Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batteribrann...i en data

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batteribrann...i en data

    Fikk laptop-sjokk da Mac'en eksploderte

    Er visst ikke bare "experimental" lipo batteriene våre som tar fyr...
    Noen som har en slik og vet hva slags type batteri det er snakk om...li-ion?
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    Sikkert Li-Ion. Slike branner starter nesten utelukkende p.g.a. feil i ladekretsen. Om ladekretsen sitter i maskina eller i den eksterne strømforsyningen vet jeg ikke, men jeg vil tippe i maskina/selve batteri pakken. Jeg selv bruker ofte å la laptoppen stå med strøm tilkoblet i dagesvis, når den ligger på nattbordet (om noe skjer blir der noe til vekker klokke!). Så slike ting bare må skje fra tid til annen. Tror jeg skal koble fra strømmen når jeg ikke er i huset heretter.
    Med tanke på alle sikkerhets systemer som passer på at slikt ikke skal skje i konsument produkter, er det jaggu ikke rart våre batteri pakker kalles eksprimentelle.
    Last edited by Vingemutteren; 03-08-06, 19:48.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

    Famous last words? Hey watch this!

    Comment


    • #3
      Huffda, jeg bruker for det meste en bærbar PC, og den står dokket hjemme så lenge jeg er hjemme...
      Den forrige gangen vi fikk ny bærbar på jobben ble alle batteriene (LiIon) tilbakekalt etter noen uker, så det er ikke bare i våre vakre flyvemaskiner ting kan gå galt eller ha feil.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        [QUOTE=joo]Huffda.......QUOTE]

        Nå må ikke folk bli helt hysteriske da!

        Hvor mange laptop'er er i daglig drift rundt om i verden... og hvor ofte har vi hørt om at batteriet i dem har eksplodert!?
        €$p€n £

        Her kunne det ha stått en laaang skryteliste....

        Comment


        • #5
          Skummelt for den som opplever det, men fremdeles er vel stearinlys den vanligste brannårsaken i norske hjem.
          Moralen er vel å ha røykvarslere som fungerer i heimen, samt slukningsmiddel.
          Li-poly batterier finnes jo overalt i dag, mobiltelefon, verktøy, pc, lommelykter....
          Men har man uflaks er det viktigeste å vite hva man skal gjøre, taklet det bra denne typen med mac'n.

          Comment


          • #6
            Det er helt sikkert fordi det var en mac. Har aldri likt mac. Litt som Odd Børretzen's forhold til måker...
            Last edited by andersh; 03-08-06, 21:43.
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment


            • #7
              hehe, mac ja
              Alf Surdal
              Hovsherad

              Comment


              • #8
                Tv som er skrudd av med fjernkontrollen og ikke knappen ligger vel også relativt høyt på lista sammen med tørrkoking av gryter. Heldigvis langt over rc lipoer og bærbare vil jeg anta.
                Mine foreldres tv ga fra seg den magiske røyken her for noen måneder siden. For en gangs skyld var den skrudd av bare med fjernkontrollen, de er ellers meget påpasselige og har til og med en skjøteledning med bryter som brukes når de reiser bort.
                Mobilbatteriene hadde jo en runde for en 10 års tid siden, Nokia skyldte på piratbatterier...

                Nåja, jeg tror jeg får sette en bryter på ledningen til den docking der hjemme..

                Comment


                • #9
                  Sant nok, det skjer nok så sjelden men man får seg jo en tankevekker.

                  Vet ikke om andre som har sånn panikk for brann hjemme som meg selv... Har 6 separate brannvarslere (på alle soverom og i trappeganger) samt to som er koblet til alarmanlegg som igjen har varsling til Falken...
                  Har TV-safer på TV`n som kutter strømmen når jeg slår den av med fjernkontrollen eller den har stått på i 2,5 timer...
                  Skal handle to sånne små slukkepatroner som skal monteres oppe på TV-kabinettet og fungerer som brannslukkere internt i TV`n hvis der blir røykutvikling.
                  Konsekvent forbud i hjemmet mot lysmansjetter og brennbare lysestaker...
                  Røykeforbud i heimen, selv om jeg selv kan ta en røyk i blant...
                  Støvsuger TV og alle PC`er inni jevnlig.
                  Timer på kaffetrakter, og vurderer å kjøpe komfyrvakt...

