Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trenger tips ang lakkering av modell

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trenger tips ang lakkering av modell

    Hei igjen.

    Jeg lurte på å spray lakere min Cessna 177, da den orginale malingen begynner å bli sliten...

    Noen som vet om dette har noe å si for fly egenskapene?

    Om jeg spraylakerer 2 lag, blir det mye ekstra vekt å drasse på?

    Flyet er en Cessna 177, med OS 46 motor....Plast modell fra Aivomodelli.

    Håper noen har noen gode råd...

  • #2
    MYE mer vekt har en del å si, men "litt" mer vekt vil ikke ødelegge flyet.

    Start med å gjøre skikkelig rent, vask sakene til gangs. Vannslip saken, gjerne med 240-papir til å begynne med, spesielt der det er gammel maling som kan slipes vekk. Så 400 og avslutt gjerne med 600-papir.
    Vask igjen skikkelig, har du ikke spesielt rensemiddel for å fjerne silikon så vask med whiteSprit og så rødsprit i det minste.

    Maskèr og lakk. Regner med du vet at du sprayer i flere tynne strøk som får tørke minst 5 minutter mellom hvert hvis du sprayer sakene. Legg så tynt i hvert strøk at det ikke begynner å dekke skikkelig før 4. eller 5 strøket, så legger du så mye lakk at det NESTEN blir blankt (begynner å bli) i siste runde. Med rett temperatur vil lakken bli blank før den herder, legger du så mye at den blir skikkelig blank mens du holder på er det store sjanser for at det renner!

    Skal du legge et strøk klarlakk over hele modellen til slutt kan du gjerne bare lakke tynne strøk til det dekker. Så lar du sakene herde skikkelig et par døgn, slip lett over det nylakkerte med 600-papir og så legger du klarlakk over det hele, da blankes også de nylagte mattslipte fargene.

    Hvis du sliper vekk det meste av gammel lakk og er forsiktig når du legger på ny bør ikke vekta øke med særlig mer enn 100 gram tenker jeg.

    PS: Den spesielle plasten i gamle Aviomodeller KAN reagere med tøffe lakker. Sannsynligvis vil den ikke tåle aceton etc heller... Legg litt lakk på et lite parti og vent noen timer og se at plasten ikke reagerer før du begynner med store flater hvis du bruker "kraftig" lakk!
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      fantastisk

      Tusen takk for kjempe godt råd....

      Jeg skal se nærmere på dette....

      Håper resultatet blir bra....

      Bra tips med avio plasten.....Du er en genial fyr...

      Igjen Takk

      Comment


      • #4
        Originally posted by joo
        PS: Den spesielle plasten i gamle Aviomodeller KAN reagere med tøffe lakker. Sannsynligvis vil den ikke tåle aceton etc heller... Legg litt lakk på et lite parti og vent noen timer og se at plasten ikke reagerer før du begynner med store flater hvis du bruker "kraftig" lakk!
        Noen flere som har erfaringer med plasten i aviomodelli flyene?

        Kan jeg bruke white sprit og vannlig spray lakk???

        Comment

        Working...
        X