Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemmeside redigering???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjemmeside redigering???

    Hei

    Jeg er Webmaster for Bamble modellflyklubb. Dette er en klubb i vekst. Vi har fått til et bra anlegg syns vi.

    Problemet er bare websiden vår. 404 Not Found

    Denne websiden er gratis fra start.no og jeg har 30Mb til rådighet. Dette er for lite nå som aktiviteten øker. Får heller ikke bruke frontpage lenger. Den er heller ikke søkbar i søkemotorene på internett.

    Har lyst til å bygge opp en ny side som er mer egnet for det vi liker å ha på siden vår. Nemlig mange gode referater med masse gode bilder.. (Det tar jo plass...

    Er det noen som vet om et bra sted å bestille plass for ny side? Jeg er klar over at jeg må betale litt for bedre tjenester enn det start.no gir.. Den bør også være enkel å redigere da jeg ikke er noen ekspert.. Liker frontpage men har ikke prøvd andre redigeringsprogram. Noen som har forslag? Det hadde vert greit om klubbens side også ble søkbar på de vanligste søkemotorene..

    Håper noen kan gi meg enkle, oversiktelige svar her.. Virker som en liten "jungel" dette her.. he he

    Mvh Peter Hammervold
    Webmaster Bamble modellflyklubb
    Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
    Caliber 5 med OS 50 hyper
    Futaba 9c

    www.bmfk.org

  • #2
    One.com Web hosting  -  Domain • Hosting • E-mail   kan anbefales på det sterkeste. Billig og trygg leverandør!
    Masse lagringsplass, mulighet for php ol, samt ubegrenset med mail og trafikk....
    Har både min egen side og klubbens side hos one.com

    ps: du kan bruke frontpage så vidt jeg vet. i tillegg er det en rekke ferdige maler i html du kan tilpasse, enkelt.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Hva med WEBHotell hos Domeneshop
      Terje Fagermoen
      Phoenix RC Club - AHMHK - OHK
      Rave ENV Nitro VBar - Rave ENV Nitro VBar - JR DSX9 - Depron tjafs

      Comment


      • #4
        Når det gjelder bilder å slik så finnes det ferdige bildegallerier som du installerer på tilnærmet samme måte som du installerer et program på pc'n din. Et par ganger med prøving og feiling så får du det helt sikkert til. Er i såfall bare å spørre. Sikker flere her inne som kan svare deg etter hvert om spørsmål skulle dukke opp.

        ..og ja det er en jungel, ikke så rent liten heller.

        Det jeg hadde gjort hadde jeg vært deg var å finne den leverandøren du ønsker å benytte ut i fra pris og øvrig funksjonalitet og bestille domene / webhotell derfra.
        Deretter hadde jeg publisert det du allerede har pr. i dag på den nye siden/domenet. Deretter hadde jeg startet å eksperimentere litt med såkalte CMS (Content Management Systems) Dette er oftest php baserte "programmer" hvor du enkelt kan oppgradere og vedlikeholde siden via nettet. En del slike CMS har også integrert bildegalleri eller kan integreres med bildegalleri, evnt. kan du ha et frittstående bildegalleri basert på f.eks php slik jeg nevte med CMS.

        Det enkleste er å starte med en av delene og gjøre det separat i starten. F.eks få på plass et bildegalleri basert på php slik at du og andre kan laste opp bilder direkte via nettet slik som i galleriet her på mfn. Eller hva med et forum.

        Det er ofte bare noen felter som må fylles ut med navn, brukernavn og passord på en database (som du ofte får sammen med webhotellet). Det følger ofte med gode og forståelige "read me" filer med de php "programmene". En trenger ikke være medlem i mensa eller webutvikler av yrke for å forstå det.

        Så hva var budskapet med denne posten: Hold det enkelt i starten, men jobb litt ved sidenav med å få på plass en enkel web-basert løsning. Årsak: CMS=Conten Management system = lettere å holde orden på innholdet på siden dersom du / dere har planer om å legge ut litt info i ny og ne.

        PS: Ikke la dette forvirre deg, bare overse det enn så lenge hvis du klør deg for mye i hodet etter å ha lest dette... Det hele er ganske enkelt.
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Default Home page - ServeTheWorld

          Hoster to av mine sider der.
          ----------------
          Haldor
          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

          Comment


          • #6
            Originally posted by Haldor
            Default Home page - ServeTheWorld

            Hoster to av mine sider der.
            Vær obs på at enkelte tilbydere har begrensninger på trafikk. Fort gjort å brenne seg der om en legger ut videoklipp etc. og har for liten maksgrense på trafikken... Tenker ikke på servetheworld spesielt, 100GB er jo en del, men generelt siden en gjerne vil ha en så billig tilbyder som mulig men samtidig bra med lagringsplass.

