Announcement

Collapse
No announcement yet.

Weiershäuser Ultimate 1.85 - Erfaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Weiershäuser Ultimate 1.85 - Erfaringer?

    Sliter litt med å finne et godt vinterprosjekt (les har besluttningsvansker)...

    Er det noen i norge som har bygd en slik (Weiershäuser Ultimate 1.85) ?
    http://www.rc-flight.com/catalog/pro...850103fad8909b

    Har testet tyskkunnskapene mine litt på denne siden...
    Ihr Kabelnetzpartner | yetnet

    Må si jeg virkelig liker formen på dette flyet, i tillegg har jeg motor jeg kan sette i det, selv om det ikke blir spruten med krefter (om iveren tar overhånd, som den alltid gjør, så får en gå til innkjøp av en da-50 eller en bme motor i passe størrelse).

    Håper noen kan si noe om dette merket og spesielt denne modellen.
    Tenker da spesielt på kvalitet på settet, tegninger, byggebeskrivelser etc. samt flyegenskaper dersom noen har erfaring med den.

    Hvordan er dette flyet i forhold til IMAC reglementet?
    Last edited by esmel; 05-06-06, 06:23.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Regner med du har fulgt med på en viss annen tråd av størrelse her på forumet, den heter noe slikt som "1/2 skala pitts på plass". Kan tenke meg at mye på det flyet du lurer på er ganske likt. Sjekk forøvrig prisen ved å importere dette selv, tror du kan få en positiv overaskelse.
    Tor Henrik Hernes

    Comment


    • #3
      Har selvfølgelig fulgt med på den tråden
      Hvordan er kostnadene ved egenimport? Hva kan en gange euro med for å få slik ca. inn-pris? Hvis prisforskjellen ikke er spesielt merkbar så føler jeg mest for å støtte opp om våre forhandlere her på berget (kall meg gjerne sær), er prisforskjellen derimot stor så er i hvert fall jeg i en situasjon hvor jeg ikke har toalettruller laget av penger....

      Har også fått noen svar fra rcflight så slik sett så er jeg forsåvidt nesten i mål med spørsmålene mine.

      Prisen er egentlig det største ankepunktet. En ARF i samme vektklasse kommer jo ut noe billigere, i tillegg så slipper en "noen" timer med bygging.

      Det med bygginga har jeg egentlig bestemt meg for at ikke gjør så mye siden det er snakk om et langtidsprosjekt. Så da står det igjen på prisen. Nå er vel egentlig ikke et par tusenlapper all verden i den store og hele sammenhengen på et slikt fly, men kombinasjonen penger og byggetid drar litt den ene rettningen, uten at det gjør at valget står å lyser klart foran meg...desverre...

      Begynte vel å klø meg skikkelig hodet i vinter, men føler liksom ikke at jeg er veldig mye nærmere en avgjørelse...

      (Så en liten avsporing: Hvorfor er det ingen som tar inn aeroworks her på berget......)
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Tja.... Pris ja.
        Tommelfingerregel er vel å gange med 9, ett eller annet.
        Må nesten bare gjøre en forespørsel kanskje!?
        Ellers prøver jeg å hjelpe der jeg kan jeg også, noen ganger er det desverre håpløst.(snakker nå om hobbyforhandlere her hjemme!)
        Men hvis differansen ikke er for stor så handler jeg hjemme. Bor desverre slik til at jeg må handle det meste via post, så om det kommer fra Oslo, Tønsberg eller Grimstad så går det ikke noe raskere enn om det kommer fra noen andre verdens hjørner.
        Tor Henrik Hernes

        Comment


        • #5
          Ja ja, da er det bare å lene seg tilbake i godstolen og vente på at pakka med flis ramler ned i posten... Detti blir arti! (...håper jeg hehe)
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #6
            Prisberegning:

            Nettopris butikk Tyskland minus 16% tysk moms.
            Legg til fraktomkostninger
            Gang med 8 for cirka veksling til norske kroner og gang inn norsk moms (25%)
            Legg til slutt på med ca 150kr (fortollingsgebyr)

            => 5800kr.

            Så tommelfingerregelen blir 10kr/Euro
            Last edited by Haldor; 14-06-06, 16:55.
            ----------------
            Haldor
            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

            Comment


            • #7
              Da er det uansett ikke store forskjellen Takk for opplysningene forresten.
              Bestilte fra rc-flight jeg. Har tross alt plaget de med diverse e-poster igjennom vinteren som var hehe.

