Announcement

Collapse
No announcement yet.

Super Decathlon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Super Decathlon

    Hei
    For en tid tilbake kjøpte jeg en Superdecathlon parkzone flyer, mitt første fly...
    Det jeg raskt oppdaget uten å ha noe som helst erfaring var at motoren var i svakeste laget, flaps og ror hadde alt for lite utslag, det er en learning knapp som gir lavt utslag og en normal mode, selv med fult utslag på normal mode og en motor på full guffe, nyladet batteri så klarte jeg ikke å få flyet til å fly noenlunde jevnt eller å få høyde på det, dette var en skuff.
    Det ble klatret litt i høyden og flyet kastet, da gikk det fint en runde og to, landingen gikk også bra, så jeg prøvde men klarte bare ikke å klatre opp til 10meter i sirkel, frustrasjons toppen var nådd, jeg bestemte meg for at dette ikke skulle bli det siste forsøket på en hobby som jeg har tenkt på i 25-30år, den J%"&#la Decatlonen skal virkelig bli en ordentlig Super Decathlon koste det det koste vil.

    Det ble innkjøpt en Hitec Optic 6kanals radio med div tilbehør, en micro mottaker, en li-poly batteripakke 11.8V 1800ah, en mini li-poly speedcontroller, en li-poly lader, en børsteløs 400 motor og en propell som ser ut som den er konstruert for å høvle trevirke(kraftig/grov pitch?).
    Nå er det innsetting av servoer og litt liming av flaps igjen, så tenker jeg at det blir fart i den lille røde flyvemaskinen og at jeg kan få den opp i ca den høyde jeg måtte ønske, tror jeg...

    Har du noen tips på veien?
    Har jeg tatt meg vann over hodet?
    Blir det overkill med en 400motor og en sånn skrue på?
    Last edited by chrissenator; 10-10-06, 14:18. Reason: Skrivefeil, trykkleif

  • #2
    Hei chrissenator.

    Du nevner ikke hvor stort flyet er, eller har du en link? Heller ikke hvilken motor du skal erstatte originalen med.
    Men normalt vil man selvsagt få et langt sprekere fly ved å konvertere. Det man skal passe seg for er å la det nye utstyret være så stort at flyet blir farlig mye tyngre.
    Pitchen på propellen vil normalt stå oppgitt et sted, sjekk inne rett ved navet om der ikke er noen tall stemplet eller støpt inn som ei forhøyning. Oftest er der 4 tall som angir diameter og pitch.
    Har det originale motoroppsettet en gearet børstemotor er der med propell som har stor diameter og liten pitch. Normalt for gearede saker der propellen roterer sakte. Med børsteløs motor skal du normalt bruke en propell med mer pitch.
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

    Comment


    • #3
      Ai ai, skikkelig oppgradering på et sånt fly! Jeg lærte å fly på et som likner veldig, Kyosho cub (de bruker samme deler til det meste).

      Det flyet er jo ikke laget for å hovre med, derfor er det små rorflater. Det skulle allikevel være mer enn nok til å fly pent med. Jeg har flydd min cub omtrent ut av syne oppover, og i sterk vind (Sjekk link i signatur for filmbevis, under "video").

      Derfor er det litt rart at det gikk så trått for deg, hvis du da ikke har fått mandagsmodell av noe (batteri?). Siden jeg tipper at ditt fly bruker 8,4volt 650mah NIMH-pakker, er jeg redd at batteriet du har kjøpt er litt i tyngste laget. Det gjør flyet vanskeligere å fly. Du bør uansett vurdere å forsterke vingen, siden du har et oppsett som både er tyngre og går fortere.

      Pass på å balansere ut flyet godt før føreste tur. Lykke til!
      heltpropell.com
      Trondheim MFK

      Comment


      • #4
        Først av alt så vil jeg takke for svar, det er godt med tilbakemeldinger, spesielt for en rookie som meg.