            Vil bare skyte inn en ting til, ikke for å lage en diskusjon av hvem som er best men synliggjøre dette med pris og hva en føler en trenger. En månedsleie hos Servetheworld (2GB lagringsplass) tilsvarer ca. 8 måneders leiepris hos f.eks one.com (1GB lagringsplass) Trenger du 2GB så ja vel men.... Dette er uansett en dyr månedspris i mine øyne siden, nok en gang one.com, har samme pakka for 20,- mnd (+mva) og det er uten trafikkbegrensning.

            Her er det penger å spare for slunkne klubbkasser.
            Og som sagt så er ikke billig nødvendig vis dårlig.

            Edit: Beklager alle trykkleifer men sitter her med en liten guttunge på den ene armen og tastaturet i den andre
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              Så du sier man kan få 1Gb for 24 pr måned??? Tror prisene har falt siden sist jeg vurderte å opprette side! (Den gamle mi på Start er jo urørt på 7 år )

              Og om man bruker Frontpage og vil hoppe over til noe mer moderne, hva passer da for en totalt uvitende som liker WYSIWYG?
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo
                Så du sier man kan få 1Gb for 24 pr måned??? Tror prisene har falt siden sist jeg vurderte å opprette side! (Den gamle mi på Start er jo urørt på 7 år )

                Og om man bruker Frontpage og vil hoppe over til noe mer moderne, hva passer da for en totalt uvitende som liker WYSIWYG?
                Nei joo, 2GB for 24kr pr mnd..... 1GB for drøye 12kr....

                Her er en link for de som er interessert i CMS, som går for å være noe mer moderne en rene html sider / Frontpage sider.

                http://www.cpgnuke.com/ ---> CMS med integrert bildegalleri (Coppermine)
                MamboServer - A hub for hosting comparisons, reviews and alternatives
                Joomla Content Management System (CMS) - try it! It's free! --> De to sistnevnte er ganske like i funksjon og oppbygging.
                PHPNUKE

                Dette er de jeg har prøvd, og er vel også av de mest populære. Prøv de og finn ut hvilke du liker best ut i fra funksjonalitet og brukervennlighet. Det krever som sagt at du har en database samt et webhotell som støtter php.
                En del av disse sidene har demofunksjoner slik at en kan teste både "frontend" (det brukerene ser) og "backend" (dvs. adminfunksjonaliteten.

                I tillegg til de jeg har listet opp, som går for å være CMS, så har du alle de ulike forumene som phpbb og andre rene bildegallerier.

                Felles for de alle er som sagt at det fungerer svært likt med dette forumet med menyer osv. da mener jeg både det brukeren ser og det admin kan se med sine adminfunksjoner.

                Et viktig siste tips: Ikke installer den aller nyeste versjonen om du har planer om å legge til moduler som kalendre etc. Slike "add-ons" / moduler / komponenter henger gjerne litt etter utgivelser av selve CMS'et siden det er "open source" dvs. at det er datakyndige privatpersoner/grupper som ofte lager disse addonsene, og de får jo ikke laget noe om de ikke vet hva det skal være kompatibelt med....

                Og ja, alle de CMSene jeg linket til er er selvfølgelig gratis.
                Last edited by esmel; 22-09-06, 17:17.
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  La meg kort skyte inn at Mambo er mer eller mindre ut. Det er Joomla som gjelder av de to. Enkle og greie CMS'er å sette seg inn i og man trenger ikke kunne noe programmering av noe art. Både min side og Imac Norge sin side er Mambo/Joomla.
                  Odd Sundet
                  http://www.imacnorge.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Supra25
                    La meg kort skyte inn at Mambo er mer eller mindre ut. Det er Joomla som gjelder av de to. Enkle og greie CMS'er å sette seg inn i og man trenger ikke kunne noe programmering av noe art. Både min side og Imac Norge sin side er Mambo/Joomla.
                    Bra du presiserte det, glemte det jeg.
                    Gomfk.com er også joomla og jeg er godt fornøyd med den. Har som sagt prøvd de andre jeg linket til og det er en grunn til at valget falt på joomla

                    Kan også legge til at en del andre av disse også skifter navn når de har kommet så å så langt på evolusjonsstigen.

                    Dette med at en ikke trenger kunne noe programmering i utgangspunktet kommer hovedsakelig av at det finnes flere "templates", som i Frontpage, det går an å installere. Utseende kan derfor raskt endres. Menyer og andre funksjoner er oftest avkryssingsbokser hvor en velger om en meny / funksjon skal vises eller ikke, eller om den skal vises for kun en bestemt brukergruppe. Enkelt og greit.
                    Last edited by esmel; 22-09-06, 17:35.
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Her var det bra med svar på så kort tid!! Sier litt om hvor bra dette forumet er. Utrolig bra respons!!

                      På den annen side blir jeg forvirret ja.. kombinasjonen "jungel" av muligheter/priser og masse ny terminologi.

