Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvordan reparere glassfiber

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvordan reparere glassfiber

    gikk vist ned en kyosho zero på søndag. fikk telefon og hentet restene i dag folk har vist begynt å skjønne at jeg gjerne tar imot sånne rep prosjekter. Den har kropp i glassfiber og planket isopor vinge tror det må være den samme her RCU Forums Det er en del sprekker i frontpartiet og da jeg aldrig har holdt på med glassfiber så trenger jeg noen tips til hvordan det skal repareres. det er jo ett veldig fint fly egentlig så må prøve å få det litt fint også.legger ved noen bilder

    vingen hadde fått seg to hakk der den møter kroppen men det er ganske greit så det ut til bare å skjære ut en del av forkantlista og lime inn ny.
    Attached Files
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    ingen som har noe tips til hva jeg skal bruke og framgangs måte
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Det burde duge å relaminere saken med epoxy og glassfiberduk.

      - Puss ned rundt skadestedet for å fjerne gammel dritt, og gi feste til å lime på ny glassfiber
      - Bland epoxy med en liiiiiten anelse rødsprit i for å få den litt mer samarbeidsvillig til å bli påført med pensel.
      - pensle på epoxy på hele skadestedet
      - legg på glassfiberduk. Vil tro type medium funker greit her.
      - pensle inn duken med et nytt lag med epoxy. Mett glassfiberduken helt med epoxy.
      - puss ned med halvgrovt sandpapir for å fjerne ujevnheter.
      - Deretter fint papir for å få en slett overflate. (800 våtpapir f.eks)
      - sparkle
      - grunning
      - lakker
      - vips

      Antall lag med glassfiberduk som er nødvendig ser du som regel underveis, men om du skal legge flere kan det være lurt å legge dem på tvers av hverandre (hmmm. Teit sagt, men du skjønner sikkert)

      Evt kan du også legge glassfiberduk på innsiden også for å forsterke mest mulig selvsagt.

      Kan være en fordel å bruke 30 min epoxy så du har litt arbeidstid.


      Det er en artikkelserie i de siste to MI som beskriver reparsjonsprosessen for kompsittvinger. Den kan det være lurt å ha lest også. Deler av den omhandler slike ting.

      Lykke til
      Mvh
      Torbjørn Gustafson
      www.trmfk.no



      Will fly for food

      Comment


      • #4
        takker for tipset. kan jeg bruke sånn type polyester som de har på malebutikkene. vet andre bruker det til å ståpe kropper. tenkte om jeg skal legge ett lag på innsiden først for å stive opp og få alt rett også kan jeg legge på utsiden for finish etterpå høres det greit ut
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Vekt og strukturell styrke (samt tilgang til skadested) vil være avgjørende for hvor omfattende en slik reparasjon må være. Dette må vurderes i hvert enkelt tilfelle, og er vanskelig å bedømme ut fra bilder.

          Den "enkle" måten er å gjennopprette fasongen i størst mulig grad, for så å Zappe sammen bruddstedet med tynnflytende CA. Legg 1 lag duk på innsiden, og sparkle utsiden. Blir like stekt som før, men er noe "sprøere".

          Den mer omfattende måten er å følge torgust's anvisninger.

          Til slutt et per tips:

          *Jeg bruker ALLTID 3-24 Timers epoxy (helst støypeepoxy) ved kompositt reparasjoner. Har en hardere overflate, og er lettere å pusse.

          *Mett glassfiberduken rikelig og klem ut overskuddsepoxy før påføring. (Legg duken mellom eks. 2 lag matpapir og stryk ut epoxyen med en linjal eller lignende. Epoxy= vekt-ikke styrke)

          *Min erfaring er at hvis man tynner med aceton i stedet for rødsprit, tåler epoxyen mer tynning før den blir "gummi".
          Knut Eirik Lyngmo

          Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

          Comment


          • #6
            På kroppen ville jeg fikset sprekkene med rød Zap/Flash (den tynneste). Evnt. forsterke på innsiden med ett par lag med 50g/m2 glassfiberduk som heftes til kroppen med tynn Zap. Jeg regner med at Kyosho bruker polyester (altså ikke epoxy), så når du skal reparere mer omfattende skader som cowlingen din, så bør du også bruke polyester for å få best heft. Modellen ser grisete ut, så du har en vaskejobb foran deg Rødsprit eller isopropanol er bra!
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • #7
              takker for tipsene da tror jeg jeg vet hordan jeg skal gå fram. først ska alt renses ordentlig og inspiseres så får vi se hvordan det blir.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment


              • #8
                Epoxy hefter ok på polyester, men ikke omvendt.

                Polyester er dessuten ikke noe greit å holde på med i trange hobbyrom. Pass på god ventilasjon (utendørs?), og bruk maske med skikkelig filter. Løsemiddelskader er ingen spøk.

                Lykke til

                Comment

                Working...
                X