Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stilig dampmaskin ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stilig dampmaskin ...



    ... Nån som vet om denne typen dampmaskin har blitt brukt i fullskala ?
    Og kanskje vad typen kalles ?

    Har søkt (googlet) på allt mellom "disc driven steam engine" til "disc push rod steam ..." e.t.c ... Men har ikke funnet nåe i tilleg til videoen på Youtube ...


    /J

  • #2
    Originally posted by jussishow


    ... Nån som vet om denne typen dampmaskin har blitt brukt i fullskala ?
    Og kanskje vad typen kalles ?

    Har søkt (googlet) på allt mellom "disc driven steam engine" til "disc push rod steam ..." e.t.c ... Men har ikke funnet nåe i tilleg til videoen på Youtube ...


    /J
    Denne typen kraftoverføring via stempler til veivakselen finner du i A/C kompressoren i personbiler. Jeg tror den heter driving disc eller wobbler disc, ikke sikker på meg selv. Ford Torino hadde en stirlingmotor med en slik kraftoverføring pga plassering i motorrommet. Motoren var lydløs og stillegående pga manglende indre forbrenning og myk overgang mellom arbeidstakter. Stirlingmotoren brukte mye mindre drivstoffet enn dieselmotor og hadde høy virkningsgrad opptil 50% og effekten var høy, totalslagvolumet på 1 liter kunne gi 200 hk ved 4000 o/min. Et problem er høy pris pga dyre materialer ble brukt til motor pga varme ikke skulle gi glødeskall på materialer.

    Det har vært forsøkt å bruke fly med dampmaskin. det var en mann Hiram Maxim (Hiram Maxim - Wikipedia) som brukte dampmaskin på 500 hk og flyet gikk på skinner og var forankret med kjettinger slik den ikke skulle fly vekk. Forsøket var vellykket og beviste at det gikk an å fly ved egen kraft.

    Selve dampmaskin er ikke så effektiv og kunne gi ca 4-10% virkningsgrad (dvs du fyrer kjelen med 100% kull og 4% energien av kullet gikk til å drive dampmaskin). Med kondensator, vakuumpumpe og flashkjele (kjelekun av rør) kunne man få opptil 20-30% virkningsgrad. Det fantes dampbiler til de forsvant sent i 1930 årene. De hadde gode akselerasjon egenskaper (bilen veide 4000 lb og kunne akselere fra 0-75 miles på 5 sekunder!), lavt drivstoff forbruk, kunne kjøre opptil 150 km/t (rekorden var 200 km/t i 1909 ), støyer ikke og forurenser ikke pga ytre forbrenning ga bedre kontroll over forbrenning og utslipp. Dampbiler gikk enten på bensin eller parafin som energikilde til å holde dampen oppe. Å fyre opp før bilen ble kjøreklar kunne ta opptil 30 minutter takket være løsning på flashkjelen og effektiv brenner. Ingen clutch eller girkasse, ga man gass med en gang kunne man risikere forhjulene løftet opp fra bakken pga høy dreiemoment. Serviceintervallene var det ikke mye å gjøre siden de var driftsikre. Trengte ikke å fylle vann ofte siden vannet ble resirkulert og olje skilt fra vann og blir brukt igjen på nytt. Doble dampbilfabrikken garanterte de skulle vare 100 000 miles mens bensinbiler i samme periode var garantert opptil 10 000 miles. Idag har de fleste bevarte dampbiler gått mer enn 100 000 miles, Doble fra 1923 gikk over 600 000 miles og hadde normal service.
    Se på disse dampbiler: The Steam Car Club

    Er dampmaskiner utgått?? Nei, se på disse kraftverkene og skipene, både kull og atom og de yter opptil 40-60% med dampturbin.

    Tror jeg har skrevet nok

    Comment


    • #3
      Høh.. Så det er en grunn til at du kaller deg motorboy??

      Comment


      • #4
        Originally posted by kjetilm
        Høh.. Så det er en grunn til at du kaller deg motorboy??
        Ja, jeg bygger modellmotor og samler div. modellmotor. Liker å følge med historie og utvikling gjennom årene. Spesielt hvis jeg ikke flyr ute pga været.

        Comment


        • #5
          Takk Motorboy ! Søkte litt på Ford Torino og Stirling og fante mer info !
          (bl.a at den kan kalles swashplate engine, og/eller axial piston swashplate motor )

          Stirling 11
          Error 404 - Page not found

          /J

          Comment


          • #6
            Hmmm, dette er jo et vanlig prinsipp for hydraulikkpumper også... men jeg oppfattet ikke at det var det jeg så i den første videoen?

            Comment


            • #7
              Originally posted by pleym
              Hmmm, dette er jo et vanlig prinsipp for hydraulikkpumper også...
              Ja, både pumpe, kompressor eller som kraftmaskin.

              Comment

              Working...
              X