Announcement

Collapse
No announcement yet.

Altfor thight hengsling på Calmato Sport??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Altfor thight hengsling på Calmato Sport??

    Jeg har hittil vært svært allergisk mot ting som trenger motor for å fly. For meg har det stort sett vært hangflyging for alle penga. Litt høystart og sånt selvsag, men hangflyging er og blir livet

    Men,,,,,
    Jeg her etterhvert blit £$£@€-lei av å vente på riktig vindretning og vindstyrke, så jeg har gått til anskaffelse av en Calmate Sport og .46 motor.
    Dette er den første ARF'en jeg har kjøpt. Har tidligere alltid bygget flis, og/eller plankede isoporting og da alltid hengslet selv.

    Problemet med den Calmatoen jeg har fått er at høyderoret er så thight hengslet at jeg maks kan bevege det et par mm før rorhornet begynner å bøye seg og rorutslaget stopper opp.

    Kan jeg bare bende det frem og tilbake en stund slik at det "går seg til"?
    Eller bør jeg gå tilbake til sjappa og be om en ny modell?
    Setter pris på om andre som har Calmato, eller peiling generelt, har erfaringer å dele med meg.
    Mvh
    Torbjørn Gustafson
    www.trmfk.no



    Will fly for food

  • #2
    Normale forbrukerrettigheter gjelder vel....
    Det som jeg tror har skjedd med din modell er sikkert at hengslene er ute av linje. Viss du bender det frem og tilbake, ender du opp med slark i midtstilling med påfølgende flutter.
    Om hengslene bare er trange så kan vel dette være en løsning. Hva slags hengsler er det foresten snakk om?
    Mvh

    Olav Lund

    Comment


    • #3
      Takk for svar.

      Regner med det ikke er noe problem å få nytt fly om dette viser seg å være en feil her. Butikken er nok seriøs nok den.
      Roret er ikke ute av linje. Det ligge snorrett på, det er bare det at det virker som roret er montert for tett innpå vingen slik at det ikke er nok slakke til å få rørt på seg.
      Har hatt samme problemet når jeg tapehengsler rorene på isoporvingene mine. Jeg bruker da å tape om med litt mer luft mellom så går det bedre.

      Har kikket på hengslene, klarer ikke finne ut om det er en spesiell type som jeg kjenner navnet på i alle fall.
      Det ser ut som om det bare er 4 "lapper" som er limt i spor for å holde dette sammen. Jeg ser ingen hengslingsmekanisme der så det er nok laget av et eller annet tøyelig stoff. Enkel og grei mekanisme som minner om tapehengsling som sagt.

      Sideroret og balrorene glir lett og fint og de er montert på samme måte.
      Spørsmålet som gjenstår da er om jeg kan forvente meg at dette går seg til ved bruk, eller om jeg skla forsøke å få ny modell først som sist?

      Noen som har Calmato som har opplevd dette?
      Mvh
      Torbjørn Gustafson
      www.trmfk.no



      Will fly for food

      Comment


      • #4
        Hadde samme sak på Calmato trainer.
        Der og gikk hengslene fryktlig tregt men gikk seg til etter at jeg satt og vippa roret opp og ned endel ganger.

        Nå funker det helt ok ikke noe tregheter.
        Jon T Vatn
        http://www.fg-racing.net
        Norway Oslo Romsås.

        Comment


        • #5
          Fint, da prøver jeg litt mer av det før jeg gir meg

          Takk for svar.
          Mvh
          Torbjørn Gustafson
          www.trmfk.no



          Will fly for food

          Comment


          • #6
            høres ut som det er CA hengsler. dvs en type fiberduk som er limt fast med CA(lyn lim) prøv å bevege det noen ganger først du. de kan ofte være litt treige hvis det er brukt litt mye lim.
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Fast og trege ror / flaps forbindelser

              Kjøpte samme fly for en uke siden, opplever nøyaktig det samme problemet med at så og si alle rorene virker stive.

              Takker så meget for de hintene som er gitt tidligere i denne saken.

