Announcement

Collapse
No announcement yet.

Styker F-27B MEGA 16/15/4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Styker F-27B MEGA 16/15/4

    Da har jeg gjennomført mine 2 første flighter med Stryker F-27B m/ MEGA 16/15/4 børsteløst oppsett. Flyet er stivet opp litt med en carbonstang fra vingestupp til vingetupp.

    Er ikke helt enig med Alf Surdal(les annen tråd) på at dette oppsettet trenger enda mere fart. (men du har sikkert mere erfaring enn meg). Her er det thrust og fart i massevis. 2-3 sekunder med WOT vertikalt så er jo flyet borte.
    Å fly orginal Stryker etter dette er jo som å fly en buss

    Her er mitt oppsett som kan anbefales for de med Stryker-dilla:

    Stryker F27B
    Mega 16/15/4
    APC E 6x4 eller APC E 5.5x4.5
    Jeti Advance 30 (soft timing)
    Schultze Alpha 535
    2 Waypoint W-068PB
    Flightpower EVO 20 3S 1800 mah
    Futaba 7C

    Flytid??? Alt etter hvor hissig man er med throttle-stikka.
    Attached Files
    Last edited by jehembre; 07-05-06, 22:35.
    John Erik Hembre

    Trondheim Modellflyklubb

  • #2
    Spørsmål: passer motoren inn i original motorfeste?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

    Comment


    • #3
      Originally posted by TapZ
      Spørsmål: passer motoren inn i original motorfeste?
      Det gjør den. Må bare ta bort den fremste ringen i festet da motoren er for kort til å nå over begge. Ringen erstattes med en strips.
      John Erik Hembre

      Trondheim Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Ok. hmm.. fikk lyst til å teste dette jeg også. hvem selger Mega i norge?
        Frank Thingelstad
        2050 Jessheim

        Comment


        • #5
          Originally posted by TapZ
          Ok. hmm.. fikk lyst til å teste dette jeg også. hvem selger Mega i norge?
          MEGA selges av RS-hobbyimport.
          Forresten en nettbutikk med super kundeservice(på linje med Elefun).
          En forholdsvis dyr motor, men veldig universiell. Både i DirectDrive og med gearboks for større modeller.

          http://www.rs-hobbyimport.no
          Last edited by jehembre; 09-05-06, 00:56.
          John Erik Hembre

          Trondheim Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Flott fly det der, likte fargen godt! Har du en annen farge på undersiden?

            Ser at det er B utgaven du har. Vet du hva som er forskjellen fra A utgaven som jeg har?

            Har du prøvd 5.5*4.5 propellen din? Regner med den vil gi litt mere fart en 6*4. Vet du om strømtrekket fortsatt vil ligge rundt 20A?

            Har du veid flyet ditt? Mitt kom på 605 gram flyklart. Får du skikkelig kjøling på ESC? Synes kanskje det så litt "lukket" ut, men du har kanskje kjølespalter eller no sånn?

            Var ute og fløy noen turer i dag med min stryker, merker godt at det er sommer for batteriet trenger nok noe kjøling nå. Vil anslå at batteriet kanskje holdt opp mot 50 grader rett etter landing, i kveld var det ca 20 grader lufttemperatur. Motoren var også litt lunken i dag, det har den ikke vært tidligere.

            Tror nok du har litt mer fart i din modell kanskje, EVO batteriene dine er nok hakket bedre enn e-tec 20 batteriene mine så de holder nok litt høyere spenning under last tipper jeg. tror også flyet ditt er litt "renere" og mer aerodynamisk enn mitt som bærer preg av å være litt brukt og har hatt et par "trelandinger" når jeg var fersk med flyet.

            Er helt enig at det er enorm forskjell på å fly dette med Mega i forhold til originaloppsettet, farten og thrusten kan ikke sammenlignes. Mega motoren er også av veldig høy kvalitet og kan brukes i girede oppsett også som du skriver. Når jeg sa jeg godt kunne tenke meg enda høyere fart så er det delvis pga jeg nok hadde skrudd forventningene litt høyt etter lesing av en del tråder på RC Universe der noen innlegg kanskej var litt overdrevet..

            Har fortsatt lyst til å prøve 4S men det må bli i et nytt fly som er forsterket litt mere enn det jeg har nå. Er nok lurt med karbonforsterkning som du har brukt.
            Alf Surdal
            Hovsherad

            Comment


            • #7
              Fargen på undersiden er også gul. Men det er lagt inn en bred svart stripe i v-form fra midten og ut til vingetuppene. Dette gjør det veldig lett å orientere opp og ned på flyet i lufta. Gult og svart gir beldig bra kontrast. Samtidig ser man ser flyet godt.