                  Stryker vel med av å snuble ute på trappa og tryne på brosteinen...
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Link til en sånn TV-safer?
                    Har en tenåring i huset som ikke helt har fokus på slike ting, det står stadig vekk ladere av forskjellige slag plugget i selvom ingenting lades og jeg føler meg ikke 100% trygg. Måtte inndra fjernkontrollen etter å ha funnet ut at tross mitt pålegg om å bruke knappen så hadde tv'en stått avstengt bare med fjernkontrollen i x-dager....nå er det ikke noe valg med den tv'en..

                    Comment


                    • #11
                      OBS. Med meg står alt, absolutt alt på standby, og har gjort så i årevis.
                      Har opplevd at trafoer til kontorlamper o.l. har blitt så varme at de har smeltet, men aldri sett de ta fyr. Har inntrykk av at alle disse små trafoene av ymse kvalitet ikke er helt ufarlige, da mange av dem er merkverdigt varme i normal drift (både med og uten belastning).
                      Skal tro hvor mye strøm som går med på å fore disse små dyra?
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Vingemutteren
                        Har inntrykk av at alle disse små trafoene av ymse kvalitet ikke er helt ufarlige, da mange av dem er merkverdigt varme i normal drift (både med og uten belastning).
                        Skal tro hvor mye strøm som går med på å fore disse små dyra?
                        ja kvaliteten på små trafor som i mobil ladere/batteri adaptere er utrolig dårlig. teoretisk så skal ikke en trafo trekke noe hvis den ikke blir belastet på sekundersiden. P inn = P ut + tap i trafoen. det vil si at hvis de blir varme så er det så mye strømtap i trafoen at den blir varm. Dette gjelder da bare trafoen på for eks type kontor lamper osv som går på 12v men hvis det er dc som kommer ut av den lille svarte boksen så sitter det minst 2 likeretter dioder og en kondensator der. ofte er det faktisk ikke mere. og da vil jo lekasjestrømmen i diode og kondiss gi litt tap.

                        men det jeg egentlig skulle fram til er at en type liten svart boks, si det er mobil lader eller strømforsyning til noe. hvis den blir ordentlig varm uten belastning så bytt den ut eller i hvertfall ikke la den stå i når den ikke er i bruk er min anbefalning.
                        Tom Nohr
                        Tennisveien 9
                        2450 Rena

                        Frsky taranis 9+
                        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                        + diverse små ting

                        Comment


                        • #13
                          Tintin: Trygg og Sikker - Sikkerhetsutstyr og produkter på nett
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Eeehhh... nå skal ikke jeg legge skjul på at jeg synest dere er litt småhysteriske her nå...

                            Menne dersom denne fantastiske boksen skal slå av og på strømmen til TV'n bare ved bruk av fjernkontrollen... så står jo denne boksen i "stand-by" i stedet da.. har vi noen som helst grunn for å si at stand-by funksjonen i denne boksen er noe sikrere enn i TV'n?
                            Anders Hauge

                            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                            www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

                            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                            Comment


                            • #15
                              Takk Joo.

                              Nei det kan du si Anders, kanskje jeg skal holde meg til god gammeldags bryter....syns ikke det er hysterisk å eliminere en svært vanlig brannårsak og tv'er i standby er det. resten dreier seg bare om rutiner. Når man er ferdig med å lade mobilen så drar man bare ut laderen og stapper den i en skuff og det usikkerhetsmomentet er eliminert. Når det ligger i fingrene så tenker man ikke over det samtidig som man minsker risken. Jeg går ikke og tenker brann hele tiden men har vaner som gjør at jeg reduserer muligheten for det.
                              Tv'en til tenåringen har nok 15 år på baken og har sikkert aldri vært støvsugd...
                              Last edited by Tintin; 04-08-06, 10:55.

                              Comment

                              Working...
                              X