                      Ser for meg at her må det leses. Skulle bare hatt en "grov" skisse av en fremgangsmåte her. Hva gjør jeg først, og hva etter det.. Grovt må det bli. Skjønner at her kan det skrives og skrives i det uendelige.

                      Hva er f eks cms og php? enkelt forklart?

                      Skal gå inn på one.com å lese litt. Er det foressten bra info om hvordan man går frem på denne siden?

                      Mvh Peter
                      Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
                      Caliber 5 med OS 50 hyper
                      Futaba 9c

                      www.bmfk.org

                      Comment


                      • #12
                        Er det 20.- pr mnd pluss mva? one.com

                        Peter
                        Cessna ARC med flottører og OS 70 surpass
                        Caliber 5 med OS 50 hyper
                        Futaba 9c

                        www.bmfk.org

                        Comment


                        • #13
                          Prisen pr. mnd er + moms ja.
                          I tillegg kommer prisen på registrering av domenet å slik.
                          Tror du havner på ca. 450kr totalt eller noe deromkring på første års registrering. Litt mindre de neste årene siden du da slipper å betale opprettelsen av webhotellet... Ergo du betaler for et og et år om gangen. Avtalen fortsetter helt til DU velger å avslutte den.

                          CMS føler jeg at jeg har forklart både enkelt og mer inngående
                          php er et "språk" på samme måte som html er et "språk", frontpage sider er html sider. php gir flere muligheter enn html men er en del vanskeligere å lære seg å skrive. Men når det er sagt så trenger en ikke skrive noe "php" om en velger å bruke f.eks et CMS. Ikke heng deg opp i hva php er enda med mindre du har litt kjennskap til det fra før!

                          OK, det du bør gjøre først er
                          1) Velg deg en leverandør ut i fra pris og tjenester
                          2) Følg anvisningene leverandøren har på siden sin. På One.com Web hosting  -  Domain • Hosting • E-mail   så innebærer det f.eks å velge størrelsen på webhotellet, trykke på neste, skrive inn domenet du ønsker og klikke på neste, du får da beskjed om domenet er ledig, er det det så er det bare å klikke på neste, så er det å fylle ut et skjema som dukker opp med ditt navn, adresse osv samt legge inn ei betaling med visa'n akkurat som du gjør hos hvilke som helst nettbutikk...... Det hele er så banalt enkelt at du får nesten bare bestemme deg for en leverandør og følge det som står på skjærmen....

                          Jeg vet ikke med andre leverandører men jeg hadde siden oppe å gå 3 dager etter bestilling.

                          Du får en e-post hvor det står brukernavn og passord som du bruker for å logge på kontrollpanelet til din leverandør. Da får du oversikt over alt fra statistikk til admininistrasjon av e-postkontoer og mulighet for å lage html sider med en webbasert "Frontpage" løsning osv osv osv...

                          Du har jo da også ftp tilgang slik at du kan legge over deres nåværende side over på det nye domenet. Verre trenger det ikke være. Du kan jo bare fortsette å bruke frontpage slik du er vant med hvis du er usikker på alt det andre. Når det er sagt så er det bare en måte å lære noe på og det er å gjøre det....
                          Last edited by esmel; 23-09-06, 05:32.
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            En ting til.
                            Valg av domenenavn.
                            .no domener er forbeholdt bedrifter og organisasjoner som er registrert i brønnøysund registeret... Det vanligste for oss vanlige dødlige er derfor et .com domene. .no domener koster også ofte litt mer enn .com domener.
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #15
                              ..

                              Jeg kan også på det varmeste annbefale one.com. Bra priser, _veldig_ god kundeservice, med livechat service hele døgnet(!). Bra oppdatert på softwareversjoner, og et meget godt kontrollpanel for å ordne innstillinger på domenet og mailadresser.

                              Jeg har selv satt opp et par sider i pn(postnuke), og det funker veldig bra, men det er nok gjerne litt komplisert hvis du ikke kan noe særlig, men det følger med en grei manual, og det finnes bøttevis av supportforumer til dette. Skal du derimot bare kjøre et forum og en enkel side, annbefaler jeg deg å gå til innkjøp av vBulletin forumet(samme som modellflynytt bruker), det går phpBB2 en høy gang på det meste. Det første du må gjøre er å bestille domene og webhotell. 1GB pakka hos one.com holder vel for de fleste. kan kanskje være en ide og registrere et .org domene, siden klubben deres sikkert er en organisasjon..
                              Lars Erik Haug
                              Øvregate 17
                              N-2635 Tretten
                              lehaug@gmail.com
                              tlf: 97972797

                              H9 2m EDGE 540 med MVVS 26ccm
                              Seagull Cessna Trainer
                              Unnamed Slope Glider

                              "Det som ikke kan fikses med litt gaffa, det kan fikses med litt mere gaffa!"

                              Comment

                              Working...
                              X