Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan krympe kulelinker?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan krympe kulelinker?

    Har et heli med mye slakk i kulelinkene. Er det noen som har prøvd ymse metoder for å rette på dette? Det er snakk om nye ubrukte linker. Et tips er å varme dem over en lighterflamme, men det høres litt risky ut.....
    Fred Larssen

  • #2
    Vil nok anbefale å kjøpe nye, varmer du plast så blir den som regel sprøere.

    Comment


    • #3
      Kanskje kulene er slitt. De slites de også.
      Bytt både kuler og linker.

      Comment


      • #4
        Både kulene og linkene ER nye. Det er egentlig ikke så mye slark, men når det er 7-8 stk. mellom servoarm og bladholder så blir det en del totalt! Egentlig er det ikke mange kulelinker jeg har vært borti hvor det ikke har vært litt slark. Unntaket må være på Eco8 hvor linkene var alt for trange....
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          På mitt cp2 heli tok jeg en tang og klemte forsiktig på bredsiden, det funket forsåvidt fint; men ville nok ikke brukt det på noe helikopter som er så mye større...
          Mvh
          JoE
          Agder Modellflyklubb

          Comment


          • #6
            Det funker om linkene er for trange, ikke om de er for store allerede...

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tintin
              Det funker om linkene er for trange, ikke om de er for store allerede...
              Riktig. For trange linker kan også fikses ved at man ofrer en kule (messing/aluminium) og klemmer den litt med en riflete tang. Deretter kjøres kula rundt i linken med en drill inntill linken passer på den originale kula. I dette tilfellet er altså linken for vid.

              Hvor store kuler har T-Rex?
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Originally posted by Jon-Arne
                Av ren nysjerrighet, hva slags helikopter er det snakk om ?
                Robbe Crown III (Zoom 400 størrelse).
                Fred Larssen

                Comment


                • #9
                  Som du sier Jon Arne så må det være en svært midlertidig løsning. Disse linkene er støpt i termoplast og termoplast kan ikke klemmes sammen så den blir mindre uten at den går tilbake over tid. Kun varme kan gjøre denne jobben. Om du klemmer dem på flatsiden så er vel det eneste du oppnår å lage en liten leppe i hullet som vel ganske så raskt retter seg opp i bruk og dermed har du en enda dårligere link. Det er kan kanskje funke på metall men ikke på plast.

                  Jeg fikser trange linker ved å trykke lett på dem med en tang mens de sitter på kula, da strekkes de en aning, noe som heller ikke går tilbake noen gang. Eller jeg bruker mitt "ball re-sizing tool" men det re-sizer også kun en vei, større åpning.

                  Du kan fint strekke termoplast men det må varme til for å krympe den eller på annen måte endre form på den permanent, det var i allefall noe av det jeg lærte på kurset om plast

                  Så jeg tror eneste gode løsning er å skaffe seg større baller eller mindre ringer....

                  Comment


                  • #10
                    No shit ?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Tintin
                      No shit ?
                      Så, hvor store baller har en T-Rex?
                      Tror jeg målte de som står på helien min til 3,78mm, men det virker smått når jeg tenker meg om...
                      Fred Larssen

                      Comment


                      • #12
                        Må innrømme at jeg trodde det var en std størrelse....

                        Comment


                        • #13
                          Kan slarken komme av at linkene har blitt satt på feil veg? Linker på større helikopter pleier å være retningsbestemt. Er kanskje ikke tilfelle på mindre maskiner?

                          Comment


                          • #14
                            Linkene på en Rex 450 skal sitte med A en "utover", dvs den siden uten A tres over kula først. Har dog ikke merket noen forskjell når jeg ved en feil har satt den på omvendt.

                            Comment


                            • #15
                              Alle linkene har en liten flens på den ene sida. Jeg merket ingen forskjell når jeg snudde de. Kulene er forresten 3,73 - 3,76mm i diameter (har ikke målt alle...)
                              Skal prøve å finne noen andre slappe linker og teste på, f.eks. 20. min på 200 grader i steikovnen
                              Fred Larssen

                              Comment

                              Working...
                              X