Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESC til T-rex xl!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ESC til T-rex xl!

    Er ganske lei den align regualtorn som kutter hele tiden. Vil ha en regulator som jeg kan få ut maks power med. En som tåler heftig flyvning. Bruker 3200kv motorn til align med flightpower 20c 1800mah bat. Ser alan osv fly t-rex så det suser. Kjører de med 100% motor eller? for jeg føler ikke at det er så mye futt i min. Kanskje annen motor 4celler osv?. Kjører med hs-55 servoer. kanskje ikke det beste heller. Hva anbefaler dere av regulator, ikke alt for dyrt håper jeg. Med
    Governor mode kanskje?`Selger jo apache og castle creatiom på moss hobby.
    Fint med noen meninger.

    på forhond takk

    mvh Gard Haug
    Gard Haug
    T-rex 600n Pro
    DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

  • #2
    Hvilken regulator har du? 25A eller 35A med kjøleribbene limt utenpå krympeplasten?

    For å være ærlig er jeg ikke overbevist om at regulatoren er feilen for folk bytter til alle mulige andre og har samme problem med både CC, Quark og andre, jeg hadde i allefall testet alle gratis tipsene før jeg hadde kjøpt ny.
    Din kuttet selvom du bare hovrer eller hva? Eller bare på maks?

    3200 kv'en er nok allerede litt utdatert. De fleste du ser video av nå flyr med kraftigere greier som f.eks. Align sin 3550 kv og ja de flyr ofte på 100% throttle i idle og turtall rundt 3000 som du neppe klarer med den motoren du har. 3200'n er ikke dårlig på en 13T pinjong og 90-100% throttle men den bogger litt med mye pitch. Du kan klare 2500 omdr eller noe mer tenker jeg, høyt turtall er et must for å få skikkelig punch slik man ser i videoene.

    Comment


    • #3
      Hei

      Jeg har den 25A med kjøleribber utenpå ja. Tar imot gratis tips jeg. Ja den kutte når jeg bare flyr forsiktig rundt 70% gass. Men er jo passe høyt oppe, så den henter seg inn igjenn. Den har bare kuttet en gang helt fullstendig, men det tror jeg var min egen skyld. Hadde ikke lade opp batteriet fullt, også ga jeg på ganske mye. Da kutta den. Har det no med den autokutt og gjør?

      mvh Gard
      Gard Haug
      T-rex 600n Pro
      DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

      Comment


      • #4
        Vi er flere med samme problem

        Det er en egen tråd som omhandler nettopp dette problemet her, og det er så langt ikke kommet noen løsninger på dette problemet. Som du kan se i den tråden har jeg fått godkjent reklamasjon på samme problemet med en Align 25A med ribben utenpå, men grunnet ymse forinkelser og etterhvert også en solid krasj ikke fått testet med erstatningsregulatoren.. Det kan jo være en billig løsning å sjekke denne muligheten med forhandler

        Eventuelt KAN ekstern BEC løse problemet, men er ikke helt sikker på dette. Kommer tilbake i den nevnte tråd med resultater fra testingen videre. Nå er det bare posten som står mellom rexen og luften
        Mvh
        JoE
        Agder Modellflyklubb

        Comment


        • #5
          Den har en low voltage cut-off som normalt står på 65% fra fabrikken.
          Dvs at den kutter ikke helt men reduserer strømmen til motoren ganske mye og den pulser den når man når grensen.
          65% betyr at den kutter på (12.6V*0.65) 8,2 volt hvilket er alt for lavt for god batterikonservering og dette vil da normalt bare skje etter at du har flydd rundt 10 min eller mer på dine batterier.

          Nå var det en som sa at den battery protection greia ikke er bra til å regne.
          Om du plugger i et batteri som ikker er fulladet så skulle man tro at LVC f.eks kom på 11.5*0.65 = 7,5 volt. Det står på Align sine sider at denne kun funker på oppladede batterier. Angivelig går den litt bananas og kutter på høyere volt om man plugger i et delvis utladet batteri. Dette virker helt usannsynlig men alt er mulig i en dataverden. Får teste det en dag. Kjører med lipo alarm så jeg risikerer ikke å ta batteriene uansett.

          Jeg har litt problemer med min ene om dagen med den nye 3550 motoren. Den kutter når jeg gir full throttle. Trimmet ned pitchen og da kuttet den ikke. Kan virke som om kanskje pitch servoen staller, dvs butter, da går strømtrekket i taket og bec-kretsen i escen kan overbelastes. Skal eksperimentere litt med en sterkere servo + litt justering av kurver for å se hva som påvirker den så den kutter.

