Announcement

Collapse
No announcement yet.

lurer litt på hva jeg gjorde feil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lurer litt på hva jeg gjorde feil?

    Var på sjøflyging i helga. og hadde satt flotører på en 40size spitfire. Den er trekt med solartex utenpå det orginale trekket og malt så den er vel sikkert litt tung i utgangspunktet. og med flotører fra ARC er vel ikke de de letteste heller. Det som skjedde var at jeg tok av fra vannet og flyet fløy veldig fint stabilt og greit. passet på å holde farten oppe da jeg vet den er tung. hadde så ful gass og skulle ta en loop. kom ikke rundt og den flikket på toppen. slapp den med snuta rett ned for å få opp fart, men i det jeg drar høyderor for å flate ut går den bare inn i en voldsom spinn og ender med enpunkts landing med spinner først. hadde ikke sjans til å få den ut. Har skjønt såpass at grunnen til spinn er vel at jeg ikke hadde fart nok. men er det flotørene som gjør mye av dette eller bør jeg være ops på det når jeg flyr dette flyet på hjul også. Var faktisk bare festet til vingeboltene som røyk så jeg var heldig der. Det er på film også som kommer litt senere i tråden fra sjøflystevnet.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Hvor lå tyngdepunktet da?

    Utfra det du beskriver, så tror jeg ikke dette er mer komplisert enn høy vekt (som du sier), og kanskje kombinert med litt haletung?
    Fly som er litt kritiske og overvektige etc. kan finne på å flikke også i høy hastighet.

    Er det noe washout i vingen?

    Comment


    • #3
      tyngde punktet lå så den var litt fremtung i forhold til manualen. Tror ikkr det er noe washout på den. kikket på videoen nå i stad. og det ser ut til at hadde jeg hat litt mere høyde så hadde den flatet ut igjen. for den var på vei. skal prøve å få lagt ut det klippet nå etterpå.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Ok

        Kan også være at flottørene spiller deg et puss rent aerodynamisk. Legg merke til at stort sett alle fullsize fly med flottører har en eller annen form for ekstra stabilisatorer i halen (sideveis), som de ikke trenger når de flys med hjul

        Comment


        • #5
          ja tror flotørene spilt meg ett puss både med tyngde og aerodynamisk. her er i hvertfall en liten snutt av selve smellet http://home.loqal.no/%7Etyor/krasj.mp4

          den første videoen er ikke her lengere. har lagt ut ny
          http://home.loqal.no/%7Etyor/krasj.mpg
          Last edited by tyor; 08-05-06, 13:35.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Kan det være at det flikker pga den er for fremtung? Jeg fløy katanaen min veldig fremtung, og da flikket den med en gang jeg dro litt hardt i høyderoret. Var ganske rask å flytte tyngdepunktet etter dette.
            Tore

            www.skalamodellflyklubb.no

            Comment


            • #7
              Hei.

              Høres ut som en high speed stall. Et fly med tyngdepunktet "fremme" vil stalle og flikke lettere enn et fly med tyngdepunktet "bak". Rent teoretisk. Det er viktig å merke seg at vingen staller ved en viss vinkel og ikke nødvendigvis en viss fart. Det kan være meget lett å stalle et fly på vei ut av stup fordi den relative vinden øker angrepsvinklen betraktelig, det samme gjelder når du går inn i loopen. Siden flyet har god fart fremover når du trekker høyderor inn i en loop så vil den relative angrepsvinklen øke. Åltså ikke angrepsvinklen mellom vingekorden og horisonten(rett frem), men vinklen mellom den retningen flyet er på vei og vinge korden. Luften som vingen treffer i opptrekket til en loop vil treffe på undersiden av vingen og ikke midt på leading edge. Flyet vil også high speed stalle "lettere" ved at flyet har større vekt fordi vingen må produsere det ekstra løftet.

