Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sleping av seilfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sleping av seilfly

    Skal prøve oss på seilfly slep/ løft i helgen. Ser veldig stilig ut med slep, har nå lyst til å prøve.

    Har en Ready som skal dra opp en easyglider, ser at jeg har to mulige måter og gjøre dette på, enten ved slep, eller å ta flyet på ryggen.

    Mener NM solgte kit for ryggfeste "før" i tiden, tror ikke det finnes lengere, går sikkert an å lage et enkelt system.

    Slep er kanskje det enkleste, må vel ha servoer som kan løse ut linjen i begge ender, ser endel bruker borrelås på seilflysiden, drar fullt høyderor for å få borrelåsen til å slippe. Vil vel føle meg litt sikrere med bruk av servo i seilflyet, tenk om borrelåsen nekter å slippe taket??

    Ønsker et enklest mulig system.

    Hva er enklest å lage/ fly ??
    Krever vel mere av seilflygeren når det slepes enn når det ligger på ryggen??
    Noen som har noen synspunkter??

    Kjell Arne

  • #2
    Originally posted by kaklei
    Krever vel mere av seilflygeren når det slepes enn når det ligger på ryggen??
    Det eneste seilflypiloten trenger å holde fokus på er å holde vingene level og at flyet ligger rett over "linjen" til slepeflyet.

    Slepepiloten flyr lange svinger og med flyet trimmet for optimalt, jevnt stig.
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

    Comment


    • #3
      Borrelås på små seilfly funker godt. Men ha release på slepeflyet/TUG`en!
      Pilotene må snakke sammen slik at seilflypiloten kan be om release om ting skjærer seg i starten! Han følger nemlig med TUG`en og ikke seilflyet...

      Bildet viser et av mange slep med EasyGlider fra sist helg...
      Attached Files
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Hva skal jeg bruke til linje? Ser at ca 35m er passe lengde. (fint bilde!)

        Kjell Arne
        Last edited by kaklei; 13-09-06, 21:30.

        Comment


        • #5
          Vi har slepa med så kort line som 25 meter på EasyGlider og NanoFloh, men på bildet er det "storlina" vår på 35 meter som er i bruk. EasyGlider henger bra på selv 4mm perlon-line som vi har, men 2mm perlon er mer "passende" til så små fly.
          Vi har løkke foran for å sette på looper/Weaklinker som passer vekta på det som slepes. I bakenden av lina har vi en liten karabin så vi kan bytte ut det som henger der også. På store seilfly bruker vi kanskje 2mm perlon, på de små 1mm perlon. Og så har vi sydd sammen noen looper med borelåsfeste til de flyene som har sånne fester, osv.

          Første forsøkene er spennende/skremmende men dere oppdager fort at det er enkelt og pure fun.

          For å release med borrelås; si fra at TUG-piloten drar litt av på gassen, stup litt med seilflyet og gjør en loop. Dermed er du løs
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            jeg å william har slept Quatro`en litt, og det var veldig artig. men sist opplevde vi Ground loop jeg (TUG) tok av helt normalt, men william fikk ikke opp ene vingetippen, (sikkert p.g.a. skrå sidevind), og måtte dra svakt høyderor for å få seilflyet av bakken. akkurat da han kom seg av bakken tok venstre vinge i gresset, og flyet ble kastet over på inverted, og ba meg release i all hast. det var ikke noen volsom opplevelse dette, men vingen knakk. jeg tviler på at en easyglider vinge ville knekt, fordi den er litt bøyelig. flexibilitet er vel ikke balsas sterkeste side men dette tok ikke motet fra oss! vi bare lærte at det ikke er så lurt å ta av i sidevind.
            Jørgen Wake Stensen
            Bodø MFK
            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

            Comment


            • #7
              Det er kjapt gjort å snekre sammen ei tralle til slepebruk. Forhindrer groundloops.
              Bare ei kasse med hjul på som seilflyet ligger oppi, og et par pinner foran som vingeforkanten går mot. Når farta er der er det bare å løfte seileren av tralla.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                ja det skal ikke så mye til for å få ting brdre og letter!
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                Comment


                • #9
                  Har ennå ikke kommet så langt vi har fått prøvd slep, radioen til poden ble ødelagt, har ikke fått tak i ny før nå, det ble en MPX cockpitMM fra Øgrey.. Ble nesten misunnelig!!

