Announcement

Collapse
No announcement yet.

Balanseror på EasyGlider Electric

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Balanseror på EasyGlider Electric

    Har satt sammen Easyglideren jeg fikk i hus før helgen, det meste er veldig greit, fin manual, nøyaktige deler.
    Sliter litt med å få balanseror utslaget som står i manualen, 20mm opp, 8mm ned. Når jeg bruker miksemulighetene på ch1 og 6 (futaba 6exa) klarer jeg ikke å få til så mye som 20mm utslag. Har Nano-S servoer med de lengste armene som fulgte med servoen.
    Som jeg ser det har jeg to muligheter:
    Sette på lengre servoarmer, da med større fare for å knekke servoene ved harde treff mot moder jord.
    Jeg vil også få større servoutslag ved å bruke en Y-kabel og bruke kun en kanal. Men da vil jeg miste muligheten til å brems/ flaps.
    Hva gjør jeg??

    Kjell Arne

  • #2
    Har diu mulighet til å flytte staget fra servo lengre inn på rorhornet ?
    **********************
    Mvh
    Stig Olsen
    Lillehammer MFK


    Nan Xplorer FullCarbon X tail
    Pike Perfect X tail
    Pike Brio / Giant
    Alpina 4001
    DG 500/22 Elan under opppussing
    Birde of Time ( Noe redusert må restureres )

    Futaba 12Fg Fasst

    Comment


    • #3
      Hei seiler'n!

      Joda, har flyttet maks inn på rorhornet og maks ut på servoen, har ikke mere å gå på der..

      Kjell Arne

      Comment


      • #4
        Hei
        Hvorfor vil du få større utslag hvis du bruker y-kabel?
        Er det en begrensning i utslag hvis du bruker
        2 kanaler på radioen din?

        RS
        Ronny Sundbye
        Young man, was that a landing or were you shot down?

        Comment


        • #5
          Hvorfor vil du få større utslag hvis du bruker y-kabel?
          Er det en begrensning i utslag hvis du bruker
          2 kanaler på radioen din?

          RS
          Jeg får mindre utslag ved bruk av to kanaler fordi jeg "bruker" opp litt av utslaget på servoene til brems/ flaps funksjonene. (om jeg har forstått og programert radioen riktig)

          Kjell Arne

          Comment


          • #6
            Originally posted by kaklei
            Jeg får mindre utslag ved bruk av to kanaler fordi jeg "bruker" opp litt av utslaget på servoene til brems/ flaps funksjonene. (om jeg har forstått og programert radioen riktig)

            Kjell Arne

            Hei

            De fleste radioer har mulighet for travel adjustment for hver enkelt kanal. Min radio setter denne automatisk til 75% av maks utslag når jeg setter opp bal-ror med 2 servoer. Denne burde være mulig å sette tilbake til 100% igjen. (og i mange tilfeller mer enn 100 også).
            Dette skulle gi deg det utslaget du trenger vil jeg tro.

            Er ikke kjent med din radio men en liten gløtt i boka vil nok fortelle deg dette.

            Lykke til
            Last edited by torgust; 23-04-06, 20:19.
            Mvh
            Torbjørn Gustafson
            www.trmfk.no



            Will fly for food

            Comment


            • #7
              jeg har en futaba 7C. som torgust sier kan servoutslagene gå til mere enn 100%, går til 140% på min.
              hvordan funksjon bruker du til å justere utsalgene, "aileron diff" eller "end point"
              hvis du bruker "end point", skjekk at det ikke er formye diff på. +/- 1% er nok. så justerer du resten med end point
              muligens litt kronglete skreve
              William Jul Ringkjøb
              Bodø MFK

              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

              Comment


              • #8
                Originally posted by torgust
                Hei

                De fleste radioer har mulighet for travel adjustment for hver enkelt kanal. Min radio setter denne automatisk til 75% av maks utslag når jeg setter opp bal-ror med 2 servoer. Denne burde være mulig å sette tilbake til 100% igjen. (og i mange tilfeller mer enn 100 også).
                william123 jeg har en futaba 7C. som torgust sier kan servoutslagene gå til mere enn 100%, går til 140% på min.
                hvordan funksjon bruker du til å justere utsalgene, "aileron diff" eller "end point"
                hvis du bruker "end point", skjekk at det ikke er formye diff på. +/- 1% er nok. så justerer du resten med end point
                Takker for mange gode forslag.

                Har, etter som jeg kan se ut fra min radio kun mulighet til å sette epa (end point adjustment). Den er satt på maks; 120%. Tror ikke jeg har mere å hente der.

                Kjell Arne

                Comment


                • #9
                  har du ikke diff?
                  da har ikke jeg flere forslag. kanskje noen andre som har samme radio kan si noe?
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

                  If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                  Comment


                  • #10
                    "gamle måten"for å få differensierte utslag: -du setter servohornet offset / ut av senter, forleng støtstaget og bruk maks utslag. Sjekk også at servoen og roret ikke binder seg ved fullt utslag.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Flis
                      -du setter servohornet offset / ut av senter, forleng støtstaget og bruk maks utslag. Sjekk også at servoen og roret ikke binder seg ved fullt utslag.
                      Hei igjen!
                      Har gjort dette også, men en annen ting jeg stusser litt på; trnger jeg virkelig så mye som 20mm utslag opp på balanseroret ved vanlig flyving?? Jeg kommer opp på 20mm om jeg bruker flaps/ brems rattet til å legge inn bremsen med.
                      Er jo mange av dere der ute som har denne modellen, hvor mye utslag har dere på rorene??

                      Kjell Arne

                      Comment


                      • #12
                        jeg satte opp modellen med anbefalte utslag. og rolig seiling og for pen krusing med motor så holder det fint. men etter at jeg prøvde det litt på hang i bra med vind så satte jeg opp utslagene. Tror ikke du vil ha noe problem med å fly det med mindre utslag, men ha god høyde hvis du skal prøve en roll. er ikke den kjappeste til å komme seg rundt
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har 17 mm utslag på mine balanseror, og min modell roller veldig fint på hang. Tror ikke det skal være noe problem å gå under det anbefalte utslaget. Et annet problem med balanserorene,er at det er en liten treghet i hengslinga, som gjør at balanseroret får mest utslag der rorhornet sitter, og litt mindre på endene. Men det går greit allikavel. Det tøyer seg vel opp med litt mer bruk.
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment

                          Working...
                          X