Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor til ARC Jupiter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor til ARC Jupiter

    Min magnum 52 har tatt kvelden nå....og lurer i den forbindelse på motorstr. til min gamle sliter. Er det noen vesentlig forskjell på en magnum 52 xls og en os 46ax? Eller,,,,hvor stor motor har dere erfaring med på en slik en ?
    Kan en OS 61Fx passe inn i doningen tro ?
    Takker for alle svar.

  • #2
    Effektmessig er det liten forskjell mellom 46AX og det du er vant med. 46`n er vel ca. 30 gram tyngre enn Magnumen hvis jeg leser rett her...

    Vektmessig vil en 61FX bli BETRAKTELIG tyngre mens du bare henter knapt en kvart HK... Det skiller nesten 200 gram mellom 46 og 61`n. Det vil du merke på flyegenskapene tror jeg nok.
    Last edited by joo; 02-10-06, 15:51.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      enig med joo tror en 61 blir tung til denne. er ikke sikkert den får plass i festet heller.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment


      • #4
        Ok, da går jeg for 46`n
        Takker

        Comment


        • #5
          Hei, hadde en jupiter med en os 50 sx i nesen, det ble perfekt cg og med en 12x5 apc ble det nesten uendelig vertikal, hadde ingen deadstick med denne
          motoren og lettstartet. Perfekt

          Comment


          • #6
            Det er vel ikke så stor merkbar forskjell på 46 ax og 50 sx i effekt eller ?

            Comment


            • #7
              Du skriver ikke hvilke type Magnum 52 du hadde. Det finnes flere versjoner av den. Effekten avhenger av hvilke oppsett den hadde. Portering. Type topp. Og type demper. Det er ganske stor forskjell i ytelsen.
              En OS 46 er sikker grei nok den, men OS 50 gir nok mye mer sprut. En Jupiter flyr bedre jo lettere den er. Lett motor, lett batteri, miniservoer osv.

              olle

              Comment


              • #8
                Det var en Magnum XLS 52AR-II

                Comment


                • #9
                  Jeg hadde tidligere en Magnum 52 i min jupiter,syntes den virket litt slapp.
                  Har nu en SC53 med 11/7 propel og ekstra kammer på eksosen å den er atskillig mye mer fres i.
                  Men det kunne hvert enda mer futt.

                  Har i montert inn røyk annlegg,ekstra servo i vingen(til flaps) å større tyngere hjul. Til sammen er det 450gram ekstra å jeg merket liten forskjell på fly egenskapene.
                  Trur faktisk en 61 motor hadde "funket" fint.
                  Odd Inge Haugan
                  Formann Alta RC klubb

                  Comment


                  • #10
                    Tung motor i en jupiter er dødfødt! Den flyr fint om du flyr den som om den skulle være en gammel Spitfire (mykt og elegant), men får høy landingshastighet, og lever farlig hved hver landing.

                    Erfaringen er basert på en jupiter med Laser 80 (4T) og sterkt tilbakeflyttet firewall.

                    Med dagens spreke 50 motorer er som sagt en 60 som motorbukken ikke passer til, bare sorgen. Da kan en like godt montere inn en OS 90 2T (samme eller mindre vekt). Den 90 motoren passer forresten godt i Caroselen til ARC.

                    Om en skal ha en sprek motor, bør en prøve å finne den 50 klasse motoren som har minst vekt i forhold til ytelsen.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

                    Famous last words? Hey watch this!

                    Comment


                    • #11
                      Det hadde vært fint om enkelte sjekket hva de skriver før de fyrte av innlegget.
                      SC53 er en gammel, utgått type motor (Odd Inge) og ble aldri levert med flerkammer potte.
                      De fleste nye Magnum 52 leveres derimot med flerkammer potte. Men som sagt tidligere. Det finnes en rekke versjoner av denne 52 motoren.

                      olle

                      Comment


                      • #12
                        Kommer tilbake når jeg har fått testet 46`n, da skal dere få greie på hvordan det har gått. Viktigste for meg er en motor som man kan stole på iallefall på jupiter`n. Kan jo forsøke og presse inn en YS 110 hvis det blir for spedt )

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by formatc
                          Kan jo forsøke og presse inn en YS 110 hvis det blir for spedt )
                          Det får du sende en videosnutt av hvis du kommer så langt!
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment


                          • #14
                            Hehe, regner vel ikke med at det skjer Hadde jo vært litt tøft da

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by olle
                              Det hadde vært fint om enkelte sjekket hva de skriver før de fyrte av innlegget.
                              SC53 er en gammel, utgått type motor (Odd Inge) og ble aldri levert med flerkammer potte.
                              De fleste nye Magnum 52 leveres derimot med flerkammer potte. Men som sagt tidligere. Det finnes en rekke versjoner av denne 52 motoren.

                              olle
                              Bekalger, jeg blandet de to motorene. Jeg hadde selfølgelig Magnum 53 med enkel potte og senere SC 52 med flerkammer.
                              Odd Inge Haugan
                              Formann Alta RC klubb

                              Comment

                              Working...
                              X