik som jeg tolket det først...

                        En tommelfingerregel sier vel at ca. 25% av effekten i el helikopter forsvinner i varme, så da er det i beste fall 75% av 2,9 hester som havner ut på akslingen.

                        Atter igjen litt bla bla herifra
                        Last edited by Lorents; 23-04-06, 16:34.
                        Hvor er lipoen din a?

                        www.airheads.no
                        www.bmk-rc.com/

                        Comment


                        • #13
                          Her var det en som har testet Z 50 motoren. Noen bilder og greier her:

                          Titan Raptor 50 Electric Conversion - RC Groups

                          Ser ut som om han får 9-11 minutter flytid på en 3700 pakke uten å ha gjort så mye for å gjøre raptoren lettere.
                          Last edited by Lorents; 22-04-06, 07:02.
                          Hvor er lipoen din a?

                          www.airheads.no
                          www.bmk-rc.com/

                          Comment


                          • #14
                            Leser iherdig på nettet for å bli klokere på valg av motor oppsett men må bare si at det hittil går dårlig.. På www.tppacks.com leser man at de anbefaler hacker A50-12S på 10S..., så kikket jeg innom Esprit Tech/Model 1.321.428.3066 og kom over denne tabellen..:

                            Data A50-12S
                            500 RPM
                            Max Power (15sec) 1250W
                            Continuous Amp 44A
                            Max Amp (15sec) 50A
                            Io 2.5A
                            Ri 0.016 Ohm
                            Shaft Diameter 5.0mm
                            Shaft Length 31.4mm (1.24'')
                            Weight 370g (13oz)
                            Diameter 48mm (1.89'')
                            Length 56.8mm (2.24'')
                            Max RPM 13'000 RPM
                            Bearing 4 Ball Bearings
                            Poles 14 poles
                            Battery 5-7S Li-Po (18.5-25.9V)
                            ES 40-70Amp

                            Er det bare meg eller er det en liten uoverensstemmelse mellom disse to opplysningene.? (bl.a. det med antall celler..)
                            For det er vel samme motor som omtales her?

                            Tror snart jeg bare må slutte å lese og bare stole på dem som selger.. en av dem i allefall..

                            (Ja Lorents, det er bare å bable i vei no.. )
                            Mvh.
                            Øyvind Iversen

                            Comment


                            • #15
                              Det var godt observert. På Hacker sin site ser jeg ikke noe info om det, men fant en italiensk sjappe som sa "Potenza mass. 1250W (15sec.)" - hehe regner med at det betyr det samme som espirit antyder

                              Leste igjennom resten av tråden, og det var en frase her fra Gary som kanskje forklarer litt:

                              "Mr. Hacker suggests that after we've run these A50s a bit at these high rpms, that it is best to add some oil into the top of the motor, so that it gets into the top bearing. He says the original bearing grease might not stay put at these speeds. The 13k limit is really something for the airplane applications, where the loads are much different"

                              Det den også sier er at motoren kjører nok litt fortere enn det Hacker hadde tankt i utgangspunktet siden den må få litt olje i ny og ne

                              Det er sikkert lurt å poste et spørsmål om maksbegrensningen i den tråden.
                              Hvor er lipoen din a?

                              www.airheads.no
                              www.bmk-rc.com/

                              Comment

                              Working...
                              X