Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cessna 37

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cessna 37

    Kjøpte en C 37 Airmaster(Kina?)
    motor alternativ:
    32-46 totakt.
    40-53 firtakt.
    Det jeg lurer på er hva som skjer om jeg bruker en 53 totakt?
    Vil det kunne gå med å bruke en litt mindre propell eller er det tabbe uansett å bruke en 53 motor?

  • #2
    Hva er vingespennet på`n og ca vekt ?

    Comment


    • #3
      Vektmessig er vel totakteren lettere, så det er bare å være forsiktig med
      throttel, eventuellt legge inn begrensning. Har selv overmotorisert flere fly.
      Bruker propell med liten stigning og trottlebegrensning. Liten stigning for å
      senke landingshastigheten.
      Karl H.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

      Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Christen
        Hva er vingespennet på`n og ca vekt ?
        Hei
        Vinge spennet er 140cm, vekten husker jeg ikke i farten.
        Sitter ute i nordsjøen og flyet er hjemme!

        Comment


        • #5
          140 cm vingespenn er typisk "40-maskin" i min bok, og da ville jeg personlig gått for .46 totakt. Det funker også med .53 totakt, som vektmessig pleier å være likt som .40/.46.
          Overmotorisering trenger du ikke være SÅ redd for, med mindre du hiver på en motor som VEIER mye mer enn anbefalt motor. Evt. kan man legge inn en begrensning, slik Karl.H sier.

          Fordelen med å velge den litt større motoren, er at når du blir flinkere å fly, og vil bytte til noe "friskere", så trenger du kanskje ikke investere i ny motor

          Comment


          • #6
            Som pleym nevner er det ikke store vektforskjellen på en 46 og en 53 Sansynelig samme veivhus og da kan faktisk 53`n være lettere.
            Motoren blir perfekt vil jeg si, det er alltid bedre å ha litt krefter i bakhånd.
            Man må jo ikke fly på full gass

            Jeg koser meg med en 2meters Tiger Moth om dagen, i den sitter det en 91 firetakter, det er faktisk overmotorisert! den tar av på under halv gass.... GØY!

            Comment


            • #7
              "Nå til dags" velger de fleste å sette det største motoralternativet i flyene sine, og som nevnt er der ingen krav om at man må bruke full gass. Å fly med så kraftig 4-takts motor at det meste skjer med halv gass gir så mye penere lyd i en skalamodell at det nesten er å anbefale.
              Spesielt i ditt tilfelle (som nevnt før) vil f.eks 4-takteren OS 52FS ikke veie mer enn ca. 431 gram mens totakteren 46AX veier mer med potte... 46LA blir litt lettere men den er igjen så slapp at du vil bli langt mer fornøyd med å velge 4-takteren.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment

              Working...
              X