Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vingeprofil Supermarine Spitfire Mk. IX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vingeprofil Supermarine Spitfire Mk. IX

    Godag!

    Jeg lurte på om noen her har en profil av vingeprofilen til en Spitfire Mk. IX?
    Hvor kan jeg ev. få tak i slikt?

    Mvh. Øyvind Grønning

  • #2
    Spitfire

    Fullsize.
    Søk på Spitfire og tegninger.
    Karl H.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

    Comment


    • #3
      Her er en tegning som viser litt av hvert. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at den er riktig, jeg ikke er noen spitfire-ekspert, men den viser flere profiler og kroppsspanter: http://www.enrarot.net/images/spitfire_ix_4.gif

      En fin 3-view:
      http://membres.lycos.fr/wings2/3vues/spit9c_3v.jpg

      Comment


      • #4
        Spitfire

        Her er en link plans.am.free.fr

        Karl H.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

        Comment


        • #5
          Call the Royal Airforce Museum...
          Ken Bates
          Never Mind the Label

          Comment


          • #6
            spitfire!

            Originally posted by tahustvedt
            Her er en tegning som viser litt av hvert. Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at den er riktig, jeg ikke er noen spitfire-ekspert, men den viser flere profiler og kroppsspanter: http://www.enrarot.net/images/spitfire_ix_4.gif

            En fin 3-view:
            http://membres.lycos.fr/wings2/3vues/spit9c_3v.jpg
            kjenner igjen den skissa som du har her og kan bekrefte at den er riktig ,husker ikke akkurat mk nr det er lenge siden jeg bygde fra den ... konstruerte og scratch bygde en ..ble aldri ferdig men !
            tror det var mk9
            Rune Gjelsnes
            Vikersund
            92624841

            Comment


            • #7
              Hei oygroe !

              Supermarine Spitfire Mk IX er et nydelig fly - hvilken størrelse har du tenkt å bygge den i ?

              Profilene er ved rota Naca 2213 , og ved tippen Naca 2209,4.
              Her har du vedlagt koordinatene til begge to
              Attached Files
              Lars Petter Eriksen

              "the essensials are invicible to the eyes"
              Saint-Exupéry

              Comment


              • #8
                Supermarine Spitfire Mk IX er et nydelig fly
                Ja, det er vel rett og slett det mest sexy fly som noen gang har forlatt tegnebrettet!? Mon tro hva konstruktøren hadde i tankene da han tegnet det!
                Last edited by EspenL; 26-04-06, 22:19.
                €$p€n £

                Her kunne det ha stått en laaang skryteliste....

                Comment


                • #9
                  Jeg kan ikke tenke meg en enkelt konstruksjon som er så fullendt når det gjelder design og funksjonalitet. Det er vel helt åpenbart hva han tenkte på. Alle vakre ting der kurver og former er fremtredende blir sammenlignet med kvinner

                  Jeg sier som Marcel Dassault: "For a plane to fly well, it must be beautiful" (uttales med hengende underleppe og skarre-r)

                  ...man kan spøke med den frasen, men det er mer sannhet i dette en man kunne tro. Ta hvilken som helst konstruksjon der man presser yteevnene til det maksimale og se om ikke designen har utviklet seg til noe man kan knytte til naturen. Begynn med Spitfire'n fra Mk I og utover.....
                  Mvh

                  Olav Lund

                  Comment


                  • #10
                    Her kommer linken til et program som bl.a. genererer vingeprofil-tegninger i CAD (.dxf) format:
                    Profili 2.0 - software for wing airfoils managing, drawing and analysis - free download
                    Det er mye annet snacks der også!
                    Audun Thinn
                    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                    Comment


                    • #11
                      Supert!

                      En 1/4-1/5 skala Spitfire IX 331 skvadron* anno 1943-45 hadde gjort seg i lufta, med norske flagg, registreringer og muligens D-dag striper + "flagg-farget" spinner. Prosjektet er kun en tanke ennå, men hvis økonomi, fritid og motivasjon stemmer overens, kunne det blitt et heftig sluttresultat. Spitfire er absolutt noe av det råeste som er laget, med tanke på historisk betydning, og rent estetisk selfølgelig. Planlegger å bygge fra grunnen, med hjemmelagede retracts osv. Motoren får bli en 2T bensin med hensyn til driftskostnader antagelig 40-60ccm avh. av vekt, vingebelastning osv. Lyden blir altså neppe scalapreget.

                      (*331 skvadronen bestod av norske flygere, stasjonert på North Weald, nord for London under krigen. Mener de hadde mellom 100 og 200 nedskutte fiendtlige fly tilsammen. Finnes flere gode bøker om dette!)

                      Takk for all hjelp her. Det kommer godt med i tankekartet!

                      Mvh
                      Øyvind G.

                      Comment


                      • #12
                        De beste tegningene til mk IX er nok de som Brian Taylor har laget. Jeg synes den er litt liten men tegningene kan sikkert blåses opp. Her er linken til en fyldig byggebeskrivelse.
                        Strictly Scale

                        Man kan også få kjøpt glassfiberdeler og scala oppsjoner.
                        Tom's Spitfire
                        Mvh
                        Lars Erik Arntsen

                        Comment

                        Working...
                        X