Announcement

Collapse
No announcement yet.

Melding om ankommet ufortollet sending...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Melding om ankommet ufortollet sending...

    Fikk brev i dag om "melding om ankommet utfortollet sending".

    Der får jeg to alternativer:

    1. Posten kan fortolle. (kr 175,- for varer under 1000,-)

    2. Du kan ta hånd om fortollingen selv. (kr 85,-)


    Jeg ringte posten og lurte på hva det betydde å fortolle selv, og kom til en kvalm østlending som sa at "å fortolle selv betyr at det er DU som fortoller, jeg vet ikke noen bedre forklaring, hva er det med ordet SELV du ikke skjønner?".

    En sånn kundeservice oppklarte jo jævlig mye!

    Sånn som jeg ser det så går fortolling ut på å lese verdien av varen av pakkseddelen og betale mva ++. Er det noe poeng i at jeg regner ut momsen selv?

    For et vanvittig system!
    Last edited by Knuser'n; 01-09-06, 11:44.

  • #2
    Prisen på 175,- er vel med verdi over 1000,-??

    Om de ikke har endret seg enda en gang nylig så betaler du 85 for forenklet prosedyre ved verdi under 1000 og det er det samme om du gjør det selv eller ikke.
    For å fortolle varer under kr 1000 selv må du ha Tollvesenets internettløsning og det koster deg fortsatt kr 85,- eller du må reise til Postens Godssenter på Furuset eller Tollvesenet og så sende papirer, varer med verdi over kr 1000 må du til Godssenteret/Tollvesenet å fikse.

    Comment


    • #3
      Om de har fakturaen er det ingen poeng i å regne mva selv.

      Comment


      • #4
        Var verdien over kr. 1000,-?
        Hvis ikke er prisen kr. 85,- uansett om posten gjør det eller du gjør det selv (forenklet tollbehandling).

        Ellers er prisene hhv. kr. 175,- og kr. 85,-.

        Fortolle selv kan du gjøre bl.a. via internett eller et tollkontor.

        Posten: Post- og frakttjenester i Norge og utlandet
        Fred Larssen

        Comment


        • #5
          Er dette et sånt lovpålagt alternativ posten har mot sin vilje, som de prøver å gjøre så tungvindt at ingen orker å benytte seg av det?

          Comment


          • #6
            Jeg registrerte meg via internett på Toll.no - Tolletaten for å kunne fortolle selv via internett, men fikk opplyst at posten tok 85,- uansett så da var det ikke noen vits.

            Dersom du kræsjer flyet du har kjøpt og betalt moms på, og leverer det på en søppelfylling, så er det moms på den avgifta du betaler på fyllinga også!!
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              Kan nesten virke slik. Det er i allefall ikke lønnsomt å gjøre det selv dersom du vet at de har rett faktura å fortolle etter så det ikke skal gjøres om i ettertid.

              Comment

              Working...
              X