Announcement

Collapse
No announcement yet.

Posten i Norge er omtrent ubrukelig..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Posten i Norge er omtrent ubrukelig..

    Her om dagen bestillte jeg en flypakke fra Elefun. Greit nok det. Vi vet jo at pakker i Norge tar 3-4 dager på vanlig vis. Ikke det at jeg måtte ha den over natta for det hastet egentlig ikke. Elefun sendte meg sporingsnummer. Morro som det er av og til og følge pakkens vandring. Første dag, kveld banka jeg inn nummeret og PC'en på Posten: Post- og frakttjenester i Norge og utlandet. Pakken var sendt/levert inn i Grimstad for så å gå sørover? til Kristiansand.. Svarte den skal jo bare ca. 12 mil nordover. Deretter med postbil nordover til Oslo? ...hva skulle den i Oslo å gjøre? Den hadde jo kjørt forbi meg bare 5 minutter unna nordover E18 her ute ved Telemarkskysten...Videre tilbake til postomlastningsentralen på Stokke som vi som sikkert flere av oss kjenner og tilslutt hit. Hvorfor denne "melkeruta" helt til Oslo? Er det å vente at pakker blir unødvendig lenge i omløp..Kan si dere en annen ting..Jeg solgte en motor en gang til Danmark. I Norge ble den i hele 3 dager før den for over Skagerrak. I Danmark ble den levert ut samme dag som den kom til landet på den 4' dag. Posten er omtrent ubrukelig...og må finne en annen strategi. Her er pakkens vandring frem og tilbake..

    10.05.06 16.47 INNLEVERT POSTKONTOR 4891 GRIMSTAD
    10.05.06 19.04 INNLEVERT POSTTERMINAL 4606 KRISTIANSAND S
    11.05.06 07.52 VIDERESENDT 0024 OSLO
    12.05.06 11.30 REGISTRERT OMLASTINGSTERMINAL 3169 STOKKE
    13.05.06 09.07 ANKOMMET POSTKONTOR 39XX XXXXXXXXX
    Mvh.
    Rolv Leirro

  • #2
    Posten

    Dette er ikke så ille Til Posten å være.
    Du kan være glad den ikke ble sendt på en fredag. For ingenting skjer av transport på lørdag og søndag. Kun ankomst av pakker på lørdag.
    Og når Posten snakker om sendingsdager, så regner de ikke innleveringsdag og ankomstdag. Så er man max uheldig, så går 4 dager bort i ingenting

    olle

    Comment


    • #3
      Dere har ikke mye peiling hverken på når de jobber eller logistikk dere eller hva ?

      Jeg syns de er suverene jeg. Bestilte trådløst nettverk på torsdag rundt lunsjtider. Kunne hente det på posten på vei hjem på fredag. De hadde vært å forsøkt å levere det til meg til og med men jeg hadde ikke rukket hjem.

      Her for noen uker siden fikk jeg en pakke fra Taiwan, da sendt deg meg tekstmelding om at den var kommet til postkontoret så jeg slapp å kjøre hjem først for å sjekke om hentelappen var der.

      Comment


      • #4
        hehe, jeg bestilte samme dag og min pakke ble innlevert på postkontoret kl 16:43 og annkom postkontoret her 13.05 kl 08:02
        syntes dette er kjempe raskt jeg.
        prøvd og bestille cd plater fra norske nettbutikker? det tar jo flere uker.

        Comment


        • #5
          Jeg synes dette er bra jeg. Man kan heller diskutere prisen på forsendelse. Pakkepost i Norge er DYRT, og posten sitter med for mye makt.
          Jeg har forståelse for postens logistikk og at de passerer noe for så å kjøre tilbake igjen. Jeg jobber i dagligvarebransjen og har mye med logisstikk å gjøre, og du skulle visst hvordan varene transporteres i Norge før de endelig kommer til butikken og ut til deg. Men slik må det faktisk være for at det skal være effektivt. At logistikk bygges opp rundt mottaksenheter og sentralterminaler medfører slik som nevnt i første innlegg, men det sikrer lavere kostander og sikrere levering.
          At jeg poster et brev i Trondheim før kl.1700 og det er frem i Oslo og ute hos mottaker dagen etter synes jeg er bra i tillegg er sporingsystemet på pakker er jo kanonbra.
          Vedr lørdag og søndag så er det mye i Norge som er stengt disse dagene, så det forundrer vel ikke.
          Gisle Ranum
          Trondheim
          "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

