Announcement

Collapse
No announcement yet.

vingebolt ready

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vingebolt ready

    lurer på om vingebolten til ready er for sterk. den knekker ikkje ved krasj. noen som har erfaringer med dette. vingen ble ødelagt.
    MVH
    Pettn

  • #2
    Eneste som var helt da Ready'en min ble avlivet var vingebolten
    Virker som den er for sterk, men vet ikke jeg hadde turt å gjøre den svakere heller, litt for svak så ryker den i luften...
    Morten Smøraas

    Comment


    • #3
      Ikke trekk til bolten for hardt. skru den intil, pluss litt til.

      Ved en eventuell krasj"landing" så vil vingen bøye seg til siden. dette har jeg hatt gode erfaringer med i allefall til sjøs, men funker sikkert til lands også.
      ------------------

      PA Bad Boy med ASP46
      H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
      E-Flite Taylorcraft
      T-rex 450Sport
      Cessna Cardinal on floates (EPP)

      Comment


      • #4
        Originally posted by royalevo
        Ikke trekk til bolten for hardt. skru den intil, pluss litt til.

        Ved en eventuell krasj"landing" så vil vingen bøye seg til siden. dette har jeg hatt gode erfaringer med i allefall til sjøs, men funker sikkert til lands også.
        Og så knekker en (av og til) overføringene til balanseroret om en lar vingen vri seg.

        Stram passe hardt til og kjøp ny vinge om ting går skikkligt galt.

        Dette med vingebolten er ikke noe nytt tema, min gamle jupiter ble vraket tre ganger (spinn fra 60m, ca 100m og 9m), og kun siste gangen røk vingebolten (og resten av flyet ).
        Så en får vel bare si at sånn er det bare.
        Gert Hildrestrand.
        Limets Venner.
        Valdres Flyklubb Modell

        Famous last words? Hey watch this!

        Comment


        • #5
          Synes dette vingebolt-opplegget på readyen er ganske dårlig, personlig så fester jeg vingen med strikk i tillegg. Vil tro at opplegget på de andre ARC-flyene (2 mindre bolter) fungerer bedre.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Patz
            Synes dette vingebolt-opplegget på readyen er ganske dårlig, personlig så fester jeg vingen med strikk i tillegg. Vil tro at opplegget på de andre ARC-flyene (2 mindre bolter) fungerer bedre.
            Den er litt dårlig på den måten at bolten er litt for sterk. Hva du skal med strikkene når du bruker vingebolten er for meg vanskligt å forstå, da dette deffinitivt er smør på flesk.

            Jeg har to opperative ARC modeller (Jupiter og Ready med flotører), og har som tidligere nevnt hatt en Jupiter som jeg totalhavarerte tre ganger uten at vingebolten har gitt etter i luften. Disse flyene går med Magnum 61 4T motorer og er lakket, så vekten er ikke akkurat lav. Flyene flyr jeg akkurat som jeg vil, helt uten omtanke for vinge innfestning (men de har karbon rør forsterkninger i vingene). Jeg kan nevne at jeg på den første Jupiteren knakk 4 eller 5 hjul legger, så landingene var ikke altid så pene (sånn det bruker å bli når man flyr i alt for kraftig vind). Men vinge bolten holdt stand.
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

            Famous last words? Hey watch this!

            Comment


            • #7
              Joda, vingebolten er for sterk, i tillegg til at den ikke holder vingen godt nok (den vrir seg lett)

              Comment


              • #8
                Originally posted by Patz
                Joda, vingebolten er for sterk, i tillegg til at den ikke holder vingen godt nok (den vrir seg lett)
                Rart, slike problemer med vridning har jeg aldri hatt. Men jeg bruker den anbefalte skum teipen (vingesadel tape), både på Ready og Jupiter, og da sitter vingen som skutt fast mot vridning.
                Gert Hildrestrand.
                Limets Venner.
                Valdres Flyklubb Modell

                Famous last words? Hey watch this!

                Comment


                • #9
                  Vet ikke om det er noen stor bragd, men i dag klarte jeg og knekke vingebolten!!

                  Er for meg uforklarlig hva som skjedde, debuterte med readyen på vann, takeoff gikk fint, fløy noen runder, i en svak høyresving slutter flyet å lystre mine fortvilte stikkebevegelser, virket på meg som flyet ble forstyrret av et eller annet. Dro ned gassen, ingen respons. Gikk for halv maskin rett i moder jord! Må takke vårherre og skaper for at han plasserte en diger einer kjerr der den litt brutale landingen skjedde!
                  Skader: VINGEBOLT!!, huset på ene bal. servoen, fremre oppheng til flotørene, liten bulk i flotørene.
                  Testet radio utstyret etterpå, alt fungerte, litt ekkelt/frustrerende og ikke finne noen feil..
                  Bruker en futaba pcm motaker, dual rx x-tal, fail safe aktivert (den koblet ikke inn, da ville throttel gått ned på tomgang)

                  Kjell Arne

                  Comment


                  • #10
                    Hehe..jeg greide og og knekke 2 vingebolter på Cessnaen min sist uke...ble medlem av balanserorklubben :\

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Vingemutteren
                      Rart, slike problemer med vridning har jeg aldri hatt. Men jeg bruker den anbefalte skum teipen (vingesadel tape), både på Ready og Jupiter, og da sitter vingen som skutt fast mot vridning.
                      Bruker også den tapen, men opplever altså at vingen vrir seg. Skal forsøke å sette en skrue i bakkant av vingen, og borre et tilsvarende hull i bakre kant der vingen er på flyet, slik at vingen ikke kan vri seg.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg hadde en carusell av samme fabrikat og samme vingebolt som readyen og må si at vingeboltene røk rett som det var de nesten for lett spør du meg, og jeg teitet ordentlig til oxo ikke bare noe halvslakt litt mer en litt
                        Måten jeg greide å ta bukt med dette flyet var oxo vingeboltene utvendig loop
                        og winge som bryter seg løs i luften opps hehe kanskje for stramt på vingeboltene men hvem vet ? hadde en 91 2 takt i flyet og hadde det masse og mye gøy og løye med det flyet. Turen uten vinge havnet selfølgelig på den ene steinen på mils omkrets og motor og alt som kunne gå i stykker ja det var vell bare pinneved hehe....
                        Anbefaling ang disse flyene legg inn carbonrør i vingen før de limes sammen (har til og med knekt vinge i luften med harkjør)
                        Oi en perfekt landing

                        Comment

                        Working...
                        X