Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lodding MPX kotakter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lodding MPX kotakter

    Er det noen som har et godt tips for lodding av ledninger til disse grønne
    6-pols Multiplexkontaktene?
    Ser litt svakt ut med bare å lodde ledningsenden direkte på pinnen, tror den kan bli lett å brekke av.
    Hvordan gjør dere dette, dere som er lurere enn meg?

  • #2
    En god lodding vil holde lenge på disse kontaktene.

    For max resultat må du gjøre følgende:
    Skrap over pinnene for å rengjøre, legg litt fluxmiddel på og fortinn (legge litt loddetinn på før lodding av selve ledningen.
    Fortinning gjør du også på ledningsstubben.
    Deretter lodder du ledningen på plass og legger krympestrømpe over ledning/pinnen. Når alle pinnene er loddet kan du kapsle inn hele pinnesiden med silikon o.l. Noen bruker også epoxy.
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

    Comment


    • #3
      Originally posted by Haldor
      Når alle pinnene er loddet kan du kapsle inn hele pinnesiden med silikon o.l. Noen bruker også epoxy.
      Eller limpistol lim - tørker fort, og er lett å forme.
      Knut Eirik Lyngmo

      Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

      Comment


      • #4
        Originally posted by Haldor
        Når alle pinnene er loddet kan du kapsle inn hele pinnesiden med silikon o.l. Noen bruker også epoxy.
        PS: Silikon leder strøm. Ikke bruk det. Epoxy eller limpistol fungerer fint.

        Comment


        • #5
          Hei luringer.
          Mange takk for gode svar om lodding. Dette blir solid nok ja. Det å kapsle inn pinnesiden med limpistol er nok veldig smart.
          Takk til Cato for advarselen mot silikon. At silikon leder strøm visste jeg faktisk ikke.
          Hilsen en som skal lodde og lime så det spruter.

          Comment


          • #6
            Vanlig silikon inneholder syre og det er denne som leder elektrisitet. Bruk den syrefrie varianten viss du må ha silikon.
            Dette er samme grunne til at du ikke må bruke silikon til å tette forskjellig på bilen din (ruter etc)....ruster som bare f...
            Mvh

            Olav Lund

            Comment


            • #7
              Originally posted by Lumbajack
              Dette er samme grunne til at du ikke må bruke silikon til å tette forskjellig på bilen din (ruter etc)....ruster som bare f...
              Takk! Da vet jeg hvorfor sidebakrutene på min Volvo snart kommer til å ramle ut...

              Ved fortinning av ledningen er det viktig at all avisolert ledning fortinnes og at tinnet trekker inn under isolasjonen. Hadde noen Hitec 605(?) servoer hvor det var 3-4mm ufortinnet kopperledning mellom isolasjonen og loddingene på printkortet. Oppdaget det heldigvis, etter tips fra andre, før ledningene brakk helt av! Noen steder hang ting i en tynn tråd....
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Jeg droppet krympestrømpa rundt hver enkelt pin, men tok istedet limpistollim rett på. Det skulle vel gå bra?
                Tor Henrik Hernes

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Minibønna
                  Jeg droppet krympestrømpa rundt hver enkelt pin, men tok istedet limpistollim rett på. Det skulle vel gå bra?
                  Som om jeg skulla ha gjort det selv. Ta en større krympestrømpe rundt det hele. Fin avlastving på loddepunktet og det ser flott ut.

                  Comment

                  Working...
                  X