Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blanding av fuel og nitro!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blanding av fuel og nitro!

    Hei hei. Jeg skal blande og styre litt for å få det jeg vil ha, men vet ikke helt hvordan. Etter som jeg har skjønnt, må man ta hensyn til olie og andre tilsetninger i blandingen. Noen som kan gi meg et eksemplel på hvordan jeg blander f.eks en liter fuel så det blir 40% nitro?
    All you need is love

  • #2
    0,6 liter metanol og 0,4 liter nitro = fuel med 40% nitro uten olje.
    Om du vil ha 10% olje så 0,1 liter olje + 0,5 liter metanol + 0,4 liter nitro gir fuel med 10% olje og 40% nitro....osv...

    Comment


    • #3
      Hei
      Husk på at ingen av ingrediensene akkuratt kan kalles for helsekost, ei heller er de brannhemmende. God ventilasjon er et must.
      Nitroen er heller ikke glad i baser, så bland først nitro og metanol før du heller i oljen. Mest trolig vil miksturen da bli blålilla som kommer av reksjonen mellom olje og nitro. Fargen forsvinner over tid.
      Take care !
      www.ofremmi.info

      Comment


      • #4
        Okei, så det vil si at innholdet i fuel er bare Metanol, nitro og olie? kult.

        Men hvor får jeg tak i den riktige type: Olie, Nitro og metanol?

        (helt enig. Kan ikke være sunne greier dette her)
        All you need is love

        Comment


        • #5
          olje og nitro har de på elefun og sikkert de fleste andre hobbyforetninger. rein metanol er jeg ikke sikker på om de har. men hvis poenget er at du skal he mere olje en det er i den ferdige suelen for eks. så er det vel like greit å kjøpe ferdigblandet og bare tilsette mere olje.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            Oljer er vel tilgjengelig, ser også som tyor nevner at nitro kan kjøpes i små kvanta hos blant annet elefun.
            Metanol derimot får du problemer med, om du ikke tilfeldigvis kjenner noen som kjenner noen osv osv.
            Tror IKKE du vil gå igjennom papirmølla for og få kjøpt på legal måte.

            Vil du ha mere nitro i fuelen så er nok det enkleste og bare kjøpe ei flaske hos elefun og skvulpe oppi, bare husk at du da reduserer oljeprosenten i miksen og må kompensere for dette
            Skal du ha større kvanta, så fikser sikkert Modellracingfuel eller Jero det med en spesialmiks. Enten gjennom forhandler eller direkte

            PS: ferdigkjøpt fuel inneholder som regel også rusthemmende midler, skumdemper
            samt tilsatt farge ( det er meg bekjent ikke lov og selge klar fuel)
            mvh MM

            Comment


            • #7
              Tusen takk for alle svarene, det bygnner å bli klarere. Skjønte ikke helt hvordan man skulle produsere det, men det er blitt klarere nå. Jeg må nok gå den enkle veien! Har en trimmet West V1 motor i en MagnumR som skal ha litt ekstra nitro.. brumm brumm
              All you need is love

              Comment


              • #8
                Hei igjen
                Bare et lite tips. En to-takter går ikke nødvendigvis bedre med mere nitro, den må i så fall være satt opp for det. Eksempelvis så er det innen F3D (pylonrace med 40-motor) ikke lov med nitro, det går som h... allikevel Poenget er at i en modellmotor er tenningstidspunktet styrt av kompresjon, plugg og fuel (for enkelhets skyld kan vi si nitromengde). Om motoren er optimalisert for å gå uten nitro, vil den med nitro få for tidlig tenning, den vil da brenne plugger, gå varm og gå dårligere enn med fuel uten nitro. Hvis derimot den er satt opp for å gå med 30% vil den med mindre nitro få sen tenning og dårlig ytelse av den grunn.
                Konklusjon : det er ikke sikkert at du oppnår det du drømmer om bare med å helle i en skvett Nitro
                Uansett, lykke til.
                Ola
                www.ofremmi.info

                Comment


                • #9
                  Om jeg husker rett fra jeg rotet med nitro bil som var beregnet for 20% nitro så kunne man på den bruke 15-25% nitro uten å gjøre noe annet enn å tune litt. Skulle man ha mer så måtte man legge til (eller ta av?) shims under toppen....

                  Comment

                  Working...
                  X