                  Men om jeg skal lage en mekanisme via en servo for å løse ut linen, skal den være i snuten eller under? Ser høystart linen på EG er under omtrent på CG

                  Har fri, og skulle på rypejakt, men været egner seg visst best til innesysler!!

                  Kjell Arne

                  Comment


                  • #10
                    Tow hook on a glider for aerotow is best placed in the nose or as near the nose as possible.
                    Ken Bates
                    Never Mind the Label

                    Comment


                    • #11
                      Har nå fått prøvd slep, var litt spennende første turen, tok et par turer for å "varme" opp.
                      Var litt spente både motor og seil fly pilot, gikk veldig bra fire- fem turer, knall tøft!
                      Slet litt når jeg kom opp i god høyde, vanskelig å stige passe jamt, ble litt kenguru kjøring, men da vi kom høyt nok opp og svingene ble litt for bråe og slepeflyet lå på rygg (!!) var det på tide å koble fra!!
                      Hadde montert servoer for utløsing av line på begge fly, var bare å gi beskjed om når det var på tide å koble fra!!

                      Men på siste turen (er jo alltid på siste turen det skjer ting ) gikk det litt galt, fikk slakke på linen i en sving i veldig god høyde, da vi koblet fra seilflyet falt det av deler av seilflyet, sønnen som fløy seilflyet kom med noen snåle utrop om hva skjer?? Så fikk han kontroll på ege'en og så at haleroret på ene siden var falt av!! Heldigvis var det høyre side som falt av, der ikke høyderoret er festet.
                      Det som hadde skjedd var at slepelinen hadde viklet seg rundt haleroret og klippet dette av, forsvant i tett, tett kratt, umulig å finne igjen..

                      Men hvordan skal jeg fikse haleroret enklest? er nytt å få kjøpt, eller lager jeg et??

                      Artig opplevelse, vår hobby har mange flotte sider!!

                      Kjell Arne

                      Comment


                      • #12
                        Som nevnt er det viktig at seilflyet ligger rolig bak og ikke gjør krumspring, og at slepeflyet drar kontinuerlig og ikke varierer farta mye... noe som kan skje om man stiger for mye i sving etc.
                        Har dere mistanke om at lina har rota seg rundt noe på seileren må slepefly-piloten release lina, så får seilflygeren fly ned med lina på slep.

                        Et nytt høyderor kan du lage av det som passer. Har du noe 10mm myk balsa er det bare å skjære ut og pusse til. Hengsles på med vanlige hengsler. Lag hele høyderoret i et stykke i så fall, og kutt vekk den delen som er igjen.
                        Skal fase ut en EG selv nå, hadde du bodd i nærheten kunne du fått halen fra det og skåret ut delene du trenger.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          Prøvde så godt jeg kunne å fly stabilt, om det var jeg som dro feil eller seilflyet bak som vinglet vet jeg ikke, men vi så dessverre ikke at linen hadde slått floke rundt haleroret før det var for sent.

                          En ting jeg merket når jeg slepte var at flyet steg litt mye med høyderoret i null, måtte nesten holde flyet litt nede med høyde roret. Festet på slepeflyet sitter som anbefalt i bakkant av vingen.

                          Skal fase ut en EG selv nå, hadde du bodd i nærheten kunne du fått halen fra det og skåret ut delene du trenger.
                          Er vel litt langt å dra Vågå - Røyken for et haleror.. Har ikke ærend den kanten av landet i nærmeste framtid. Får vel lage et av balsa, blir muligens litt tyngre enn elapor, men da er det jo bare å kompensere med litt mer bly i nesen.

                          Kjell Arne

                          Comment


                          • #14
                            Trenger slett ikke skyldes "vingling" heller, kanskje slepelina rett og slett er for lett? Fest 3-4 små "flagg" eller tøypølser på lina så ser dere også bedre hva som skjer, hvis dere ikke har det allerede.

                            Steike dumt jeg ikke visste du bodde i Vågå, en arbeidskollega er derfra og dro fra jobben og dit opp etter jobb i dag for å være på hytta på Hole i helga Men dette fikser du sikkert med balsa!

                            Det er bare en veg framover nå: mer og mer sleping og mer og mer moro og bedre og tryggere blir dere på dette
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment

                            Working...
                            X