Announcement

Collapse
No announcement yet.

Thunder Tiger Piper J-3 Cub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Thunder Tiger Piper J-3 Cub

    Som jeg skrev i en tidligere post så ville jeg skaffe meg en rolig høyvinget modell, helst en cub.
    Mine akrobatiske ferdigheter får jeg brynet meg nok med i min .60 size Extra freestyle, så dette skulle bli en modell som jeg skulle cruise rundt med og ta rolige landingsrunder.
    Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for å gå til innkjøp av et byggesett (mitt første) som jeg kunne pusle med utover vinteren, og hadde _nesten_ bestemt meg for adrian page sin supercub som skulle konverteres til glow.
    Jeg hadde en Magnum .65 4-takter i ordre hos en sjappe i HongKong og hadde planer om å bruke denne. Mailet litt med Adrian ang konverteringen og han mente at .65 nok ble litt for kraftig for supercub'en.
    Etter litt tenking og surfing frem og tilbake på forskjellige modeller kom jeg over Thunder Tiger sin Piper J-3 Cub (ARF) hos Nortrading som jeg syntes hadde en allright pris. Etter litt godsnakking med "økonomisjefen" i huset ble bestillingen foretatt, og inn døra idag ramla en diger eske.

    Her er litt fakta om modellen:
    Produsent: Thunder Tiger
    Modell: Piper J-3 Cub
    Farge: Gul
    Vingespenn: 2100 mm
    Lengde: 1215 mm
    Anbefalt motorstørrelse: .46-.91 2-takt eller .52-.91 4-takt

    Jeg skal altså ha inn en Magnum .65 4-takter og 5x JR standard servoer.
    Hmm.. rart med det, men man blir som en liten unge igjen når man får sånne esker i huset. Heiv i meg maten og ryddet hobbybordet.
    Tenkte jeg skulle ta en titt på settet og kaaanskje begynne sånn smått. Har ikke noe hastverk med denne ettersom det ser ut til at bestillingen på motoren jeg venter på fra HongKong tar sin tid.

    Var litt synd det ikke ble byggesett, da denne modellen nok kommer til å bli ferdig før snøen kommer. Jeg får se om jeg ikke får "klemt inn" et byggesett nærmere jul i tillegg da.
    Attached Files
    Last edited by TapZ; 27-09-06, 19:29.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    Kveld 1:
    Reiv av papiret og fant en fargerik eske med fargebilder på. Lirket av lokket og esken var fyllt til randen som dere ser på bildet.
    Inspiserte alle delene, og kunne konstantere at det ikke var noe transportskader, med unntak av at noen av dekalene var løsnet fra papiret sitt og hadde klistret seg i manualen. Ikke noe å bry seg om, de viktigste dekalene var fortsatt intakte.
    Alt av hardware var med, rorhorn, tank, motorbukk, hjul, støtstenger, og tilogmed ez-connectors til servoene. Denne modellen har ikke så mye skaladetaljer, den er enkelt bygget men føles veldig solid. Fabelaktig kvalitet.
    Det som er av skaladetaljer er store fine cub-hjul (86mm), "dummy" motorsylinder med potte som skal limes utenpå den ene siden av cowlingen, og ferdig loddet understell. (på esken heter det landing gear with bungees, men det er ikke skikkelig fjæring på dette, det er helt stivt).
    Vingen kommer todelt men skal limes sammen på midten slik at det blir en del. Dette er det eneste negative jeg kan finne, det betyr at det blir litt pes å få plass i bilen. Skal nok gå greit.
    Som dere kan se er manualen veldig bra, mange og klare fine sort/hvitt-bilder med engelsk forklaring til hvert enkelt bilde.
    Attached Files
    Last edited by TapZ; 07-10-06, 10:24.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

    Comment


    • #3
      så jo flott ut den der!
      tror du den egner seg til elektro, mtp balansering. fikk jammen meg litt lyst på en cub jeg også...hmm
      William Jul Ringkjøb
      Bodø MFK

