Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flysteder på sørlandet.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flysteder på sørlandet.

    Hei, Er det noen som kan oppsummere litt hvor det er mulig å fly modellfly (motoriserte) på sørlandet (mellom lillesand og søgne og vennesla i nord)
    Vi flytter til Kvarstein nå i sommer, og i den forbindelse så kjenner jeg kun til ett sted å fly modellfly, det er på Fredsmyr opp forbi vennesla og enda et stykke inn i skauen.
    Er det noen flere som dere vet om?
    Med vennlig hilsen / Best Regards
    Freddy Ulvseth
    http://freddy.ulven.com/rc

  • #2
    Hei ! Du har mulighet for å fly på foss, og dønnestad fotballbane,på ingen måte optimale steder å fly men .. foss ligger mellom rugslandsbanen og tveit ! I lillesand så blir det flydd litt på holta som er et idrettsanlegg , heller ikke dette er optimalt . Ellers så blir det flydd litt hang på oderøya . Skal du derimot ha fine plasser å fly på må du enten kjøre til evje å fly på microflyplassen , eller gullknapp som ligger i froland om jeg ikke husker feil . Ellers så har du jo fredsmyr som er en ok plass å fly ...
    Mvh Andre`søhagen

    Comment


    • #3
      Fredsmyr er bra! Ellers er ikke Dønnestad noe særlig for motoriserte fly grunnet naboer, elektro går bra såvidt jeg vet. Foss er vel flyplassen til Sørlandets RC Helikopterklubb og dermed forbeholdt helikopter. Odderøya egner seg for hangvinge og andre "uknuselige" modeller, vindretning SV-V.
      Det har nok vært en del forsøk på å finne alternative flyplasser, men såvidt meg bekjent er det ikke noe virkelig godt alternativ til Fredsmyr..

      Se hjemmesidene til Sørlandets RC Modellflyklub for info om Fredsmyr og medlemskap: 404 Not Found

      Velkommen til Sørlandet
      Mvh
      JoE
      Agder Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Vet desverre ikke hvordan det er nå, men for noen år siden var glattkjøringsbanen i sørlandsparken et mulig alternativ. Banesjefen var glad for alt av motorisert ferdsel der men spør igjen før du prøver. De skumle lysmastene står der fremdeles.
        Forresten så prøvde et charterfly å lande der en gang.
        -----------
        Bengt

        Comment


        • #5
          Originally posted by sjaa
          Foss er vel flyplassen til Sørlandets RC Helikopterklubb og dermed forbeholdt helikopter
          Går greit å ta av fra veien på foss , ellers er det yterst sjeldent at det er aktivitet på heliplassen ... Men sikkert greit å høre før man tar seg tilrette , er vel jan johansen som har mest med den plassen å gjøre !

          Var forøvrig en tur å fløy på evje nå i ettermiddag , øyvind lantz dukket også opp etterhvert .
          personelig så foretrekker jeg microflyplassen på evje , tar ca 30 min lenger en til fredsmyr fra kristiansand og flyforholdene er milevis bedre en på fredsmyr ...
          Last edited by andre78; 31-05-06, 10:13.
          Mvh Andre`søhagen

          Comment


          • #6
            Hmm, må vel ta meg en tur å sjekke forholdene når jeg kommer meg ned.
            Hadde håpt på at det var noe litt nærmere jeg, men men, skal ikke være lett å finne plasser å fly på som er i nærheten nei.
            Jeg har tidligere vært både på fredsmyr og på en ved tveit (heli plassen), greie nok steder, men kanskje litt kort for fly på heli plassen, hehe..
            Med vennlig hilsen / Best Regards
            Freddy Ulvseth
            http://freddy.ulven.com/rc

            Comment


            • #7
              Går greit å ta av og lande der , men det er klart det er ingen plass for modeller som trenger et stort område .

              Men uansett så er nok evje , gullknapp og fredsmyr å foretrekke ja ....
              Mvh Andre`søhagen

              Comment


              • #8
                Søgne da? Er plassen der nedlagt?
                Hvor på Evje ligger forresten microflyplassen?

                Comment


                • #9
                  Hei ! Så vidt jeg vet så er plassen i søgne nedlagt , men er ikke helt sikker .

                  microflyplassen på evje ja hmmm , meg å veibeskrivelser ..... får prøve ...

                  Du kjører forbi avkjørselen til evje "sentrum" så er det første vei til venstre , du kjører da over ei bro etter et lite stykke så tar du 2 sving til høyre du kjører da gjenom et boligfelt du følger bare denne veien rett frem , etter en hvert så kommer du over på en grusvei . følg veien i 3-4 min og du vil etter hvert se et stort åpent område på høyre hånd her svinger du av , modellflygere skal stå midt på stripen ved brakken .....

                  finner du ikke frem så vet nok de fleste i evje hvor plassen ligger ....
                  Mvh Andre`søhagen

                  Comment


                  • #10
                    Plassen i Søgne er stengt pga nabo-problemer.

                    For å fly på Evje skal man betale en liten avgift til Sørlandet RC klubb. Tidligere har de krevd medlemskap, men jeg har forstått det slik at dette er endret på i år.

                    Comment


                    • #11
                      Var vel egentlig ikke så rart at det skjedde da den ligger mitt i et boligområde !
                      Last edited by andre78; 02-06-06, 18:27.
                      Mvh Andre`søhagen

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by pleym
                        Plassen i Søgne er stengt pga nabo-problemer.

                        For å fly på Evje skal man betale en liten avgift til Sørlandet RC klubb. Tidligere har de krevd medlemskap, men jeg har forstått det slik at dette er endret på i år.
                        Helt riktig som du sier, med et lite forbehold. Du betaler inn avgiften til SRCMs konto og merker det f.eks "Flyplassavgift Evje". Pengene vil bli videreført i sin helhet til Evje Modellflyklubb, som er et "driftsselskap" for modellflyplassen, og går i sin helhet til leie og drift av plassen. SRCM gjør kun den gratistjenesten å videreformidle betalingene, og tjener ikke fem øre på dette.
                        Real airplanes have two wings and round engines

                        Comment

                        Working...
                        X