              Mvh Audun

              Comment


              • #8
                Jeg fulgte rådene om å bende litt på dem en stund og etterhvert ble det løsere.
                Min Calmato har vært i luften en god del turer nå og roroene fungerer akkurat som som de skal. Ikke noe problem
                Mvh
                Torbjørn Gustafson
                www.trmfk.no



                Will fly for food

                Comment


                • #9
                  Originally posted by torgust
                  Jeg fulgte rådene om å bende litt på dem en stund og etterhvert ble det løsere.
                  Min Calmato har vært i luften en god del turer nå og roroene fungerer akkurat som som de skal. Ikke noe problem
                  Hvordan liker du din Calmato sport, og hvilken motor er det du bruker?
                  + Synes du modellen har nok effekt?
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Nå er ikke jeg allverden dreven på å fly motoriserte ting. Sliter nokså mye med perspektivet enda. Som ihuga hangflyger er det nokså uvant å stå med nesa i været når man flyr liksom , men det kommer seg for hver tur jeg tar med den.
                    Flyet flyr nesten av seg selv. Har som sagt ikke blitt helt fortrolig med perspektivet men har fått testa litt roll, loop, split-S, half-pipesvinger/stallturn, vertikal roll, inverted + noen hysteriske manøvre som ikke var helt planlagt
                    Har i de siste turene dratt til litt mer i svingene for å provosere den litt, men den oppfører seg helt eksemplarisk selv i 90 graders svinger med så godt som fullt høyderor på full throttle.

                    Det står i en .46 Irvine motor i den. Har desverre hatt en del problemer med motorkutt i lufta og slike ting. Fikla litt for mye med justering og ting jeg ikke har nok peiling på enda, men har ved enkelte anledninger fått den til å gå bra. Fikk en kompis til å hjelpe meg med justering siste tur og nå begynner det å ligne litt. Bra jeg er flink til å glidefly landinger

                    Har ikke noen sammenligningsgrunnlag hva motorytelse angår, men har trukket den i vertikal så langt at jeg ikke torde mer i alle fall. Take-off går greit. Full gass og i lufta etter kort tid . Grei og rask respons fra halv throttle og opp. Det eneste jeg ikke har prøvd med den enda er å fly saaaakte. Tør liksom ikke å slippe den så sakte enda, men som glidefly er den i alle fall helt grei å fly inn for landing.
                    Jeg har en 11x7 propell på min Calmato.
                    Mvh
                    Torbjørn Gustafson
                    www.trmfk.no



                    Will fly for food

                    Comment


                    • #11
                      Viss den Irvine motoren er ny, så vil jeg anbefale litt ekstra innkjøring på den, da de ofte er litt sene med å "løsne". Med innkjøring, så mener jeg vanlig fet-mager fet, kjøring på full gass, kombinert med full avkjøling av motoren for hvert femte minutt. En to tre ommganger med dette burde gi bedre trottling, og sikker tomgang (dette gjelder viss stoppene i luften skyldes varmkjøring).
                      Har du flydd motoren en time, så er der normalt ikke noe å hente med dette, da er det nok bare å lære seg å stille dysene riktigt (eller deromkring ). Ellers så kan jeg si at dette normalt er en rimlig sikker motor med tanke på motorkutt.

                      Takker for info om flyegenskaper, altid lurt på om denne kansje burde inn hangaren (litt lei av Jupiteren).
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Vingemutteren
                        Viss den Irvine motoren er ny, så vil jeg anbefale litt ekstra innkjøring på den, da de ofte er litt sene med å "løsne".
                        Takk for tipset, men jeg har kjøpt den brukt av en meget erfaren kar så den er nok innkjørt som den skal.
                        Problemet er nok mer at jeg har vært borti og fiklet på ting jeg ikke skulle. Justert når det slettes ikke var nødvendig og sånt

                        Fordelen er vel at jeg nå blir nødt å lære meg å justere motorer litt bedre. Det er vel aldri dumt å kunne litt om det heller
                        Mvh
                        Torbjørn Gustafson
                        www.trmfk.no



                        Will fly for food

                        Comment

                        Working...
                        X