              Mvh OJ
              Last edited by Olavjoergensen; 08-05-06, 12:07.
              Olav Jørgensen
              Low & fast

              Comment


              • #8
                takker for tipsene. skal prøve det på hjul en av de neste dagene også skal jeg da ta det høyt og sjekke hvordan det oppfører seg. var andre turen jeg hadde med dett flyet og har bare prøvd det på flotører. tyngdepunket var slik at når jeg holdt flyet oppned på merkene så hang det med nesa litt ned så tror ikke det var for framtungt sånn sett. Setter en knapp på teorien til olavjoergensen her, kanskje jeg dro litt for hardt i høyderoret også. så det var derfor den gikk i spinn. Flyet er nå reparert og satt på hjul så bare jeg får anledning så prøver jeg på nytt.

                Måtte ha ca 100gram bly på hver flotør tupp for å ballansere også og med vekten av flotørene og festene i tilleg så regner jeg med det blir bedre med hjul.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  . her er i hvertfall en liten snutt av selve smellet http://home.loqal.no/%7Etyor/krasj.mp4[/QUOTE]

                  Får ikke videon til å spille av. Får lastet den ned, men den spiller liksom ikke noe. Windows media player åpner seg også, men med hel svart skjerm.
                  Olav Jørgensen
                  Low & fast

                  Comment


                  • #10
                    Jeg fikk den til å virke med Nero Showtime, som jeg tilfeldigvis hadde liggende inne.
                    Tore

                    www.skalamodellflyklubb.no

                    Comment


                    • #11
                      den ska fungere med quicktime i hvertfall. skal se om jeg får laget ett annet format. har aldri drevet med slik video greier før
                      Tom Nohr
                      Tennisveien 9
                      2450 Rena

                      Frsky taranis 9+
                      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                      + diverse små ting

                      Comment


                      • #12
                        Den er laget i et mpg4 format og det kan nok gi en del problemerLegg den ned i et mer vanlig format, tror jeg vil gjøre susen...

                        EDIT : Men Quick time spilte den av. Kjedelig den der Tom. Men jeg er enig med deg at om hadde du hatt mer høyde ser det ut til at det kunne godt bra.....Men det hjelper jo lite nå da
                        Last edited by Gisle; 08-05-06, 12:57.
                        Gisle Ranum
                        Trondheim
                        "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                        Comment


                        • #13
                          Fikk heller ikke den videoen til å fungere.

                          Er forøvrig enig med Toremolt og Olavjørgensen, det er selvfølgelig fremtunge fly som flikker, men høy totalvekt spiller også stor rolle. Dette har med treghetsmoment å gjøre. Den relative angrepsvinkelen (som olavjørgensen kaller den) blir raskt for høy fordi du må ha mye mer løft for å endre retning på flyet, og da kan du komme over stallvinkel. På lette fly klarer du som regel ikke dette fordi de har lavere treghetsmoment og aldri vil greie å få så store angrepsvinkler i høy hastighet.
                          Det er også min erfaring at mange produsenter oppgir tyngdepunkt slik at man selv på "bakerste merke" har et relativt fremtungt fly.
                          og... spitfire bør ha litt washout i vingen, ellers vil den ha en stygg stall uansett vekt.

                          Comment


                          • #14
                            prøv denne da http://home.loqal.no/%7Etyor/krasj.mpg tok med take off også. ble litt stor (10Mb) må prøve å lære meg denne video greia
                            Tom Nohr
                            Tennisveien 9
                            2450 Rena

                            Frsky taranis 9+
                            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                            + diverse små ting

                            Comment


                            • #15
                              Jeg synest at jeg hører at du får motorproblemer akkurat før du mister kontrollen på flyet jeg . Litt dårlig video men jeg mener at dette kan være forklaringen på at du mistet løftet på flyet på feil tidspunkt . Som de sier på rema det enkleste er osv........
                              Geir I Walderhaug

                              Comment

                              Working...
                              X