          Kutter din kun på motor eller ser det ut som servoene påvirkes også?
          Min legger seg som regel mot venstre og litt forover så det er tydelig at det som skjer påvirker enten mottaker eller strømforsyningen til denne i tillegg til at jeg mister kraft. Dårlig lodding kan skape slikt ved at man ved stort strømtrekk for så stor motstand i loddingen at spenningen faller. Lipoalarmen min måler spenning regelmessig og jeg har ikke sett noe slikt, men den måler dessverre ikke kontinuerlig, bare hvert 20 sek så det er lett å treffe mellom.

          Det som folk har gjort og som har hjulpet noen er for det første å ommøblere komponenter. ESC så langt fra mottaker som mulig og ledninger langt fra esc.
          Jeg har esc'ene på siden av heliet rett bak canopykanten for kjøling. Mottaker foran på en og bak på den andre, begge deler funker.
          Ferrit ring på ledningen fra esc til mottaker kan hjelpe.
          Holde ledninger/mottaker/gyro unna all cf er et must.
          Å dra en ledning fra halebom til lagrene som holder haleremsdrevet kan hjelpe mot evt utladning av statisk elektrisitet. (Haleremmen og bommen ser ut som en minikopi av en Van der Graf generator som man bruker til å lage statisk elektrisitet så det er derfra den ideen kommer, om man kobler sammen rem/bom så tar man bort muligheten for en forskjell i potensiale og dermed statisk utladning - dette er nok mest effektivt om drevet er i metall og ikke plast.)
          Noen sier en ekstern bec hjelper (ikke gratis da) denne må som regel også holdes unna mottaker da den også kan generere støy.
          Antenne plassering kan hjelpe, ikke doble den er viktig.
          Ikke "pek" på heliet med senderantenna, du har svakest signal rett ut for tuppen av senderantenna.

          Det er noe, men jeg antar du kjenner disse..

          Comment


          • #6
            hei

            mener å huske at min bare kutta på motor. Men den kutter kanskje i 1sek! for den kommer tilbake igjenn. Er jo så utrolig mye jeg skal/kan gjøre med denne regualtorn at jeg har ikke peiling på hvor jeg skal starte. Jeg har Escen inni. og motakern under. Bruker standard mottaker nå, (litt stor) så bytter snart til en mindre. Electron 6?.. Det er ikke jeg som har lodda så vet ikke hvordan det ser ut. Jeg tror ikke escen blir no særlig varm. jeg har ikke det antenne-røret som skal sitte på understellet da. Kanskje en ide å kjøpe? Får vel prøve å omplassere ting litt da!?
            Gard Haug
            T-rex 600n Pro
            DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

            Comment


            • #7
              Originally posted by samen36
              Er jo så utrolig mye jeg skal/kan gjøre med denne regualtorn at jeg har ikke peiling på hvor jeg skal starte.
              Kjenner til det ja

              Her er det en som har lagt ut en video om hvordan sette opp Align ESC, har ikke sett den, men mange av de andre videoene han har laget er glimrende:
              http://runryder.com/helicopter/t241028p1/
              Mvh
              JoE
              Agder Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                Det er mange som flyr med den regulatoren uten problemer så det er en mulighet for at det funker. Den kjølemodden er sikkert bra men det er mange som flyr den uten og det funker. Mine esc'er blir knapt varmere enn min hud men jeg flyr ganske moderat da. De som flyr uten mod og som det virker sier de ikke har problem med varme.

                Forstår jeg deg rett når du sier du har escen inni canopyen eller mener du bare inni ramma og så rx hengende under ramma?

                Om det er de 2 siste så skulle jeg si de er for nærme hverandre. Prøv å få 5 cm mellom dem minst.
                Når du ikke bruker antennerør, hvordan drar du antenna, tur/retur halen?
                Jeg hadde min slik den eneste gangen jeg mener jeg hadde radioglitch og kombinert med å peke på heliet som sto nose-in med antenna, så slo halen hvilket godt kan ha vært motorhikke.

                Det er neppe lodding hos deg i og med at det ikke er konsekvent kun ved høy belastning. I så fall løse loddinger.

                Glemte forresten dårlige lagere. Lagere som er slitt kan generere støy. Prøv en dråpe olje i hvert lager på masta.

