Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan fjerne "bobler" i betrekning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan fjerne "bobler" i betrekning?

    Prøvde å fjerne dem med en varmluftspistol, men det funka ikke. (kanskje jeg ikke brukte høy nok temperatur?)

    Må jeg til med"strykejern" her?
    Alf Surdal
    Hovsherad

  • #2
    er det hel balsa eller annen tett flate under der det er bobler. eller er det mellom spanter. for hvis det er tett flete under kan deu faktisk bli nødt til å stikke hull med en tynn nål for å få ut luften. eller prøve først med ett strykejærn og flytte luftboblen mot en kant slik at du får den ut.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      OK, dette er på balsaflater, så må nok kanskje stikke hull da.

      Når det er hull og jeg bruker strykejern, omtrent hvilken temperatur bør det ha??
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment


      • #4
        tempraturen bestemmes av hvilken type betrekning det er. hvis det er bare balsa under så kan du prøve med strykejærn uten å stikke hull først. begynn med moderat varme og prøv deg litt fram er det oracover så tåler den ganske høy varme før den smalter. jeg bruker ett vanlig husholdnings strykejærn og setter det på medium.
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Det helt riktige for å ikke ødelegge glansen i filmen er å bruke varmluftpistol med den riktige temperaturen. Dessverre har hårfønere oftest for lav temp mens vanlige varmluftpistoler fort blir så varme at man smelter hele greia. Men med trening får man det til med vanlig pistol med regulerbar temp og passe avstand i kombinasjon med konstant bevegelse av pistolen. Det ideelle er å kjøpe varmluftblåser beregnet på Oracover etc.

          Du må nok som nevnt stikke hull i boblene. Så varmer du til det først slakker seg, før det brått strammer seg. Dette er øyeblikket det kan gå galt! Nå skal det absolutt ikke varmes mer, men du skal umiddelbart stryke filmen ned til balsaen med en stryker som du har laget på forhånd. Denne strykeren skal bestå av BOMULL som du fester stramt rundt en passende list/kloss. Stryk mot hullet du laget.

          Dette er den metoden man skal benytte generelt ved betrekning av modeller om man vil ha finishen i behold. Alle steder du bruker strykejernet blir fargen mattere. Så man fester helst filmen kun i kantene, og der man overlapper mens all stramming (ideelt) skal skje som nevnt over. Og over åpne områder trenger du selvsagt ikke strykeren...
          For å unngå at skjøter løsner må man maskere dem mens man bruker varmluft! Så får man heller stramme eventuelle skrukker nær skjøtene med strykejernet satt til max varme for den filmen man bruker.

          Tyor spurte viselig nok om det gjaldt åpne flater... Det har følgende årsak: det kan bli et problem med lukkede rom nemlig. F.eks spantebygde finner, stabber og selv vinger kan ha tette konstruksjoner som gjør at filmen blåser seg opp som en ballong når man varmer. De som er litt drevne innen bygging vet at man lager små "luftehull" i ribber slik at lufta ikke blir fanget inne i konstrusjonen og lager krøll når man trekker...
          Last edited by joo; 02-10-06, 04:33.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            prøvde meg med vanlig strykejern i kveld. det funka utmerket!

            skal handle meg et "mini-strykejern" til fremtidige prosjekter siden det store ble litt klumsete å jobbe med.

            Fant ut at det viktigste var å bruke nok varme, jevn og sakte bevegelse samt godt trykk. Skjærte et lite hull i de største boblene for å la luften slippe ut.
            Alf Surdal
            Hovsherad

            Comment


            • #7
              hvis man stjeler en nylonstømpe fra kona, hvis man er så heldig a ha en, og så trekker den over jernet, så kan man stryke, gni og gnukke uten at man mister glansen i oracoveren. så slipper man å "gamble" med varmepistol. På store flater kan det hjelpe å stikke en del små huller med en byggenål før man trekker, så har lufta et sted å fordufte.
              Last edited by bad scientist; 06-10-06, 22:11.
              Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

              Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

              Comment


              • #8
                Originally posted by joo
                De som er litt drevne innen bygging vet at man lager små "luftehull" i ribber slik at lufta ikke blir fanget inne i konstrusjonen og lager krøll når man trekker...
                Man må stryke utover og fordele vekk fra deler som har fått festet på vingen. Ikke samle til det kommer luftboble i midten.

                Comment


                • #9
                  Selvfølgelig har Motorboy rett i at man skal stryke fra midten og ut, men hvis man skal stikke huller i noe, så er det bedre å gjøre det i balsaen enn trekket. altså heller før en senere, men det funker jo ikke på arc er da.
                  Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                  Steinar B Johansen
                  Lillehammer mfk

                  Comment

                  Working...
                  X