Announcement

Collapse
No announcement yet.

problemer med 220v elektromotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • problemer med 220v elektromotor

    er ikke så veldig Rc relatert. men det er kanskje noen her inne som kan hjelpe meg. har en hydraulisk vedklyver som det sitter en 1500w elektromotor på. det er en 3fase motor som er koblet til 1 fase ved hjelp av en kondensator(er orginalt slik) problemet er at den ikke vil starte. den bare går sakte og hakker. men hvis jeg snurrer igang motoren slik at den får litt fart og setter i strømmen da kommer den med en gang. dette gjelder uten belastning også. og når jeg først får den igang så virker den som normalt med hensyn på effekt og turtall. Kan det være den kondensatoren som er gåen som gjøre dette eller må jeg opp med motoren for å finne feilen? poenget med den kondensatoren er vel å skape en 3. fase hvis jeg husker rett fra skolen. og det at den hakker og ikke vil ta opp turtall er jo som om det mangler en fase på våre børsteløse fly motorer. (så fikk jeg presset in litt rc også )
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    Du har nok rett! Ta likevel kontakt med leverandøren for å høre deres syn.

    Torstein

    Comment


    • #3
      Litt flisespikkeri; det heter ikke 220V, men 230V. 400 delt på roten av 3 gir 230,9 eller noe.

      Klarte ikke å dy meg som elkraftmann...
      Last edited by Guest; 06-10-06, 07:10.

      Comment


      • #4
        Originally posted by klausre
        Litt flisespikkeri; det heter ikke 220V, men 230V. Roten av 400 gir 230,9 eller noe.

        Klarte ikke å dy meg som elkraftmann...
        Tror kanskje roten av 400 er ca 20 ...

        Klarte ikke å dy meg som matematiker ...

        Torstein
        Last edited by Guest; 06-10-06, 07:12.

        Comment


        • #5
          Derimot: Gitt et deltakoblet trefasenett og en hovedspenning på 400V:

          400V/sqrt(3)=230,9 som er fasespenningen.

          Er hovedspenningen 380V kommer vi frem til det kjente og kjære 220V


          Hilsen
          Torstein ...
          Last edited by Torstein; 06-10-06, 06:59.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Torstein
            Tror kanskje roten av 400 er ca 20 ...

            Klarte ikke å dy meg som matematiker ...

            Torstein
            Sorry, klart det var det, ble litt ivrig så jeg tenkte en ting, men skrev noe annet.

            Comment


            • #7
              Jeg er elektronikk og svakstrømsmann så jeg burde ikke sagt noe...
              Men hvis det er snakk om en stor elektrolytt-kondensator så vet jeg i alle fall at dette er en komponent som tørker ut og slutter å fungere over tid. Høres sannsynlig ut at den kan være moden for utskiftning!
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Høres ut som eksakt samme problem vi fikk med en 3-fas dusjpumpe for et par uker side. Fikk byttet kondisen og nå går den så det suser, i rørene...

                Comment


                • #9
                  hei takker for alle svar og oppfrisking av den gamle elektro skolen da skal jeg prøve å bytte kondiss.

                  og ang. spenningene så mener jeg vi lærte at trefasen var 380v og da 220 prfase på skolen. men det er som sagt noen år siden. Det står vel 220v på omtrent alle elektriske apparater som selges i norge. ellers ikke meningen å starte en ny debatt om dette. det smeller like godt i fingrene om det 220v eller 240v
                  Last edited by tyor; 06-10-06, 08:17.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment

                  Working...
                  X