              Får se om det ikke blir en liten byggetråd etter hvert.
              Last edited by esmel; 14-06-06, 18:27.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Posten har sikkert merket seg svært stor trafikk på sporingstjenesten sin de siste dagene... Det som måtte finnes av trøtthet etter nattevakt nr. 5 ble straks borte da det lokale postkontoret endelig dukket opp på listen over registreringer Mitt første litt store (i hvert fall for meg...) fly har gått inn for landing på stuebordet

                Har ikke rukket å kikke så nøye på alt. Skal ta med meg manualen på de to siste nattevaktene denne uka og prøve å lese tysk... Nå er ikke tyskkunskapene spesielt gode men noe har jeg da lært ved å lese tyske forum og diverse byggetråder av nevnte modell. I tillegg husker jeg vel hvordan en bestiller pølse på tysk fra undervisninga på ungdomsskolen.... Men detta skal nok gå bra. Store deler, merkede poser og en A4-manual på 29 sider med minst et halvsides bilde pr. side (noe som tilsvarer maks to pr. side.. ) så skal nok dette gå bra i vinter. I første øyekast så stemmer nok manualen med det jeg fikk beskrevet av en hyggelig fyr på telefon tidligere i vår som hadde bygd 2.15m utgaven, slik passe simpel manual på tysk... Men nok om det. Kommer tilbake til både manual og bygging senere

                For min del blir dette et prosjekt i ordets rette forstand. Ikke har jeg bygd veldig mye tidligere og ikke har jeg erfaring med såpass store modeller (nok en gang i mine egen øyne). 7 kg med fly er liksom litt mer enn en "vanlig" akromodell. Tror dette skal bli en fin inngang til større modeller og imac/freestyle en eller annen gang over nyttår... Med en sønn på 2.5mnd, 2 bikjer, hus, skole og nesten full jobb så begrenser det seg både mtp. tid og økonomi. Ting vil derfor bli kjøpt etter hvert som lommeboka tillater det og byggingen vil ikke gå i ræserfart.

                Har tatt noen bilder for de som måtte være interessert i den slags.
                Attached Files
                Last edited by esmel; 19-07-06, 08:24.
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Ser bra ut dette, håper det kommer mye fine bilder på denne tråden.
                  Spennede og se hvordan disse settene er.
                  Tor Henrik Hernes

                  Comment


                  • #10
                    Gratulerer med nydelig fly
                    Ta masse bilder,- dette blir spennende å følge!
                    Tom Erik Smedal
                    www.artistic3D.net
                    www.photopia.no

                    Comment


                    • #11
                      Jeg legger ut "litt" flere bilder på hjemmesiden min i tillegg til her...kommer til å gjøre det utover også da det er enklere mtp. opplasting av maaange bilder. Men kommer selvfølgelig til å legge ut mye her også.
                      http://vildasen.net/web/index.php?na...bnails&album=1

                      Har tatt ei økt i det kommende hobbyrommet i ettermiddag så jeg håper å ha det klart ila. helga. Kommer antagelig til å starte så vidt på bygginga over helga. Frem til da skal jeg gjøre et forsøk på å oversette manualen...

                      (driver å oppgraderer og forandrer på hjemmesiden for tia så det er stort sett bare bildegalleriet som er oppe å går foreløpig. Den dukker etter hvert opp rett under www.vildasen.net)
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        Mens jeg venter på flere gipsplater til hobbyboden har jeg limt litt... Startet med halerorene da resten av bygginga vil ta litt større plass. Goodwill kontoen blir fort tom dersom jeg okkuperer hele stua til bygging...

                        Går ut i fra at jeg kanskje blir ferdig med å lime alle flater på halepartiet ila. kvelden, med unntak av selve sideroret.
                        Det som tar litt tid er tilpassing av lister og liming. Først limes listene på den ene siden, deretter lar jeg det tørke en times tid før jeg snur og tilpasser og limer på lister på motsatt side. Bruker forøvrig Titebond 2 å lime med. Når ting er ferdig limt legger jeg det det under litt press da herdetiden på limet er 24t. Etter en times tid derimot er det såpass tørt at det sitter godt nok til å tukle litt med det. Kunne sikkert snudd det før men den timen er god å ha til litt bleieskift og matlaging...

                        Utfresningen som sees under på siderorsstaben passer rett nedi plata som vil danne grunnlaget for bygging av selve kroppen. Ergo slipper en å sikte og tilpasse alt for mye for å få det rett.
                        Attached Files
                        Last edited by esmel; 23-07-06, 14:10.
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Bygger litt innimellom bleieskifta...

