Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sette inn børsteløs på VF-1000 - turtall?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sette inn børsteløs på VF-1000 - turtall?

    Har kjøpt meg en Kyosho VF-1000 DF-modell. Det følger med en speed 380 motor hvis jeg ikke tar helt feil og lurer på hvilket turtall denne vil gi på viften?

    Har ikke tenkt å prøve å fly modellen med børstemotor, men heller å sette inn en Align børsteløs på 3200 KV. Motoren skulle gi omtrent 35.000 rpm (11.1 x 3200 = 35520) på 3S.

    Det jeg lurer på, er om jeg vil få nok (eventuelt for mye?) turtall på denne stakkars viften til å få denne modellen til å fly?


  • #2
    hvis det er samme vifte/motor som i t33 fra kyosho så går den på 29000rpm hvis jeg ikke husker feil. vet at andre har brukt meaga ac 16/15-3 prøv på ett søk på RCGroups: Remote Control, Radio Control Planes, Drones, Cars and Boats så regner jeg med du finner masse om den
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Takker for svar!

      Skal sjekke om det er samme system. Skulle det være det, så regner jeg med at 35.000 rpm skulle gi litt ekstra "piff".

      VF-1000 har gått ut, og det generelt lite nyttig å finne om den på RCG. Dere er hjertelig velkomne til å motbevise meg!

      Comment


      • #4
        Har nå testet modellen med nevnte motor og en 3S 1800 FP-pakke.
        17.7 A trekk full gass statisk. Skulle gi tett under 200 watt @ 11.1 volt (har ikke sjekket faktisk spenning).

        Modellen ble fløyet 400 (!) gram lettere enn hva bygge vedledningen sier, likevel synes jeg dette kunne flyttet seg fortere fram. Dette kan ha med usikker pilot å gjøre, da det var rimelig mye vind.

        Flytid vites ikke, har ikke flydd en hel pakke da regulatoren fikk pusteproblemer pga. varme. Neste tur planlagt neste helg.

        Comment


        • #5
          200W er ikke mye og skyvekraften ved flyfart dropper fort i det effektsområdet. Derfor får du heller ikke særlig fart, gevinsten er at du trenger mindre energi for å holde deg oppe.

          Du kan evt. bytte motor til en med høyere kv eller øke pakken til en 4S i stedet.
          ----------------
          Haldor
          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

          Comment


          • #6
            Hvor mye turtall vil jeg trenge da? Ser at en 75 mm GWS-vifte produserer omtrent 230W og det er heller ikke mye..

            Har sett litt på Hyperion Y22 på 4-5000 KV, men da får jeg noe nytt å tenke på. Hvilket strømtrekk? Det blir fort nye pakker også..

            Har ikke særlig peiling på EDF så innspill hjelper mye!

            Motoren som følger med gir bare ca 26000 rpm og det er betydelig lavere, i tillegg er stock regnet med Nimh/nicad-batterier som gir høyere vekt. Det skulle jo gi en sur modell å fly..



            Har kikket på motor med høyere KV. Sjekk denne linken: NewHeading.com is for sale | HugeDomains

            Scroll nedover til du får motoren på 4400Kv så ser du at denne på EDF55 gir 215W noe som heller ikke er hylende mye til en motor med 1200 Kv mer enn Align-motoren
            Last edited by northwood; 15-05-06, 16:53.

            Comment


            • #7
              Jeg har en god del erfaring med EDF men ingen med Hyperion motorer eller de viftene du tenker på. GWS viftene har ord på seg til å være gode i skyv, men ingen "fartsvifte".

              Fokuset ditt derimot bør rettes direkte til batteriet. Det er denne som er "motoren" din, det er her energien kommer i fra. Alt etter denne er energikonvertere.

              Hvis pakken din blir belastet mot max men du ønsker mer effekt så må du ha ett annet batteri. Hvis pakken din kan levere mer enn det den gjør idag så må resten av systemet tilpasses ønsket belastning. Dvs endring av motor fortrinnsvis, kun i enkelte tilfeller vil endring av vifte hjelpe.

              Du bruker idag en 1800mAh 3S pakke og en belastning på rundt 10C (10x kapasitet) er optimalt for EDF bruk. Dessverre er en slik pakke lite egnet for >200W.

