Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maling/lakk til isopor-modeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Maling/lakk til isopor-modeller

    Jeg skal om et par dager montere en ultrafly P-51 (liten isopor-warbird). Av hva jeg har sett er isoporen av samme type som GWS formosa. Selv om dette er et lite billigfly har jeg likevel lyst til å legge litt arbeid i det for å få det pent, særlig når det da gjelder lakkering. Kan tenke meg et "skalariktig" fargeskjema.
    Jeg har tidligere hatt en formosa, men hadde problemer med å få lakkeringen pen. Jeg brukte RC Styro spray (fra elefun). Lakken var forsåvidt grei nok den, men problemet gjaldt egentlig maskering. Jeg endte opp med ensfarget fly pga at maskeringstapen dro med seg lakken som lå på, og derfor ble alle forsøk på to forskjellige farger gitt opp.
    Jeg trenger derfor et tips til hvordan man får lakkert/malt et isoporfly i flere farger penest mulig.

    Hvis jeg går for lakk på sprayboks: Finnes det noen lakk som sitter såpass godt at maskeringstapen ikke drar med seg lakken? evt en maskeringstape som er så "snill" at den ikke tar med seg noe?

    Hvis jeg går for maling: Finnes det maling som man kan pensle på som ikke påfører modellen betydlig mange gram ekstravekt? Eller har noen et godt tips til å tynne ut malingen slik at den ikke blir så tung?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    Jeg bruker i blant å lage egne sjablonger av papir for maskering når jeg lakker med styro-farger. For å få sjablongene til å sitte på plass under lakkingen bruker jeg å spraye et tynt lag med "3M Stensil-lim/Stencil Mount" som egentlig er beregnet for sjablonger til svamping av dekor på vegger. Dette limet fungerer omtrent som det som er på "Post-it"-lapper og det drar ikke med noe av lakken under.
    Kjøpt på byggevaren...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Takk for et godt tips! Da tror jeg jammen jeg skal prøve å få tak i det.
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

      Comment

      Working...
      X