Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-Rex vs Zapp 400

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • T-Rex vs Zapp 400

    Jeg står på trappene for å kjøpe el.helikopter. Har lest noen av trådene her før, men jeg lurte på om noen kunne gi meg noen tips, om hva som egentlig er forskjellen på T-Rex sine helikopterer, og de såkalte Zoom eller Zapp helikopterene? De virker ganske like for meg, men jeg har jo heller ingen peiling på helikopter heller da så...!

    Jeg ser også at det er kommet et helikopter som heter Walkera 36 på markedet, som markedsfører seg som likt T-Rex..?

    Jeg skal i alle fall ha et helikopter, som jeg kan holde på utenfor huset, uten at det bråker for mye, men heller ikke koster skjorten. Trenger ikke noe ekstremt 3D heli, men derimot et som flyr bra og så stabilt som et el.helikopter kan bli.
    - Frank A -

  • #2
    Gå for Trex XL/SE du

    Den største fordelen med Trex er nok det at den er hakket større enn en Zoom, noe som gjør den mer stabil enn hva Zoom'en er. I tillegg er reservedeler lettere og billigere tilgjengelig, den tåler en støyt, den flyr meget bra, masse upgrades florerer på nettet og i butikkene, også har den nok litt færre problemer enn hva en Zoom har.

    Anbefaler deg å holde deg unna Walkera, ser billig ut i begynnelsen, men du kommer til og ende opp med og bytte ut det meste, og da er du langt forbi Trex i pris.
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      Ser at Elefun har 3 typer av T-Rex. SE som er for tiden utsolgt, men en del dyrere enn de andre to, og så de andre to som er XL CCPM og XL HDE. Det finnes vell også en 4.type, som jeg ikke husker navnet på, som jeg kan erindre at det har blitt diskutert om på forumet tidligere?

      Hva bør en nybegynner velge av disse? Jeg er mest opptatt av at helikopteret skal fly bra, og har ikke sett verdien av 3D flyging enda...! Jeg tror også at dette kan være inngangsbilletten til et enda større helikopter på sikt. Da tenker jeg Raptor 50 med elektro oppsett.
      - Frank A -

      Comment


      • #4
        Ta og kjøp en Trex SE hvis du har råd til den, da den er ferdig blinget er den klar for heftig 3d også tåler den veldig mye. Generellt sett ryker bare blader og akslinger i en krasj med en Trex SE.

        Hvis du ikke har penger til SE går du for XL CCPM eller HDE, avhengig om du vil ha mekanisk eller elektronisk miks av swash. Synes selv CCPM er mye penere og enklere i bruk, men mange foretrekker HDE da det er litt lettere og sette opp.
        Velger du CCPM må du være sikker på at radioen din støtter 120 graders CCPM.
        Ja forresten, SE er også CCPM.

        Vet ikke hva du mener med inngangsbilett til Raptor 50, men du bør ikke regne med og kunne bruke noe av utstyret, bortsett fra gyro, fra en Trex i en Raptor.

        edit: Bør jo også nevnes at SE har en kraftigere motor en XL og en kraftigere regulator, så der sparer du jo endel penger hvis du senere må oppgradere XL'en. I tillegg er kostnadene ved en krasj med XL mye høyere enn med SE noe du bør tenke på når du velger helikopter
        Last edited by Psyko-lefse; 30-05-06, 08:01.
        Morten Smøraas

        Comment


        • #5
          Når jeg skrev inngangsbillett til Raptor 50, så tenkte jeg ikke på å flytte utstyr over, men heller på at interessen ble så stor at jeg valgte et større helikopter på sikt med nytt oppsett.

          Men jeg er av den oppfatning at et helikopter av størelsen T-Rex blir mer brukt, siden jeg ikke trenger å dra flere mil for å komme til en flystripe. Det samme gjelder med fly, som jeg har drevet mest med, er at de flyene som kan brukes på en fotballbane blir mye brukt, mens de større...samler mer støv.

          Så en SE modell har en del rimeligere deler, slik jeg forstår deg..? Og du sier ferdig blingset...? vil det si ferdig sammensatt..?
          - Frank A -

          Comment


          • #6
            SE har ikke rimeligere deler nei, tvert imot. Med ferdig blinget mener jeg at den består av kun metall-deler. Har enda ikke hørt om en eneste person som har klart å ødelegge noen av metall-delene i en krasj. Men XL'en er av plast, der ryker det litt hvis du smeller.

