Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høyvinget modell som første byggesett. hvilken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Høyvinget modell som første byggesett. hvilken?

    Jeg var på stripa med et par kamerater her om dagen, og fikk masse turer med min nye extra 330 freestyle fra Fliton, og hadde det helt supert. Ekstremt morro, og gleder meg hele tiden til å ta den opp i lufta igjen. Men: Å fly denne saken med en Saito 100 blir ganske "intenst" i lengden merker jeg, og jeg fikk fryktelig lyst på en høyvinget sak for å bare "cruise rundt" innimellom. En kamerat av meg fløy en gammel piper cub av et eller annet slag, med vingespenn på ca 2 meter og en Saito 50. Utrolig stilige og skalariktige takeoffer, og han putret rundt i slake fine svinger, og flyet så kjempebra ut i lufta.

    Da bestemte jeg meg for at jeg skulle begi meg ut på et lite "vinterprosjekt" hvor jeg bygger min første modell (fra et byggesett). Har lyst på en høyvinget skalamodell av et slag, men siden det blir mitt første byggesett har jeg lyst på et som ikke er altfor vanskelig å bygge. Ser for meg noe rundt 2 meter i vingspenn, hvor jeg kommer til å sette inn en 4-takter.

    Så da henvender jeg meg til dere, o'store modellflyguruer, for tips til en god modell som jeg kan kose meg med på hobbyrommet utover de kalde vinterkveldene.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    Det første som faller meg inn er Adrian Page sin Cub. Reviewet her: (MFN) ModellflyNytt.no

    GreatPlanes sin er på tilbud hos Nortrading nå: 404

    Eller en stor pen 182: http://www.rc-flight.com/catalog/pro...f422c3993c9a61
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Etter at jeg leste reviewet av AP sin Super Cub var det også denne som fristet mest, det virker som om byggingen går som en lek, og det er et stort pluss når det er mitt første byggesett. Men denne ser desverre ut til å være laget kun for elektro-fremdrift?
      Jeg føler at en glowmotor, og da en putrende 4-takter er "et must" i en cub, så jeg er på jakt etter en hvor jeg kan sette inn en slik.
      182'n er absolutt meget flott, den har ekstremt pene linjer. Men av en eller annen grunn heller jeg faktisk mot en Cub. Vet ikke hvorfor, cub'en er bare et så koselig fly. hehe.
      Frank Thingelstad
      2050 Jessheim

      Comment


      • #4
        De fleste cub'er er kjempe fine å fly. Jeg selv har en ARF fra Kyosho som flyr som en trainer. Min har ett vingespenn på 1.8 m og har en OS 52 4-takter i nesa. Dette er nesten litt for mye motor til denne modellen. Jeg ville kanskje godt for Great planes sin. Jeg har bygget ett sett fra dem før å det var ingen problemer med det. Det går sikkert ann å sette inn en 4-takter i den andre også med litt mods.

        Men uansett, lykke til
        Mvh.

        Ole Chr. Espedal
        __________________
        Scale Warbirds of Norway
        www.scalewarbird.org
        __________________
        Kyosho Piper Cub
        Hangar 9 P-51 Mustang
        Great Planes Super Decathlon
        Hirobo Shuttle Plus
        Top-Flite P-40E Gold Edition
        Kyosho Jet Illusion
        Caimbrian Funfighter P-51 Mustang (Under Konstruksjon)
        Mini Mag (Trainer for min far)
        E-Flight AT-6 Harvard

        Comment


        • #5
          GP sine byggesett er veldig bra. Svigers har bygget to (SlowPoke og Cub 20 size) Han bygget Cuben uten noen spesiell byggererfaring og den ble kjempefin. Får fly den av og til og den er bare et syn. Har den minste OS 4-t i nesa og det er en kjempe-combo.
          Flyr vel ikke direkte som en trainer men er du flink med sideroret så har du en vinner. Tror du vil bli fornøyd med 40 eller 60 size fra GP.....
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #6
            Heisann,

            Det er min Adrian Page Cub som står her på sidene og jeg kan si at denne også fungerer veldig godt med en liten 4-takter også...Flere som har konvertert til 4 takter uten problem...