        SuperDecathlon er et pakke sett komplett med fly, motor, sender, lader, link: ParkZone RC Products | Horizon Hobby
        Har snakket med noen på den lokale flystripa og der er denne type pakker kjent for å være helt i grenseland for å kunne fly som de reklamerer med, da pakken gjøres så billig at det går ut over motor, batteri og dermed fly egenskapene. Det finnes jo bedre pakker men da er jo prisen et stykke over 1500kr. Nå i etter tid så ser jeg jo det at jeg har kastet bort litt penger på den pakken, og hos gws.no kunne jeg kjøpt et tilsvarende fly men kun fly for ca 500kr! Det hadde jo vært mye bedre, vel sånn går det når man hiver seg inn i noe nytt uten å lese leksen først...

        Det nye oppsettet på Super decathlonen er slik:
        På propellen står 180X130 og 7X5..
        Motoren er en 400DF motor 43gr Current 18Amps continuous KV 2600 pr Volt
        Prop (4.75X4.2)Directdrive.
        Batteriet er et Lipo 11.1V ikke 11.8 som nevnt tidligere og det er på 1800mAh.

        Monterte inn de nye servoene i dag, etter litt frem og tilbake med plassering fikk jeg de slik at når de står i 0- posisjon så er flaps og sideror 100% beine og da har jeg skikkelig bra utslag på rorene(kansje for mye?).
        Det ble litt for fristende å teste litt med motoren på flyet, da jeg holdt fast flyet og ga full spiker blåste det meste av skrujern, en fjernkontroll, papirer rett utenfor bordet, jeg holdt det opp loddrett og testet, det var ikke behov for mer en ca 60% pådrag så trakk flyet mot taket, det er tydelig mer en nok power i den motor/propell kombinsajonen, forhåpentlig vis ikke for mye(har tenkt å forsterke vingene med en carbon stang).

        Degauss:
        "Derfor er det litt rart at det gikk så trått for deg, hvis du da ikke har fått mandagsmodell av noe (batteri?). Siden jeg tipper at ditt fly bruker 8,4volt 650mah NIMH-pakker, er jeg redd at batteriet du har kjøpt er litt i tyngste laget. Det gjør flyet vanskeligere å fly."

        Det er ikke noe særlig tvil om at flyet er for tungt i forhold til motorkraften, personlig synes jeg at hele pakken var litt =Mandag= .

        Joo:
        "Har det originale motoroppsettet en gearet børstemotor er der med propell som har stor diameter og liten pitch. Normalt for gearede saker der propellen roterer sakte."

        Det er i følge produsenten en gearet 370 børste motor, og det er en propell uten noen tall eller lignende, men den er ca 20cm lang og den har bra pitch den også,sett i forhold til den som jeg har på den nye motorn så er det ikke mye forskjell bortsett fra lengden...?!

        Skal balansere flyet nå i kveld, håper på en flight i morgen...
        Last edited by chrissenator; 13-10-06, 19:41.

        Comment


        • #5
          Lykke til. Håper flyet funker bedre nå med det nye motor oppsette ditt...
          Mvh:
          Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
          www.folgefonnrc.ning.com

          MA X-Cell Fury Extreme 90
          Raptor 90 3D
          Raptor 50 Titan SE
          T-Rex500GF
          T-Rex450SE V1
          JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

          Comment


          • #6
            Joda, du har forvillet deg inn i en jungel nå. Ser at du dessverre ikke har kjøpt en optimal motor heller... mer om det kommer.

            Du har forhåpentligvis en funksjon på senderen din som heter "Dual-Rate" et eller annet sted. Når den er aktivert via en bryter på senderen kan du sette rorutslagene ned (justeres i en meny), og så kan du få fulle utslag igjen ved å slå bryteren tilbake. Dermed kan du ha store utslag for å få kjapp respons og slå dem ned om du vil fly roligere. Ikke ha altfor mye utslag i begynnelsen, da går det bare galt fortere. Men litt mer enn der var i utgangspunktet hvis den var svært treg på responsen.