            XL'en må du bygge selv, SE'en er nesten ferdigbygd. Anbefaler deg uansett og ta fra hverandre det du får fra hverande og sette den sammen igjen, i tillegg til at du lærer mye om helikopteret og hvordan det er satt sammen forsikrer du deg også at jobben er skikkelig gjort med tanke på locktite.
            Morten Smøraas

            Comment


            • #7
              Hei,

              Har både zap/zoom og trex, og uten å gå inn på detaljene er trexen original såpass mye bedre at den andre bare står i hylla å samler støv... Walkera er ikke anbefalt.

              SE utgaven har masse aluminiumsdeler og karbonramme (bling = slang for glinsende deler), mens CDE og HDE har plastikkramme og mange plastikkdeler. CDE og HDE'en flyr også veldig bra så jeg ville kanskje anbefale at du går for en av de. De har billige deler og det skal ikke så mange oppgraderingene til før du kan fly 3D med de senere hvis det skulle bli aktuelt. SE er nok mer robust men det ryker nok litt deler der også hvis man legger den i grusen

              Forskjellen på CDE og HDE utgaven er hvordan servoene styrer funksjonene på hovedrotoren. CDE utgaven bruker tre servoer som jobber i hvert sitt hjørne av swashplata og som må mikses elektronisk fra radioen, mens HDE utgaven bruker en servo til forover/bakover, en til høyre/venstre og en til opp/ned.

              Med billige microservoer og normal flyging heller jeg nesten til at HDE er bedre fordi den får renere bevegelser på swashplata og er enklere å sette opp - men her er det sikkert andre meninger ute å går

              Blir mye smak og behag dette - du velger ikke feil med noen av modellene tror jeg.

              Lykke til videre!
              Last edited by Lorents; 30-05-06, 08:31.
              Hvor er lipoen din a?

              www.airheads.no
              www.bmk-rc.com/

              Comment


              • #8
                OK, så mitt reservedelslager kan være mye mindre hvis jeg skulle velge en SE.

                Hva med Gyro, må jeg ha en så dyr gyro som Futaba GY-401, eller...? Ser at de fleste velger den, så det er vell en del fordeler med den vs andre..?

                Er det noen spesiell mottaker man bruker? Bruker man en full range eller en micro?

                Det blir mange spørsmål her, men det er bedre å spørre en gang for mye å gjøre de riktige valgene nå, eller å gå den lange veien med å prøve å feile, noe som koster mye mer.

                Og hvem sitter med gode delelager på T-Rex, og gode kunnskaper, samt de beste prisene?
                - Frank A -

                Comment


                • #9
                  Gjør deg en tjeneste og ikke spar inn på gyroen. GY401 er perfekt, enkel og sette opp, holder halen meget bra og ingen drifting. Den er verdt pengene for og si det sånn (å kjøpe den brukt fra en på f.eks Rcgroups kan være greit)

                  Av mottakere anbefaler jeg en Hyperion 6ch DSP-mottakerer, denne fungerer utmerket og passer fint i trex'en. Det holder med en micro-mottaker i Trex'en, du holder deg nok innenfor 100 meter uansett.

                  Elefun radiostyrt, hobby & fritid
                  HeliDirect - Your #1 Sources for R/C Helicopters, FPV, Jets and More.
                  http://www.rs-hobbyimport.no/
                  Morten Smøraas

                  Comment


                  • #10
                    Når du sier billige mikroservoer Lorents, kan jeg da bruke Waypoint servoer, som jeg har i hopetall? Jeg har både W-060, W-060BB, W-080. Hvem bør jeg velge?

                    Du får jo nesten 2 XL modeller for prisen av en SE, men hvis en SE er mye sterkere slipper jeg nok å bytte deler for hver gang jeg skal være "litt" uheldig. Skjønner at ved en litt kraftigere sammenstøt med bakken, så går nok mye galt.