                          Har startet på kroppen. Det som står igjen etter en dag med litt liming innimellom alle andre gjøremål er å lime den siste utfreste balsaklossen vingene skal ligge an mot. Har limt den på høyre side (kroppen bygges først opp ned) har igjen den på venstre side. Har også igjen å lime den ene sideplata bak på halen i tillegg til de langsgående listene (4. pr. side), diagonale avstivinger samt noen kryss som skal stive av kroppen ytterligere. Jo og så borre ut hull til understellet selvfølgelig og montere dette. Da er det klart for å snu modellen og bygge den øvre delen av kroppen, noe jeg tror går enda raskere siden det ikke er så mye lister å slikt som må tilpasses.

                          Om du er rask til og bygge og driver jevnt så vil jeg tro det er fullt mulig å gjøre "ferdig" både oversiden og undersiden av kroppen (minus planking) på et par tre kvelder. Nå er jeg hverken rask eller har mulighet til å drive jevnt så det tar nok litt lenger tid for min del men jeg ser muligheten for å få limt det aller meste på kroppen, både over og under ila. denne uka og evnt. neste uke litt avhengig av forholda i heimen. Så den som sier det tar laaaang tid å bygge fly tar antagelig litt feil i hvert fall når det gjelder disse flya. Men noen arf er det jo ikke....

                          Gjør meg noen erfaringer underveis. Kommer til å skrive litt mer om disse innimellom, tenkte jeg bare skulle oppdatere litt


                          Edit: La til litt...
                          Attached Files
                          Last edited by esmel; 09-08-06, 18:40.
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            Her følger en ny liten oppdatering

                            Jeg har nå gjort meg bortimot ferdig med underste delen av kroppen (har bare igjen litt småfiks samt lime på totalt 4 lister til avstiving av kroppen). Understellet til halehjulet har fått to hull og er prøvemontert. Hovedunderstellet mangler 5 hull samt islagsmuttere før det sitter som det skal.

                            Overdelen av kroppen går nok noe raskere enn undersiden (med mindre det dukker opp noe uforutsette problemer), noe som jo er lovende tatt i betraktning at jeg startet med selve bygginga av kroppen på tirsdag kveld / onsdag...

                            Har antagelig klart meg med kun ei "blemme" så langt... Brukte 5mm lister til de diagonale listene i stede for 6mm. Nå står det ingen steder at det er 6mm som skal brukes men jeg går ut i fra det da jeg sitter igjen med litt ekstra lister i 6mm og en smule lite i 5mm når jeg skal gå løs på overdelen av kroppen... 1+1=2 osv...

                            Jo, å så måtte jeg jo selvfølgelig prøve på siderorsstaben for å se litt på dimensjonene...
                            Attached Files
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #15
                              Strømforsyning:
                              Nå spør jeg spesifikt i forbindelse med nettopp dette flyet / fly i samme størrelse (30%). Trenger jeg f.eks powerbox, dpsi dingsen til emotec, noe fra fromenco el. mtp. sikker levering av strøm til 7 stk. digitalservoer ( 6 x +\-6kg , 1 x +\-12kg) + throttel og choke selvfølgelig?? Er det noen erfaringer / meninger der ute?

                              Servoer:
                              Samtidig hadde det vært helt knall med noen servoanbefalinger. Utgangspunktet iflg. manualen er:
                              - Balanseror 5kg+
                              - Høyderor 2 x 5kg+
                              - Sideror 10kg+
                              Dette er altså minimum i følge manualen.

                              I utgangspunktet er jeg ute etter en god siderorsservo, pris på denne spiller ingen rolle. Deretter to greie høyderorsservoer som er til å stole på. Balanserorsservoene er det ikke fult så farlig med men bør ligger fra ca midt på treet og oppover mtp. kvalitet / pris. Hitec, Futaba, JR spiller ingen rolle.

                              Motormontering:
                              Finnes det noen andre gode løsninger enn toni clark opphenget til motoren? Gjerne billigere.... Havner nok en DA-50 i den om det skulle bety noe.

                              Betrekking:
                              Tips og synspunkter i forbindelse med valg av betrekking ønskes...


                              PS:
                              Har jukset litt og knipset et par bilder av kjærra med overdelen av kroppen montert i forbindelse med tilpassing av spant etc samt tapet på sideror+stab + cowling. Mao. ikke limt enda....noe som er synd for nå begynner det jo å ligne på noe
                              Attached Files
                              Last edited by esmel; 12-08-06, 12:48.
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment

                              Working...
                              X