Announcement

Collapse
No announcement yet.

Børsteløs stryker i toppen av et tre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Børsteløs stryker i toppen av et tre

    Er på helgebesøk hos svigers i Elverum nå, og tok med med strykeren for litt avslapping.
    En kamerat ble med på den lokale fotballbanen for å se på. Etterhvert tenkte jeg at han kunne prøve litt, så jeg dro den opp ekstremt høyt og satt på svak throttle og ga han stikkene. Etter litt hakking opp og ned med stikka suste flyet nedover i god hastighet, og han begynte å svette godt. Desverre brukte vi ikke (hadde ikke tilgang til) noe form for trainingkabel, så det ble håndsoverrekning av radioen. Dette gikk ikke så raskt som forventet, jeg måtte jo ha et øye på flyet og et øye på radioen.
    Når jeg endelig fikk fingrene mine på radioen lå flyet i et skikkelig heftig stup, og og jeg nappet panisk i stikkene. SMACK! inn i toppen på ei bjørk på kanten av banen, 13-14 meter over bakken, og der satt det. Det aller høyeste treet som stod der. Helt stuck. Full throttle hadde ikke noe innvirkning, flyet satt bom fast i greinene. I toppen av treet var det veldig tynt, så noen klatretur innså vi var nytteløst.
    Ble enige om at vi bare måtte satse på at det begynte å blåse opp litt utover kvelden. Vel hjemme igjen for en kaffekopp, men jeg var litt urolig iogmed at det satt et 3s lipo der, etter alt jeg har lest om utlading av lipo osv.

    Temmelig dyrt utstyr var det også oppi der, en mega 16/15/3, hyperion 50A ESC, 3s 1900mah lipo og noen billige servoer. Hadde nødig lyst til å la det henge der natten over. Satt og vurderte diverse metoder for å få det ned, tenkte jeg skulle poste på forumet her for forslag, men da fant vi en 4m teleskospang i garasjen her. Satt fast en pinne formet som en Y i tuppen, tok med oss den, en gardintrapp og en god porsjon klatrelyst.
    Så sikkert kjempesmarte ut gående med gardintrappa og teleskostanga mitt utpå fotballbanen.
    Slang opp gardintrappa for å komme opp itreet, og startet klatringen. Huff, hadde ikke klatret siden jeg var guttunge, så jeg ble jo helt skjelven. ikke turte jeg å se nedover heller. klatret så høyt jeg klarte/turte, og prøvde med stanga. nei, rakk ikke opp. konstanterte at det var nytteløst, jeg klarte ikke å komme meg høyere opp. karret meg ned igjen, satt på radioen og ga litt gass som den aller siste lille mulighet. plutselig raslet det i toppen, og flyet raste nedover 3-4 meter. hoho! Nytt forsøk, opp igjen, opp med stanga og etter 10 minutter med intens balansering med stanga fikk jeg endelig dyttet litt på flyet. Koordinerte med kameraten på bakken, han skulle gi full gass mens jeg dyttet på flyet. Noen heftige raslelyder fulgte, og til slutt et "au!" fra han på bakken, deretter kunne vi endelig konstantere at flyet lå på fast grunn. Phew!
    Ingen store skader bare et hakk i den ene vingen. Fant igjen isoporbiten på bakken ved siden av og teipet sammen. Klar for nye turer!
    Men jeg får nok ordne en sender med trainerkabel før jeg prøver å kaste den bitende rcbasillen over på kamerater. hehe.
    Uansett, han rakk nok å få et lite bitt, nå skal jeg sende han et forslag til et nybegynner-kit.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    Heia

    Slike vågala stunts for å spre modellflybasillen bør absolutt krones med hell !! Ellers er en trainerkabel en veldig god investering
    http://www.phoenix-rc.org/
    http://www.glamdalrck.net
    http://www.scalewarbird.org/
    ---------------------------------------------------
    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

    Comment


    • #3
      He he he.
      Flott historie det der. Ser det nesten for meg
      Mvh:
      Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
      www.folgefonnrc.ning.com

      MA X-Cell Fury Extreme 90
      Raptor 90 3D
      Raptor 50 Titan SE
      T-Rex500GF
      T-Rex450SE V1
      JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

      Comment


      • #4
        Heheh. Kan absolutt se det for meg, ja.

        Var ute med gardintrapp og teleskopstang selv i forrige uke for å hente ned min Stryker. En skikkelig pilotfeil. Var sikker på at jeg var på min side av trærne. Men nei, 150 km/t rett i skauen. Tror jeg plukket opp (og ned) ca 15 vrakrester etterpå.
        Stryker F-27 (med E-Flite 2000KV, 40A ESC og 7x6 APC)
        Hyperion Yak 55 SP 25e-class
        Superzoom fra www.el-fly.dk
        T-Rex 450 SE V2

        Comment

        Working...
        X