Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flapperons er morsomt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flapperons er morsomt

    Miksa inn flapperons på min nye Mini Edge 540 fra E-Flite. Miksa også inn litt nedover trim på høyderoret når jeg dro ut flapsa for å klare å holde nesa nede.

    Tok av og hadde en god IMAC Basic trening til det var på tide å lande, og jeg hadde jo selvfølgelig ikke testa denne flapp-effekten i god høyde. Dro flyet inn for final, og tok ut flapsa for første gang. Kan vel også skyte inn at dette ble siste gang for dette flyet : Edgen reagerte spontant, og ganske riktig så hadde jeg klart å kompensere for det ekstra løftet flaps gir, problemet var at jeg hadde vel kompensert litt vel mye, fordi den eneste rettningen flyet mitt ville gå, var rett ned mot moder jord.

    Ting skjedde så altfor fort i denne lave høyden slik at jeg ikke klarte å redde meg unna, det måtte gå som det gikk. Cowlingen stod pent planta ned i jorda og hele fronten var i pinneved.

    Den berømte moralen (som alle veit fra før av) er å teste slike ting i god høyde først.

    Håper jeg har lært noe av dette..

    (Kan legge til at jeg kjøpte meg et identisk fly samme dag, samt at jeg da modererte flapsoppsettet en smule)
    David Gabrielsen,
    Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

  • #2
    he he he.,

    Tenkte å prøve det samme etterhvert. Nyttig tips dette med god høyde for trening

    Fint fly forresten.
    -----------------------------------------------
    Tomas
    Trondheim modellflyklubb
    www.heltpropell.com

    Comment


    • #3
      Hva med å heller legge inn spoilerons, altså rorene oppover. Varierer litt med modellen men ofte gir det god brems, og som en "bivirkning" langt mindre fare for tip-stall.
      -----------
      Bengt

      Comment


      • #4
        Originally posted by bengtern
        Hva med å heller legge inn spoilerons, altså rorene oppover. Varierer litt med modellen men ofte gir det god brems, og som en "bivirkning" langt mindre fare for tip-stall.
        joda, det er det de fleste gjør på slike fly. Jeg liker bare å leke meg jeg, og syns flapperons er mer realistisk enn airbreaks. Problemet er som du sier at det er en viss fare for steiling, men flyet vil uansett ha LAVERE steile-hastighet med flaps ute kontra inne. Ergo vil du i teorien ha kortere landingslengde med disse ute.
        David Gabrielsen,
        Zoom 400, E-Flite J3 Cub, E-Starter, Blade CX, Eagle 2, Great Lakes 40, Mini Edge 540 (R.I.P.)

        Comment


        • #5
          bare ikke prøv flaperon på ett fly som har ballanseror på ytterste del av vingen. da staller vingespissene før vingerota og du får garrantert en tipstall. ikke spørr hvorfor jeg har en cub med halv vinge
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Originally posted by tyor
            bare ikke prøv flaperon på ett fly som har ballanseror på ytterste del av vingen. da staller vingespissene før vingerota og du får garrantert en tipstall. ikke spørr hvorfor jeg har en cub med halv vinge
            Sikkert av samme grunn som jeg har en cub med kropp i to deler. Hadde ikke forventa den effekten spoilerons på ytterste del av vingen fikk. Prøvde det på et alt for lite område med hus på alle kanter så jeg fikk ikke kommet meg ut av stall'en ved å gi gass heller...
            Eflite P-47 Thunderbolt (Park 480/3S LiPo)
            Graupner Trainer 400 (OS .46)
            CC Lee Cub (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)
            Kyosho Ferias (Tower Pro 2408-21/3S Lipo)

            Comment

            Working...
            X