                    Jeg har batteri, lader og sender som kan passe, og kanskje servoer, og kanskje mottaker (Futaba 6ch R156F), men jeg hadde håpet på å ikke legge så mye mer enn 5000 kr i dette.
                    - Frank A -

                    Comment


                    • #11
                      Jeg kjenner ikke de waypoint servoene så det tør jeg ikke svare på. Hvis du velger SE eller CDE bør du ha tre identiske servoer som går like fort ellers blir den upresis å fly - bruker selv Hitec HS 56 på min CDE og de er helt greie (ikke fantastisk).

                      Med HDE utgaven er det ikke så kritisk at servoene er helt identiske - der bør du ha 2 raske servoer på cyclic og en som er litt sterkere på collective.

                      Mottageren du nevner kjenner jeg heller ikke. Personlig liker jeg å bruke PCM mottagere i helikoptere fordi de oppfører seg så mye bedre hvis man skulle få glitching - men PPM mottager fungerer stort sett greit de også bare du passer på å rute kontroller/motorledninger unna mottager og antenne. Masse meninger om dette også

                      Plastdeler koster ikke så mye og de er forbausende robuste så jeg tror kanskje det blir billigere også i lengden med CDE/HDE. Kanskje noen andre som har synspunkter her?

                      Hva slags batterier er det du har liggende?
                      Hvor er lipoen din a?

                      www.airheads.no
                      www.bmk-rc.com/

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har liggende 2stk Apogee 11,1V-1660mAh (10C) og 2stk Flight Power 11,1V-2500mAh (20C). Håper noen av disse kan brukes?
                        - Frank A -

                        Comment


                        • #13
                          Apogee-pakkene er utelukket for Trex'en, du bør ha pakker som tåler rundt 30A. Da duger de flightpower-pakkene bra, såframt de får plass i Trex'en.
                          Virker som HS-65 er det beste servovalget for tiden, hvis du har planer om og kjøpe nye. Ellers så duger nok W-080 på cyclic/pitch, og en W-060 på halen. Tror Tintin har gode erfaringer med det oppsettet, han tar vel turen innom tråden seinere tenker eg
                          Morten Smøraas

                          Comment


                          • #14
                            Valgets kval...

                            Har grublet og grublet og lest og startet tråder, men nå er valget endelig tatt. Bestilte i dag en Align T-Rex 450XL. Det svir fortsatt litt i lommeboka, men trøster meg med at det kunne vært verre og at det viktigste valget var å velge helikopter fremfor fly denne gangen
                            http://www.phoenix-rc.org/
                            http://www.glamdalrck.net
                            http://www.scalewarbird.org/
                            ---------------------------------------------------
                            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by FrankOA
                              Hva bør en nybegynner velge av disse? Jeg er mest opptatt av at helikopteret skal fly bra, og har ikke sett verdien av 3D flyging enda...! Jeg tror også at dette kan være inngangsbilletten til et enda større helikopter på sikt. Da tenker jeg Raptor 50 med elektro oppsett.
                              Har selv gjort dette, men jeg startet med en Zap400 med waypoint servoer og en billig gyro, som jeg fortsatt bruker i påvente at Raptoren skal bli flyklar.
                              Ang. Zap'n så flyr den "greit", kunne sikkert ha "blinget" den noe mer men har ikke sett behovet. Har kun byttet til børsteløs motor samt montert haleservoen på bommen.
                              Har brukt denne som trening i tillegg til simulator. Billige og lett tilgjengelige deler også på denne. Har vel brukt et dusin main shaft's og spindle shaft's..
                              T-rex'n er nok litt mer stødig, Zap'n er iallefall veldig skvetten i litt ujevn vind.

                              Fordelen med disse heli'ene er som du sier at man kan gå ut i hagen og fly et batteri eller to innimellom alt annet som skjer.

                              Flott at det er flere som er inne på å bytte ut disse "fuel to noise converter's" til fordel for elektro. Håper å få min E-Raptor i lufta i løpet av sommeren, mangler foreløpig servoer, esc og batteri. Gyro er på tur i posten. Har faktisk en Z50-600 motor liggende på postkontoret, www.tppacks.com i USA sendte dobbelt opp. Må vel sende denne i retur..
                              Mvh.
                              Øyvind Iversen

                              Comment

                              Working...
                              X