Announcement

Collapse
No announcement yet.

ROBBE Crown III - erfaringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ROBBE Crown III - erfaringer

    Har kjøpt dette og lurer på om noen her har kjennskap til det.
    http://at.robbe-online.net/rims_at.s...View/1&2DS2610

    Her er mine observasjoner så langt.
    Det leveres "grovmontert" i transportkoffert av aluminium. Det er stort sett bygget opp av aluminium og glassfiber. Collective pitch endres ved at washout enheten flyttes opp og ned av en støtstang inne i den hule rotorakslingen (swashplata beveger seg ikke langs rotorakslingen).

    +
    Virker stødig og solid p.g.a. bruken av glassfiber i ramma.

    -
    En del "opplagringer" er metall mot glassfiber. Dette gir unødvendig mye slark enkelte steder.
    Fred Larssen

  • #2
    Denne er vel rimelig ny på markedet er den ikke? Tipper det ikke er så mange av de i norge. Kult om du poster litt erfaringer når du får den i lufta
    Hvor er lipoen din a?

    www.airheads.no
    www.bmk-rc.com/

    Comment


    • #3
      Originally posted by Lorents
      Denne er vel rimelig ny på markedet er den ikke? Tipper det ikke er så mange av de i norge. Kult om du poster litt erfaringer når du får den i lufta
      Skal gjøre det. Foreløpig har jeg ikke gjort mye. Har laget noen messingforinger og satt inn to kulelager på de steder hvor metall/glassfiber-slarken var værst. Ramma var skjeiv, men det var bare å fjerne understellet, løsne alle skruene og sette den ned på et plant underlag og trekke til skruene på nytt.
      Driver å vikler en 22,7x10 outrunner som jeg håper kan passe. Har også satt sammen en 3S 1660 pakke av Apogee celler.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        Motoren er omsider ferdig. Den er viklet med 11 turn 0.6 mm tråd og er terminert parallel "star". Det tilsvarer 3,67 turn. Rotoren har 12 magnetpoler bygget opp av 48 magneter (N44H). Jeg hadde som mål en kv tilsvarende Align motorene (3200-3300) slik at jeg kunne bruke pinjongen som fulgte med. En generatortest viste en kv på 3280 rpm/V.
        Legger med noen nærbilder. Bilde 1 og 2 viser hvor jeg har satt inn h.h.v. messingforinger og kulelager.
        Attached Files
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Takk for bildene og infoen!

          Ser ganske mange likhetstrekk mellom denne og Zoom/Zap/Shogun. Den ser ut til å være av god kvalitet
          Hvor er lipoen din a?

          www.airheads.no
          www.bmk-rc.com/

          Comment


          • #6
            Hvor fester dere antennen på slike små heli? Min er så lang at den rekker 35 cm bak den vertikale finnen, og jeg vil nødig få den inn i halerotoren!
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              Originally posted by Lorents
              Takk for bildene og infoen!

              Ser ganske mange likhetstrekk mellom denne og Zoom/Zap/Shogun. Den ser ut til å være av god kvalitet
              Vel, skinnet kan som kjent bedra... Fikk testet det litt i forrige uke. Det er et stort problem; det wobbler vanvittig mye. Problemet øker når headspeed øker. Når jeg tidligere har hatt wobbling har dette skyldtes for lav headspeed/høy pitch. Her er det stikk motsatt! Gode forslag ønskes velkommen...
              Med lav headspeed virker det veldig stabilt, også når det blåser en del (var på Hanstholm!). Brukte E-Logger på en flight. Strømtrekket i hover lå på bare 7-8A med 3S pakke.
              Likheten med Zoom/Zap/Shogun skulle vel bety at det finnes mye oppgraderinger tilgjengelig? Det kan nemlig behøves på en del områder....
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Er det noen som har anbefalinger til en bedre tailpitch-løsning (ZAP/ZOOM 400)?
                Denne er noget slarkete... http://www.modellflynytt.no/attachme...7&d=1156221917
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  Fikk bort slarken. Styrepinnen i messing var slitt der hvor den berørte slideren, og var i utgangspunktet for tynn. Løste problemet med å bytte denne med en 2mm skrue av edelstål. Nå er det ingen slark lengre, men messingdelen av slideren roterer heller ikke lengre sammen med akslingen. Spørsmålet nå er om den skal gå rundt eller ikke?? Dersom den skal gå rund, hvorfor er det da kulelager mellom messingdelen og pitch armen? Dersom den skal stå i ro vil akslingen rotere inni denne. Lurer på hvordan det blir med slitasje?
                  Merkelig løsning. Det vanlige er vel at alt følger halerotoren unntatt ytterringen på et kulelager som er koblet til bellcranken.
                  Attached Files
                  Fred Larssen

                  Comment

                  Working...
                  X