Announcement

Collapse
No announcement yet.

Quatro fra Reichard

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Quatro fra Reichard

    Har du noen spørsmål eller kommentarer, post dem her.

    Denne posten er relatert til denne artkkelen.

  • #2
    Jeg har sjekket over Quatroen jeg selv kjøpte nylig, og der var anelsen wash-in på begge vingene. Skal gå over med føner og strykejern så jeg får 4-5mm wash-out på de ytre panelene, skal nok gjøre susen !
    Ikke uvanlig at filmen slakker seg under lagring og transport.

    Husker at vi hadde så mye som 7-8mm wash-out på Phoenixene og Gentle Ladyene vi fløy i gamle dager, da ble sakene stabile Men dette var jo modeller uten balanseror.

    Eneste jeg ikke har klart er hvilken motor jeg skal putte i nesa på min, må vel sjekke mål på noen av dem jeg allerede har, evt handle noe nytt!

    Denne filmen fra Griffin er stappfull av termik-tips: http://www.griffin-models.com/model.php?id=218
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      ja, jeg laga litt Wash-out på min Quatro, men har ikke prøvd den enda.

      en annen ting jeg la merke til var at høyderoret var vinklet mye nedorver (etter min mening) i forhold til vingen. jeg la to tykke skiver i forkant av høyderoret for å få en mer lik angrepsvinkel mellom vinge å høyderor. legger ved et bilde som viser hvor jeg la skivene
      Attached Files
      Jørgen Wake Stensen
      Bodø MFK
      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

      Comment


      • #4
        kan legge ut noen flere bilder av flyet i luften
        Attached Files
        Jørgen Wake Stensen
        Bodø MFK
        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

        Comment


        • #5
          flere bilder
          Attached Files
          Last edited by jørgen123; 21-09-06, 13:14.
          Jørgen Wake Stensen
          Bodø MFK
          Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

          Comment


          • #6
            Originally posted by joo
            Jeg har sjekket over Quatroen jeg selv kjøpte nylig, og der var anelsen wash-in på begge vingene. Skal gå over med føner og strykejern så jeg får 4-5mm wash-out på de ytre panelene, skal nok gjøre susen !
            Ikke uvanlig at filmen slakker seg under lagring og transport.

            Husker at vi hadde så mye som 7-8mm wash-out på Phoenixene og Gentle Ladyene vi fløy i gamle dager, da ble sakene stabile Men dette var jo modeller uten balanseror.

            Eneste jeg ikke har klart er hvilken motor jeg skal putte i nesa på min, må vel sjekke mål på noen av dem jeg allerede har, evt handle noe nytt!

            Denne filmen fra Griffin er stappfull av termik-tips: http://www.griffin-models.com/model.php?id=218
            It is generally recommended by most serious producers of balsa open structure/film covered gliders (including Reichard) that the wings should be checked and adjusted before use particularly the washout on polyhedral wings - the structure is normally light and moves under stresses in the film during storage and transport. This process should in all cases be an integral part of the performance tuning of all new sailplane models. JOO introduces the video above, a relatively new video from Paul Natan in the same series called 'Performance Tuning' also comes highly recommended...

            Radio Carbon Art Productions Online Store - Not Found

            This check should also be carried out regularly during the useful life of the model.
            Last edited by Celtic-Griffin; 21-09-06, 14:54.
            Ken Bates
            Never Mind the Label

            Comment


            • #7
              Ja, det er normalt at vingene kan vri seg på det meste av spante-modeller. I blant må man ta en sjekk.

              Har du utstyr for å måle angrepsvinkler Jørgen? 0,5 - 1 grad burde være passe på Quatroen...
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                jeg har desverre ikke noe å måle det med, men skal prøve å få lånt det
                Jørgen Wake Stensen
                Bodø MFK
                Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                Comment


                • #9
                  det ser ut som om det er mye mer enn 0,5-1 grad! er det vindstille i ettermiddag skal jeg dra opp på stripa og prøve å få målt det.
                  Jørgen Wake Stensen
                  Bodø MFK
                  Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                  Comment


                  • #10
                    Fått målt og testet i praksis?

                    Som Ken nevner er også DVD`en som heter "Performance tuning" spekket med god info. Selv må jeg innrømme at det meste var kjent stoff for meg, men så har jeg jo vært aktiv i mange år og lest det meste om emnet... Uansett: en gjennomgang og gjennommåling av modellene viser at det svært sjelden er bare riktige vinkler på sakene, og denne DVD`en vil gi en "nybegynner" all informasjonen som trengs for å få sakene optimale. Eneste instrumentet man trenger utenom et stabilt bord og trådbiter og linjaler er som alltid et incidence-meter.

                    Et fenomen når det gjelder spantevinger: en aktiv kompis i klubben (RS) opplevde en dag at han måtte trimme balanserorene ganske mye over til den ene siden fra en dag til en annen på den store Cuben sin. Her var snakk om mange millimeter! Det skyldtes høyst sannsynlig at vi hadde svært høy luftfuktighet en dag, og slikt kan fort vri vingene bare i løpet av ei kort tid på stripa...
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      jeg har hatt Quatroen med på stripa de siste dagene, men ikke fløyet, eller pakket den ut av eska. jeg håper på å få gjordt det så fort som mulig nå.

                      vingene kan også vri seg hvis de ligger en stund i sol og varme.
                      Jørgen Wake Stensen
                      Bodø MFK
                      Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                      Comment

                      Working...
                      X