              Den største forskjellen på "A" og B-Stryker er først og fremst annen hengsling på rorene(ikke tape-typen, men noe alla ca-hengsling), slankere kropp og luftespalter i dekslene over batteri og ESC.
              Disse spaltene gjør jobben sin da hverken batteri eller ESC var spesiellt varme etter flyturen. Det er varmt i trøndelag for tiden, ca 23 grader under flighten.

              Har også satt inn 2x5mm cf-rør inn under motorfestet og videre inn i kroppen(ca 11cm). Disse syns jeg er nødvendig da jeg syns kroppen bøyde seg litt vel mye ved maks throttle.

              Grunnen til at jeg har valgt å legge inn karbon-stang i vingene er ikke bare for stivheten i vingen, men også for at den skal holde formen over tid. Ser på min orginale Stryker at vingene begynner å bøye seg litt vel mye oppover.

              Har ikke prøvd ordentlig med 5.5x4.5-propellen enda, men kalkulert så ligger strømtrekket litt lavere. Dog høyere fart med mye mindre thrust(ca 230 gram). Men nå syns jeg thrust er mere morro enn sinnsyk fart.

              Vil gjerne høre fra flere som flyr Stryker med børsteløst oppsett. Erfaringer med div kombinasjoner av utstyr etc. I utlandet er jo dette flyet utrolig populært å modifisere, og det er tråder på RC-Group, RC-universe og Wattflyer som er så lange at det tar flere dager å lese igjennom. Mye å lære der

              Vil også rette en takk til Odd Sundet som er mye av årsaken til at jeg har det så morsomt med dette flyet nå. Takk Odd!!
              Last edited by jehembre; 09-05-06, 15:58.
              John Erik Hembre

              Trondheim Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                jehembre: ser du konsekvent siterer alle innleggene foran svarene. Det er unødvendig og gjør trådene tung å lese.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Var ikke meningen å sitere det siste innlegget. Skulle bare ha med teksten når jeg svarte, for så å slette det før det ble postet. Jeg skjønner "tegninga".

                  John Erik
                  John Erik Hembre

                  Trondheim Modellflyklubb

                  Comment


                  • #10
                    Flott, trådene blir kortere og lette å lese hvis vi bare siterer der det tjener en hensikt

                    Regnet med at en Mega av den sorten eller 15/15/3 ville passe Strykeren fint. Husk at om du flytter Megaen med deg til en annen flymaskin med tiden fungerer Cobri gearene nydelig syntes jeg. Med rett utveksling kan du fly lett acro med modeller på rundt kiloet, og det er støysvake gear!
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      Og passer fint det gjør den. Hadde også en baktanke ved kjøp av denne motoren, da jeg har sett den i flere acro oppsett på opptil 1,5 kg med det merket gearboks du nevner.
                      Men ennå skal den få snurre seg litt i Stryker'n.
                      John Erik Hembre

                      Trondheim Modellflyklubb

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by joo
                        Flott, trådene blir kortere og lette å lese hvis vi bare siterer der det tjener en hensikt

                        Regnet med at en Mega av den sorten eller 15/15/3 ville passe Strykeren fint. Husk at om du flytter Megaen med deg til en annen flymaskin med tiden fungerer Cobri gearene nydelig syntes jeg. Med rett utveksling kan du fly lett acro med modeller på rundt kiloet, og det er støysvake gear!
                        passer disse gearene til 5 mm aksling?
                        Alf Surdal
                        Hovsherad

                        Comment


                        • #13
                          Tror ikke det er noe problem. Regner med du har muligheten til å justere avstand på pinion-gearet på disse gear-boksene, og da spiller ikke aksling-tykkelsen så mye. Men dette er bare no jeg tror da jeg ikke har denne gearboksen selv....enda
                          John Erik Hembre

                          Trondheim Modellflyklubb

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har plutselig en hyperion 2213 20t liggende til overs. Er det noe vits i å montere denne på strykeren, eller blir den for slapp til sånt bruk?
                            Hva er det som kjennetegner en motor som fungerer bra for høye hastigheter, som f.eks på en stryker?
                            Frank Thingelstad
                            2050 Jessheim

                            Comment


                            • #15
                              høyt Kv...
                              William Jul Ringkjøb
                              Bodø MFK

                              If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                              Comment

                              Working...
                              X