            Ellers kan jeg anbefale byggesettet da det går sammen veldig greit uten større problemer..I tillegg så er denne også en Super Cub, Super Cub har også flaps, og den synes jeg er finere en vanlig j-3, men det er bare meg...
            - Håvard Glad Andreassen
            - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

            Comment


            • #7
              Originally posted by joo
              Det første som faller meg inn er Adrian Page sin Cub. Reviewet her: (MFN) ModellflyNytt.no

              GreatPlanes sin er på tilbud hos Nortrading nå: 404

              Eller en stor pen 182: http://www.rc-flight.com/catalog/pro...f422c3993c9a61
              Adrian Page Cub i to størelser er lagervarer hos Griffin.
              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment


              • #8
                Hmm.. ble meget interessert i den store Adrian Page super cub'en. Men jeg trenger vel litt info om konvertering til glow.. Noen som kjenner til noen gode tråder som angår dette i utenlandsk forum? Har bladd en del på rcgroups, men rcgroups består jo stort sett kun av elektro-fans, så jeg finner ikkenoe god info.

                Konvertering består kanskje stort sett bare av forsterkninger av firewall? Noen som vet hvilken motorstørrelse (4-takter) som vil være passende for en skalariktig AP 80 inches Super Cub?
                Frank Thingelstad
                2050 Jessheim

                Comment


                • #9
                  vil tro en 60-90 4t skulle passe bra.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Skulle til å foreslå 60-70 som en fin motorstørrelse til denne.Med 90 er du hvertfall sikker... Bygg den så du kan sette på navigasjonslys, landingslys og flottører. Det er perfekt på Cuben og (for min del) dyttes "utløpsdatoen" atskillig lenger frem i tid.

                    Comment


                    • #11
                      Da tror jeg nok at jeg kommer til å gå for en slik, og satse på en .70 motor tenker jeg. Takk for tipsene.
                      Frank Thingelstad
                      2050 Jessheim

                      Comment


                      • #12
                        Flott, du kommer ikke til å angre på det tror jeg...

                        Håper du legger ut en byggetråd her på forumet, alltid morro å se hva andre holder på med vettu

                        .
                        - Håvard Glad Andreassen
                        - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                        Comment


                        • #13
                          Til info, hvis noen andre skulle lure på det samme: Jeg sendte en mail til Adrian med spørsmål rundt glowkonvertering, og her er svaret jeg fikk:

                          "The 80" Super Cub works really well with a Saito .56. Anything much
                          bigger will have trouble fitting inside the cowl. (The Saitos rocker
                          cover will protrude a tiny bit.) You just need to glue a solid firewall
                          to the kits firewall which has holes to cool the cells. -Adrian"

                          Saito .56 var mindre enn hva jeg hadde ventet meg egentlig, men med tanke på den 2m J3 Cub'en jeg så med en Saito .50 så burde det fungere bra. Var veldig skalariktige takeoffer på den ihvertfall. Blir kanskje verre ved evt montering av flottører.

                          Da tenker jeg at jeg bestiller en Super Cub fra Ken så fort lønnsslippen kommer i postkassa.
                          Frank Thingelstad
                          2050 Jessheim

                          Comment


                          • #14
                            Er det noen som har bygget cessna 182'en, eller som har erfaring med den??

                            Håper du legger ut bilder underveis når du bygger cub'en!!!!!!
                            Børge G Hansen

                            Futaba 10C 2.4FASST
                            Optic6
                            C17E
                            Dassler
                            T-Rex
                            T-Rex 600 N Pro
                            U-CAN-DO 46
                            Cessna Cardinal
                            Cessna 182 skyline
                            cap 232 27% alitalia
                            edge 540 vince

                            Comment


                            • #15
                              Siden jeg har en Magnum .65 på vei i posten fra Hong Kong endte det opp med at jeg skiftet mening angående fly.
                              .65 blir litt i største laget for den modellen ifølge Adrian, så jeg begynte å se etter andre cub'er.
                              Havnet tilslutt på en arf desverre(?), en Thunder Tiger J-3 Cub på 2.1m vs.
                              Den skal det som sagt sitte en Magnum .65 firetakter i, og 5 stk JR standardservoer.
                              Angående servoene, det burde vel ikke by på problemer med standardservoer i denne, håper jeg? Skal ikke bli mye "fart og spenning" på flygingen.

                              Litt synd at det ikke ble noe byggesett, men nå slipper jeg ihvertfall å kvie meg til å trekke modellen, og jeg har også lest på rcgroups at modellen er bra bygget med gode kvalitetsmatrialer.

                              Siden modellen sikkert er i lufta før vinteren er det fortsatt store sjanser for å få et byggesett på bordet når snøen daler utafor. Kommer helt ann på "min bedre side", da hun begynner å få sterke meninger om at jeg "allerede har for mange fly". pøh..

                              Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg som en unge, som jeg alltid gjør når jeg har noe nytt i bestilling.
                              Frank Thingelstad
                              2050 Jessheim

                              Comment

                              Working...
                              X