          Comment


          • #6
            Posten ER håpløs ingen tvil om det.
            I begynnelsen av mars bestilte jeg noe utstyr fra Rotordisc i Danmark. Pakken ble sendt samme dag fra butikken, ankom så Norge. Jeg fikk aldri beskjed fra fortollingen om at pakken var der. Dermed gikk den i retur til Danmark. Gjett hvem som må betale frakten frem og tilbake.................!!!!!
            Historien stopper ikke der. Pakken ble sendt på nytt til meg. Dagene gikk, og jeg fikk ingen beskjed om noen pakke til meg. Avsender begynte å etterlyse forsendelsen, og ingen kunne finne den noen sted. Borte vekk altså, og det er den fortsatt.
            Nå har butikken sendt varen til meg for tredje gang, og denne gangen kommer det med TNT. Jeg har allerede fått beskjed om hvilken dato og klokkeslett jeg kan vente dem på døra hjemme hos meg.
            Det er sevice det!

            Jeg skal ikke rippe opp i alle de gangene jeg har fått knust varene i posten. Det ville bli litt for mye, men jeg vil uansett nevne en gang jeg fikk en radiostyring i originalembalasje med skumgummi og papp i flere lag rundt. Jeg fikk en pakke som var ca 7 cm tykk.........overkjørt av en truck fikk jeg høre. Ingen erstatning pga avsender ikke hadde forsikret pakken ekstra før innlevering (mekelig påstand forresten i mine ører). Vel, jeg fikk nå kranglet til meg verdien av radioen etter nesten 2 års saksbehandling.
            Hva sies forresten om en OS-motor som ligner mest på en håndfull grus? Knust så at den støste delen var ca 2 cm lang.
            Last edited by Guest; 14-05-06, 10:09.

            Comment


            • #7
              Posten

              Vi har ikke peiling Tintin?
              Jo,vi har veldig peiling også
              Det finnes et Norge nord for Sinsen også, som uttrykket heter .
              Bor du i de store byene, eller i nærheten, så går det meste greit.
              Det kommer helt an på hvor pakken sendes fra, og hvor den skal.
              Posten har sine faste rutiner og ruter. Og hvis dette ikke passer helt til hvor pakken kommer fra og skal til, så er det bare å vente.
              Og vi snakker kun om pakkepost nr 3 her, Norgespakke. Nr 2 pakken, som er noe raskere, leveres ikke engang ut på lørdag. Så da hjelper det lite at den er raskere, hvis du må vente til mandag for å få den.
              Og de kjører ikke (transporterer) noe pakkepost hverken lørdag eller søndag, annet enn til postkontorene. Ikke fra!
              Brevpost er noe HELT annet.
              Elles er Posten vanligvis helt til å stole på,men man må skjønne deres arbeidsrutiner for å vite når og hvor man kan vente ting vil skje.

              olle

              Comment


              • #8
                og det at pakker ikke går på lørdag/søndag er vel ikke noen overraskelse. ikke engang nettbank overføringer går mellom fredagskveld og mandags morgen. hvis ikke overføringen er til konto i samme bank. da KAN den gå gjennom.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment


                • #9
                  Det er faktisk fritt frem å bruke den transportøren en vil............men vil du betale ?????

                  Helt vanlig å få hentet godset i Milano på Fredag ettermiddag og få det levert på døren Mandag morgen i Norge.
                  Og da snakker vi ikke flyfrakt.............
                  Vennlig hilsen
                  Roy.

                  2,Biler.
                  1,Leilighet.
                  masse øl i kjøleskapet.
                  + diverse innbo.

                  Comment


                  • #10
                    Har samme problemet her men de er jo nødt til å være kost-effektive. Pakker kan bruke to dager over korte avstander og passerer 100 m fra posthuset på vei nordover før det kommer tilbake hit dagen etter. I 2004 var det ganske bra, så begynte det å gå tregere og tregere etter som posten forandret rutinene sine, spesielt da de sluttet å behandle pakker på lørdager, kun brev ble behandlet da. Jeg regner med at de hadde en omstilling som skulle spare penger som alle andre. De la også ned masse avdelinger for en stund siden.