              Hvis du ønsker å bruke samme motor du har idag må du skaffe deg en 4S pakke og en ESC som tåler <30A og 4S. Økt spenning vil gi høyere rpm som igjen vil trekke mer effekt. Du vil da få økning i fart og morro

              En pakke på 4S og mellom 3 og 4Ah er riktig utgangspunkt.
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

              Comment


              • #8
                Takker for svar Haldor.

                Det heter seg at denne pakken skal levere 20C (vet at dette ikke nødvendigvis er reelt), bruker den i T-Rexen også og der fungerer den ihvertfall utmerket ved samme og høyere strøm.

                Du sier du vil bruke høyere spenning, men samme vifte. Da kan jeg egentlig like godt sette inn en motor med høyere KV og samtidig sette inn batteri på 4S. Dette blir fort dyrt, men ønsker mer fart så da må man vel gjerne betale litt også.


                Regner med at en WeMoTec er veien å gå for maks fart, men ønsker ingenting i kW-klassen, bare noe som beveger seg fortere.

                Skal forsøke å få tatt en måling av statisk thrust. Hvis jeg kan tippe er det ihvertfall halvparten av modellens vekt.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by northwood

                  1 - Det heter seg at denne pakken skal levere 20C (vet at dette ikke nødvendigvis er reelt), bruker den i T-Rexen også og der fungerer den ihvertfall utmerket ved samme og høyere strøm.

                  2 - Du sier du vil bruke høyere spenning, men samme vifte. Da kan jeg egentlig like godt sette inn en motor med høyere KV og samtidig sette inn batteri på 4S. Dette blir fort dyrt, men ønsker mer fart så da må man vel gjerne betale litt også.


                  3 - Regner med at en WeMoTec er veien å gå for maks fart, men ønsker ingenting i kW-klassen, bare noe som beveger seg fortere.

                  4 - Skal forsøke å få tatt en måling av statisk thrust. Hvis jeg kan tippe er det ihvertfall halvparten av modellens vekt.

                  1 - 20C burst dvs korte fullpower perioder, EDF belaster litt mer så for pakken sin del bør en legge maxtrekket noe lavere dvs 10-12C. 20C trekk er også lik 3min flytid... Helikopter er litt anderledes pga den har korte, harde strømtrekk.

                  2 - Nei, øker du spenningen med samme motor så økes rpm og dermed høyere effekt oppnås. Fart på EDF koster, det er en sannhet.

                  3 - Wemotec har noen glimrende/robuste EDF-enheter som slett ikke trenger å havne i kW klassen. Minifanen som jeg nevnte er optimal for 300-500W.

                  4 - Tommelfinger regel for ok ytelse er 50% T/W forhold, kommer du opp i 75% så går det unna...

                  Som jeg nevnte tidligere, hvis du ønsker mer effekt så må du matche systemet. Siden din ESC allerede idag har pusteproblemer vet du med en gang at en effektøkning = ny ESC.
                  Siden du har en motor som funker ok på 3S men ikke gir deg den effekten du helst ville ha så er det en enkel løsning og det er å øke spenningen, dvs øke til 4S.

                  Andre alternativ er ny motor med kv=4000-4500 og bruke 3S pakke. Men du må fremdeles ha en sprekere ESC.

                  Lykke til, bare spør om det er noe uklart.
                  Last edited by Haldor; 16-05-06, 14:57.
                  ----------------
                  Haldor
                  ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                  Comment


                  • #10
                    Er vel egentlig ikke mer å spørre om, fordi en ny modell må kjøpes inn etter at denne modellen ble vrak på 8. turen.
                    &#197;rsaken? Et _elendig_ kast fra min side sendte den på full maskin i bakken etter ca 20 meter. Kanskje ikke i toppfart, men skal si den spisse nesen på VF-en får samme effekt som en varm kniv i smør i kamp med Moder Jord.. Resultat? Joda, glassfiberkroppen var brestet på tre plasser da diverse stein dypere i Moder Jord ikke er særlig for en ducted fan-drevet plog.. Vingen var mos der turbinen satt og vingefestet, samt at modellen fikk et stk LiPo på samvittigheten!

                    Comment

                    Working...
                    X