      If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

      Comment


      • #4
        Fortsatt kveld 1:
        Jeg begynte så smått med å montere understellet til fuselage. Dette var veldig enkelt og greit, hullene var ferdig borret opp i kroppen, eneste jeg trengte å gjøre var å skjære bort litt film på kroppen, skru det fast og montere hjulene. Jeg brukte en varm loddebolt til å ta bort filmen slik at den festet seg godt til treverket der "kuttet" ble. Jeg gjorde det samme bak der hvor sideror/høyderorstaben skal festes.
        Hjulene festes med hjulstoppere innenfor og utenfor hjulet. Deretter skrur man på en gul hjulkapsel på felgen,utenpå den ytre hjulstopperen, slik at hjulstopperen er skjult inne i hjulet. Fin løsning.
        Monterte deretter de karakteristiske trekantede platene på understellet.
        Til slutt limte jeg hengslene på høyderoret. Alle hengsler er ferdig kuttet opp i rorene, det er bare å stikke de på plass og lime. Det er ikke CA-hengsler, men standard flate plastikkhengsler.
        Og det var det jeg rakk ikveld før tidligere omtalte økonomisjef lurte på jeg ikke kunne vie litt tid til noe annet enn hobbyrommet.
        Attached Files
        Last edited by TapZ; 07-10-06, 10:24.
        Frank Thingelstad
        2050 Jessheim

        Comment


        • #5
          Burde nok gå fint med elektro også vil jeg tro, burde kunne gå greit å plassere batteriene langt frem, der det i utgangspunkt er plass til tanken.
          Firewall er ganske kraftig bygget, men denne kan vel evt lettes ved å borre opp litt. På towerhobbies leser jeg at vekt ligger mellom 2.9 kg-3.4 kg. Nå er jeg ganske ny i hobbyen så jeg vet ikke om de vanligvis oppgir ferdig flyvekt eller vekt uten utstyr?
          Frank Thingelstad
          2050 Jessheim

          Comment


          • #6
            Gratulerer med ny CUB.
            Jeg har en sånn som jeg flyr med en os 91 4t. Krefter i massevis!!
            min veier ca 3500, Den kommer til å bli fin med 65 tenker jeg.
            Sjekk vingene dine mht Washout. Mine var litt vridde. Ikke noe problem å
            føne de tilbake på plass heldigvis.
            Jeg har slept litt med min og det fungerer kjempebra.
            Det største jeg har slept til nå er en ASW27 fra tangent. den veier vel ca 2 kg tror jeg. Det gikk meget bra!

            Happy Landing
            RS
            Ronny Sundbye
            Young man, was that a landing or were you shot down?

            Comment


            • #7
              Farlig Farlig. . .

              ...med denne typen inspirasjon... Fy skam deg

              Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt forledet til å kjøpe en "in-between" modell. Du vet en sånn, "mens vi venter på at prosjekt 1-to-og tre blir ferdig" modell

              Har lekt med tanken på en Cub i lengre tid. Årsak; trenger noe å kosefly med!!! Har en OS 91 4T, men med vinteren om hjørnet, lurer jeg veldig på en elektrofisering... (Til tross for de varslede strømpriser)

              Hold oss orientert, mens jeg finner en "vanntett" måte å lure nok et modellfly i hus på....
              http://www.phoenix-rc.org/
              http://www.glamdalrck.net
              http://www.scalewarbird.org/
              ---------------------------------------------------
              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

              Comment


              • #8
                Kveld 2:
                Monterte servoer i vingen, disse slippes ned i et spor og deretter skrur man fast med en plate over. Satt helt tight, ingen tegn til at den kan vibrere eller bevege seg. Deretter skrur man på et deksel utenpå som dekker servoen. Denne måtte jeg trimme til litt i kantene. Hengslet balanseror og monterte disse.
                Monterte og limte også høyderorstab og siderorstab'en før jeg ga meg.
                Attached Files
                Last edited by TapZ; 07-10-06, 10:24.
                Frank Thingelstad
                2050 Jessheim

