Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mottakerantenne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mottakerantenne

    Setter sammen en Kyosho Super Stearman i disse dager. Er det noen med samme fly som har tips til hvor jeg kan "plassere" mottakerantennen på en mest praktisk/penest måte. Kroppen er såpss kort på flyet, så det ble litt "rart" å legge den langs/under flykroppen. Fikk en lang hale etter flyet da. Tips mottas med takk.
    Liten høyvinget trainer - SC 15
    ARC Beaver on floats - Saito 82
    Goldberg Ultimate - OS 120

  • #2
    du kan jo prøve å strekke den opp til toppen av sideroret. men jeg ser mange som flyr med antennen hengende etter flyet og det er ikke noe problem.
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Er det en god løsning å legge antennen utover øvre vinge, feste den ytterst på vingen, for så å vinkle den bakover mot sideroret ? Mener å ha lest at en "utstrekt" antenne er bedre (dvs. tar i mot signaler bedre) enn en som henger og slenger i luftstrømmen bak flyet.
      Liten høyvinget trainer - SC 15
      ARC Beaver on floats - Saito 82
      Goldberg Ultimate - OS 120

      Comment


      • #4
        Med en utstrekt antenne menes en som ikke er lagt i noen vinkler, men strekt rett ut. Derfor henger den delen som det ikke er plass til i flykroppen ut bak flyet.
        En antenne som legges i vinkel slik som ut på ene vingespiss og så vinkles ut til toppen av sideroret vil få en liten retningsvirkning, men vil likevel fungere helt greit.
        Er vel egentlig retningsvirkning på en rett utstrekt antenne også, men det har ikke noen betydning når vi flyr på avstander der vi kan se flyet.(300-400m)
        Blir noe helt annet hvis du skal fly på avstander der du er på maks rekkevidde av radioutstyret. Dvs ca.2km. F.eks. der en ikke ser flyet, men styrer via kamera.
        Tor A. Jakobsen
        -------------------------------------------------
        If your gonna Crash.... at least make it look Good!
        -------------------------------------------------

        Comment


        • #5
          fly via kamera

          Originally posted by sfinx
          men styrer via kamera.
          Apropo det med kamera. Jeg har fantasert litt på dette med og fly langt unna med kamera. Noen som vet hvordan jeg får tak i ett kamera med sender som har 2-3 km rekkevidde. Kameraene jeg har sett har bare rekkevidde på 100-300 meter.
          Arne-Jørgen

          Comment


          • #6
            Det er IKKE noen fordel at hele mottakerantenna er strekt dønn rett hele vegen. En del av den bør være vinklet litt i forhold til resten, men vinkelen må være mindre enn 90`!!!
            Ei dønn rett antenne hele vegen betyr at der er en kraftig reduksjon i mottaket når mottakerantenna peker rett mot deg der du står med senderen. Så om en liten del henger bak flyet er det bare en fordel. Samme om den strekkes opp til toppen av finnen og en liten del strekkes ned mot stabben (husk mer enn 90`) og festes eller henger fritt.

            På samme måte er det minst sendereffekt fra senderen der antenna peker...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              På samme måte er det minst sendereffekt fra senderen der antenna peker...
              Har en lei vane me å peke senderen på skrå oppover. Det værste er at jeg er fullt klar over dette med sendelober men allikevel... det som skjer gang på gang er at jeg klør meg i hodet når det glitcher, ofte på samme sted på stripa. Når jeg går med selv nærmere etter i sømmene så har det nok glitchet de gangene jeg har pekt rett på flyet/heliet og / eller når jeg har flydd veldig lavt, dvs under antenna, dette opplever nok ikke mottakeren som spesielt gode signaler... Når en i tillegg ikke bruker spesielt godt radioutstyr så da merker en slikt.

              En liten avsporing, hvis dere har sett bilde av den antenna en kraftig data regnet / prøvde og feilet seg frem til, var bilde av den i Illustrert vitenskap i vinter eller noe slik tror jeg, så er den alt annet enn rett...

              En ting jeg har stusset litt over er at folk knyter inn en strikk på antenna og fester denne f.eks til sideroret. Vil ikke denne knuta på antenna bryte opp signalet som mottas.... Snakker da om i de tilfeller hvor knuta sitter lovlig langt inn på antenna, f.eks midt på.
              Last edited by esmel; 27-07-06, 06:48.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                på seafury´n som jeg nettopp har satt sammen der la jeg ett plastrør i kroppen fra bakkant av vinge og helt bak til halehjulet også tredde jeg antenna i det slik at den stikker ut 10cm av røret men fortsatt inne i kroppen. så er den helt usynelig. prøvde rekkevidde test både med og uten motor og kunne gå så langt jeg så flyet med antenna nede. merket ikke en eneste glitch i lufta heller. men nå er jo kroppen på den så lang at jeg fikk strekt ut antenna nesten helt. kroppen på denne er vel mye kortere og da ville jeg brukt samme teknikk men at plastrøret kommer ut av kroppen bakerst en plass også la resterende antene henge fritt ut bak. bare ikke ta den ut på undersiden av kroppen har erfaring med at den da lett blir ødelagt ved takeoff og landing.
                Tom Nohr
                Tennisveien 9
                2450 Rena

                Frsky taranis 9+
                Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                + diverse små ting

                Comment

                Working...
                X