                    Morsomme historier fra posten:
                    Jeg skrev signaturen min på en hentelapp på posten og da sa fyren bak vinduet: "Det der er ikke en signatur, det må jo gå ann å lese hvem som har hentet pakken. Skriv på nytt."

                    En kamerat av meg skulle hente et våpen der men ble ikke spurt om legitimasjon da han tok det ut. Svaret til de på posten var: "Vi ser jo hvem som har hentet pakken på signaturen på lappen."


                    Andre firmaet har også irritert meg. UPS for eksempel. Jeg bestilte en pakke fra Tower hobies med UPS express og pakken kom fort, den, til tross for fire dager innen norge, men den ble ikke fortollet før tolv dager etterpå og jeg kan jo egentlig ikke åpne pakken før jeg har fått tolpapirer. Hva er hensikten med å sende noe ekspress hvis jeg alikevel må vente en evighet med pakken i fanget?

                    Ved fortolling er posten veldig flinke. De fortoller umiddelbart og sender papirer/faktura med pakken med en gang. De har endret rutinene til det bedre her for det tok tid før med posten også.

                    Comment


                    • #11
                      Å si at posten er omtrent ubrukelige fordi de har et fast mønster de jobber etter, blir vel omtrent som å si at ringbussen er noe dritt for den kjører deg ikke til døra.

                      Du kan jo velge f. eks budbil i stedet for posten, akkurat som at du kan velge taxi fremfor buss. Spørsmålet blir jo da om du vil betale for den ekstra servicen.
                      Audun

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by olle
                        Vi har ikke peiling Tintin?
                        Jo,vi har veldig peiling også
                        Om du syns det er rart at posten din passerer deg og går til en stor terminal og så distribueres derfra så har du i allefall litt å lære om hvordan man skal frakt mange små kolli billig.
                        Men som det sies så er det enkelt, om det ikke er fort og bra nok for deg og du heller vil ha det fort enn billig så lei nå bare en budbil.
                        I dette tilfellet er jeg ovebevist om at Posten faktisk er de som sitter på kunnskapen om hvordan man skal få frem ting raskt så billig som mulig.

                        Posten flytter nok på seg både lørdager og søndager selvom du ikke ser det, det har i alle fall jeg observert mer enn en gang selvom jeg da ikke snakker om bilen med ems gods eller han som leverer til postkontoret ditt. Om du vil det ikke skal koste mer, hvilket jeg antar, så får man nok nøye seg med man-fre....de fleste av oss vil gjerne ha mer for å jobbe lør/søn

                        Har du fundert på hvor mnage brev og pakker det går på en 18-20 meters lang lastebil, hvor mange avsendere og mottakere det er av det som er på bilen ?
                        Er vel ganske innlysende at de ikke kan kjøre innom hverken ditt eller mitt postkontor på veien eller hva?

                        Beklager det var ikke meningen å være guffen eller noe men spørsmålene dine viser at du ikke er utdannet eller har særlig mye praksis innen logistikk, da hadde du ikke lurt på det der overhode.
                        Last edited by Tintin; 14-05-06, 14:54.

                        Comment


                        • #13
                          Posten frakter ikke pakker på lørdager. De skrev det i et brev jeg fikk for et år siden og det stemmer med mine erfaringer. Det er kun brevpost som går i helgen og det går med fly tror jeg. Noen ganger blir pakker som er lette nok sendt som brev og da skjer det selvfølgelig ting i helgen også.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tintin
                            Har du fundert på hvor mnage brev og pakker det går på en 18-20 meters lang lastebil, hvor mange avsendere og mottakere det er av det som er på bilen ?
                            Det må være VELDIG mange, så godt som posten komprimerer pakkene.
                            Nils

                            Comment


                            • #15
                              Kan tilføye at posten i april måned fraktet 35 tonn med IKEA kjøkken. Fikk høre det av en postkar i dag. Det er ikke dårlig... hverken av Posten eller IKEA
                              Gisle Ranum
                              Trondheim
                              "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

                              Comment

                              Working...
                              X