Announcement

Collapse
No announcement yet.

finnes det maling som tåler bensin?(denne gangen gjelder det Aspen miljøbensin)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • finnes det maling som tåler bensin?(denne gangen gjelder det Aspen miljøbensin)

    Skal så gjerne ha farget noen smådeler på et fly med bensinmotor.
    Finnes det en maling som tåler litt bensinsøl?
    lurer litt på å få blandet sigural epoxymaling i den rette fargen, men vet ikke om den egner seg på balsatre.
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb

  • #2
    Sigural er vel nettop egnet for steder som blir utsatt for oljesøl og kjemikalier etc. Når da Aspen miljøbensin nesten kan drikkes så skal du vel ha sikkelig uflaks om du får noen reaksjon.
    ...epoxybasert maling på tre er vel egentlig helt topp...eller?
    Er du i tvil kan du vel bare prime med uttynnet epoxy før du smører på farge.

    Det er egentlig helt utrolig hvor lite løsemiddel der er i Aspen-bensin. Prøv å legge en isoporbit i Aspen-bensin og en i vanlig bensin....
    Mvh

    Olav Lund

    Comment


    • #3
      det har du nok rett i ja!
      jeg begynte å skrive artikkelen med tanke på at jeg skulle bruke bensin som drivstoff, men kom etterhvert på at jeg bruker jo aspen miljøbensin.
      da er det sikkert ikke så kritisk lenger.
      området som skal farges ligger under buken på flyet, så det er vel eksosrester som legger seg der mer enn bensin.
      tørker jeg bort rester etterhvert er det muligens godt nok å bruke quick emaljelakk(malingsboks type) billigere enn polyuretanmaling tenker jeg.
      Tor Helseth
      Ålesund og Omegn Modellflyklubb

      Comment


      • #4
        Nå har jo Øgrey begynt å føre Alkyfix igjen. Dette er en emaljelakk som vi som har fløyet et par år+ kjenner. Skal tåle det meste.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Takker for tipset om alkyfix.
          Greit å vite at det kan brukes også.
          Tor Helseth
          Ålesund og Omegn Modellflyklubb

          Comment

          Working...
          X