Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byron F-16 m/turbin. Erfaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byron F-16 m/turbin. Erfaringer?

    Hei !

    Noen som erfaringer med å montere turbin i en Byron F-16?

    Har nå mulighet til å få kjøpt en brukt Byron F-16 med spring-air understell, og har en Wren54 (5,5kg thrust?) liggende som trenger å få lufta seg litt.

    Er denne modellen noe å satse på tro? Kunne jo vært en idé til et litt rimelig jet-prosjekt, men jeg gidder ikke å satse på det hvis det antagelig ikke blir noe suksess.

    Erfaringer/tips mottas med takk!

    mvh.
    OAK

  • #2
    Tips

    Hei...
    Eg har ingen erfaring men eg kan kommemed ett tips....
    Attention Required! | Cloudflare
    De har conversion kit visst skulle være nødvendig..

    Mvh.
    Svein Roe
    Svein Roe
    ----------------
    Skymaster F-15 - Nexus Mk II
    Boomerang Sprint - Simjet 2250
    Starfire II P-60
    C-arf Extra 2,3 - DA 50
    EF Extra 91" - DA 60
    EF Edge 48"
    Ventus 4m
    Mini Nyx

    Comment


    • #3
      Takk for linken Aviator.

      Ser ut til at det er reservedeler å få tak i ennå hvertfall. Det er positivt. Ser det er nevnt et turbine conversion kit der også. Må sende en mail og høre om de faktisk kan levere dette fortsatt og til hvilken pris.

      Er også noen tråder på RCU ang. samme topic, men ut i fra rask skumming igjennom noen så er det svært varierende erfaringer/tips som dukker opp. Noen sier det er et håpløst prosjekt, og noen sier det fungerer fint. Så jeg veit da f... hvem jeg skal tro på. Får sette meg ned en dag og lese trådene litt nøyere.

      Tydeligvis ikke mange her på berget som har erfaringer med dette hvertfall.

      mvh.
      Ole André

      Comment


      • #4
        Hei O.A.
        Du har helt rett, ikke mange som har erfaring med dette her i landet, antagligvis ingen.
        Jeg tror det går an å fly Byron F-16 med turbin, spørsmålet er om det vil holde særlig lenge. Modellen er designet for "innvendig propell" som må kunne være en grei betegnelse på Byron-vifta, og dermed ikke de store hastighetene. Skal du fly modellen med turbin vil du måtte gjøre en del forandringer:
        Jeg tror ikke vingen er stiv nok til økte hastigheter.
        Overføringer av typen gul slange må forbedres.
        Finne og stabilisator er heller ikke stive nok.
        Som et minstekrav må du altså planke og/eller glasse vinger og alle ror og gå over hengsling og roroverføringer. Og kanskje tette det hullet?
        Hvis modellen er uskadet, mener jeg at styrken ellers er grei nok, vekten burde ikke øke nevneverdig med en Wren selv med de modifikasjonene jeg mener du bør sette inn.
        Så spørsmålet blir: Er det verd innsatsen?
        Per G.

        Comment

        Working...
        X