                Electronen får veldig varierende kritikk, den har bla problemer med varme så ikke alltid så bra en varm sommerdag inne i canopyen. Har du en Hitec radio?
                Er redd jeg er litt i "Hitec er ikke virkelig hitech"-leiren selvom alt jeg har av Hitec funker fint. Både JR og Futuba har snasne små pcm mottakere om du måtte ha en sender som kan bruke det men det koster fort 3-4 ganger en electron tror jeg.


                Sitat fra RunRyder:
                Also, Danny, I and the rest are running our Idle curves at 100, 100, 100, 100, 100 straight across and headspeeds in the 3200 rpm range. You also have to factor in the fact that your Mega motor weighs almost twice that of the stock Align 430L motor.
                Last edited by Tintin; 04-05-06, 12:23.

                Comment


                • #9
                  Hei.

                  Jeg skal prøve å smøre lagre. Kan jeg bruke wd-40? Ja jeg har regulator inni ramma, og mottaker under. Hvordan skal jeg ellers ha det?`motakern får ikke plass inni ramma. hehe.. jeg drar antenna frem til det fremre hullet på understellet, til halen, og så langt tilbake jeg kommer. Kanskje det funker etter omplassering. Gleder meg til å prøve da, men jeg trenger lit tips om hvordan jeg skal legge dette.

                  mvh
                  Gard Haug
                  T-rex 600n Pro
                  DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

                  Comment


                  • #10
                    Hei

                    Tror jeg har funnety en grei, foreløpig løsning. Jeg setter fast escen på den ene siden av heliet (i bankkant der det er noe å sette den fast i) og mottakern på den andre. Kanskje det blir bedre.
                    Gard Haug
                    T-rex 600n Pro
                    DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

                    Comment


                    • #11
                      Jeg hadde ikke brukt WD-40, når den tørke så ligger det igjen gørr. Bruk vanlig olje av noe slag.

                      Ligger escen t.o.m. rett over mottaker?
                      I så fall er det ingen god ide.
                      Flytt escen ut på ene siden av ramma, motsatt side av antenna.
                      Sånn f.eks.
                      http://galleri.modellflynytt.no/show...to=183&cat=553

                      Om antenna kommer ut i bakkant av mottaker så dra denne rett bakover og så frem på siden. personlig tror jeg ikke det er gunstig å ha antenna tur/retur halen men det er mange som har det og det funker men jeg hadde ikke dratt den frem/bak/frem igjen, da ligger den parallellt med seg selv for mye og det skal ikke være gunstig.

                      Personlig gjør jeg det på en annen ikke anbefalt måte og er fornøyd med det.
                      http://galleri.modellflynytt.no/show...to=181&cat=553
                      http://galleri.modellflynytt.no/show...to=182&cat=553

                      Comment


                      • #12
                        Istedetfor Electron 6 bør du kjøpe denne: Siden finnes ikke
                        Den er totalt overlegen de fleste mottakere jeg har prøvd, har hverken hatt en eneste cut eller glitch med den siden jeg byttet ut Electronen. Byttet samtidig ut Align 25 med Align 35, som jeg fikset kjøleribben på, så vet egentlig ikke om kjøleribbe-mod'en, ny mottaker eller ny regulator gjorde at glitchene forsvant. Men, de er no ikke her lengre
                        Morten Smøraas

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Psyko-lefse
                          Istedetfor Electron 6 bør du kjøpe denne: Siden finnes ikke
                          Den er totalt overlegen de fleste mottakere jeg har prøvd, har hverken hatt en eneste cut eller glitch med den siden jeg byttet ut Electronen. Byttet samtidig ut Align 25 med Align 35, som jeg fikset kjøleribben på, så vet egentlig ikke om kjøleribbe-mod'en, ny mottaker eller ny regulator gjorde at glitchene forsvant. Men, de er no ikke her lengre
                          Takk Psyko-lefse, det gleder mitt hjerte.
                          Dette er nøyaktig de endringene jeg også har iverksatt på min, men har ESC med ribben innenfor krympeplast, så jeg satser på å klare meg uten kjølemod. Krysser fingrene for en gltchfri fuggel
                          Mvh
                          JoE
                          Agder Modellflyklubb

                          Comment


                          • #14
                            takk

                            takk for svar. Jeg begynner med å ha esc/mottaker på hver sin side av heliet. Løser ikke dette problemet skriver jeg tilbake

                            mvh Gard Haug
                            Gard Haug
                            T-rex 600n Pro
                            DX7, Os Hyper, 9351, 611, jk50 potta, gv1, Fromeco

                            Comment


                            • #15
                              Fint om du gir beskjed om det løser problemet også, alltid godt å vite om ting som virker

                              Comment

                              Working...
                              X