                Comment


                • #9
                  gratulerer med flyet i hus her kommer du til å mange fine stunder på stripa det skal jeg love deg. Som jeg skrev i den andre tråden så debuterte jeg som modellflyger på en maken cub. og den er helt utrolig å fly. passer også utmerket på ski på vinteren. lykke til videre.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Det er farlig å legge ut slike beskrivelser og bilder av ett slikt flott fly.
                    Nå kommer den berømte abstinansen. Dette må jeg ha....Eller skal jeg vente.
                    Jeg har jo penger hvorfor vente da.... Dette ser jo helt supert ut. Jeg har tenkt lenge på dette flyet. Men det står imellom dette og ARC Cessna 177 fra Rc-modeller. Har en OS FS 90 liggende å vente. + 3 mottagere og en haug med servoer...........Send flere bilder ettersom byggingen fortsetter......
                    Arve Sunnset
                    Trondheim Mfk
                    -------------------------
                    Scale Warbirds of Norway
                    www.scalewarbird.org
                    -------------------------
                    Flyr alt med vinger å rotorblad på.!!!

                    Comment


                    • #11
                      hmmmmmmm

                      fint fly det der,når skal du fly da?
                      passformen er bra?

                      mvh geir
                      Mvh Geir Mogstad
                      ---------------------------------------
                      slapp av det kommer helt sikkert ned!

                      Comment


                      • #12
                        Passformen er upåklagelig. tilogmed den spesialstøpte tanken "klikker" på plass i tank-rommet.
                        Vet ikke når jomfruturen blir, kommer ann på når motoren ankommer. så fort motoren er i hus skal den kjøres inn og så blir det jomfrutur.
                        Frank Thingelstad
                        2050 Jessheim

                        Comment


                        • #13
                          Kveld 3:
                          Monterte side og høyderor og limte hengsler. Hengsel-slots var ferdig kuttet både på stab og i ror.
                          Begynte så å lime isammen de to vingedelene. Det er med 2 stk finerplater + en metallplate som skal lamineres slik at man får en "stang" som man igjen limer inn i de to vingedelene. Denne stangen hadde jeg gjort ferdig dagen før, og limte den nå inn i den ene vingehalvdelen med epoxy. Lot denne herde et par timer før jeg limte på den andre vingehalvdelen. Dette lot jeg så ligge å herde til dagen etter.
                          Monterte også servoer i kroppen, satt på litt dekaler og monterte tanken på plass. Tanken var "spesialstøpt" med et klikk-feste. Denne dytter man inn i tankrommet, og "klikk" så sitter den som støpt. Det som bekymrer meg er at tanken sitter såpass tight at det er vanskelig å få inn noe skumgummi eller liknende.
                          Vil dette være nødvendig?
                          Attached Files
                          Frank Thingelstad
                          2050 Jessheim

                          Comment


                          • #14
                            Kveld 4:
                            Motoren har ankommet!
                            Desverre hadde den lokale hobbysjappa bare neongule fuelslanger på lager, så inntil videre bruker jeg det. Passer seg ikke helt på cub'en men.
                            Vel, monterte motorbukken og skrudde på plass motoren. Tilpasset etter beste evne cowlingen med dremel. Dette er noe av det kjedeligste jeg vet om, og jeg krongler skikkelig for å få det til å passe. Men etterhvert fikk jeg da dyttet cowlingen på plass.
                            Attached Files
                            Frank Thingelstad
                            2050 Jessheim

                            Comment


                            • #15
                              Dag 5:
                              Har tilpasset ferdig cowlingen, limt på vinduene, montert vingen og gjort de siste tilpassningene og tilslutt balansert modellen.
                              Nå er den klar for jomfrutur!
                              Attached Files
                              Frank Thingelstad
                              2050 Jessheim

                              Comment

                              Working...
                              X