            Motoren din er sterk nok i massevis, men det er dessverre en som er beregnet på vifter/Ducted fan. Dem anbefaler tydeligvis en 4,75x4,2 propell, og det stemmer godt når vi ser på kV-tallet til motoren din. Det er svært høyt, nærmere bestemt 2600. Med batteriet ditt (som er et 3S LiPo) vil den ha et turtall på nærmere 30000 RPM ubelastet. Til en Bellanca hadde det passet med en tilsvarende motor (max 18A) med kV-tall i underkant av 1000, kanskje ned mot 700. Når du nå har satt på en svært mye større propell enn anbefalt (7x5) vil du brenne opp motoren din ganske kjapt! Den blir alt for stor belastning for oppsettet!!! OBS OBS OBS!
            Du må enten bruke en anbefalt propell (4,75x4,2) eller kjøpe en gearboks til motoren din. Husk at du kan svi hele saken nå bare med 10 sekunder kjøring hjemme i stua!

            370-motor med gear er en billig sak som leveres med i en heil bråta med modeller. Har brukt sånt i små 3D-modeller for noen år siden, og man bør ha en modell som ikke veier mer enn 300 gram for å ha glede av en sånn.

            Bare noen tanker før det bærer på stripa. Jeg skremte deg sikkert med snakket om motoren din, men jeg ser at du MÅ bytte propell eller bruke gir
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Originally posted by joo
              Joda, du har forvillet deg inn i en jungel nå. Ser at du dessverre ikke har kjøpt en optimal motor heller... mer om det kommer.

              Du har forhåpentligvis en funksjon på senderen din som heter "Dual-Rate" et eller annet sted. Når den er aktivert via en bryter på senderen kan du sette rorutslagene ned (justeres i en meny), og så kan du få fulle utslag igjen ved å slå bryteren tilbake. Dermed kan du ha store utslag for å få kjapp respons og slå dem ned om du vil fly roligere. Ikke ha altfor mye utslag i begynnelsen, da går det bare galt fortere. Men litt mer enn der var i utgangspunktet hvis den var svært treg på responsen.

              Motoren din er sterk nok i massevis, men det er dessverre en som er beregnet på vifter/Ducted fan. Dem anbefaler tydeligvis en 4,75x4,2 propell, og det stemmer godt når vi ser på kV-tallet til motoren din. Det er svært høyt, nærmere bestemt 2600. Med batteriet ditt (som er et 3S LiPo) vil den ha et turtall på nærmere 30000 RPM ubelastet. Til en Bellanca hadde det passet med en tilsvarende motor (max 18A) med kV-tall i underkant av 1000, kanskje ned mot 700. Når du nå har satt på en svært mye større propell enn anbefalt (7x5) vil du brenne opp motoren din ganske kjapt! Den blir alt for stor belastning for oppsettet!!! OBS OBS OBS!
              Du må enten bruke en anbefalt propell (4,75x4,2) eller kjøpe en gearboks til motoren din. Husk at du kan svi hele saken nå bare med 10 sekunder kjøring hjemme i stua!

              370-motor med gear er en billig sak som leveres med i en heil bråta med modeller. Har brukt sånt i små 3D-modeller for noen år siden, og man bør ha en modell som ikke veier mer enn 300 gram for å ha glede av en sånn.

              Bare noen tanker før det bærer på stripa. Jeg skremte deg sikkert med snakket om motoren din, men jeg ser at du MÅ bytte propell eller bruke gir

              Da tror jeg at det beste egentlig blir å bytte motor til en som ikke er laget for Ductedfan og få med rett propell med en gang..
              Fanken også, jeg ble litt paff nå. Dette burde jo selger vite...
              Da er jeg på vei til forhandleren..

              Comment


              • #8
                Håper du får bytta!
                Ser jo nå at motoren din hadde betegnelsen 400DF. Regner med DF betyr "Ducted Fan" så allerede der burde alarmklokkene ringe.

                Krysser fingra for at du kommer i mål og opp i lufta
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by joo
                  Håper du får bytta!
                  Ser jo nå at motoren din hadde betegnelsen 400DF. Regner med DF betyr "Ducted Fan" så allerede der burde alarmklokkene ringe.

                  Krysser fingra for at du kommer i mål og opp i lufta
                  Selger garanterte for at dette funket bra, faktisk så sikker var han at han garanterte nytt det som evnt måtte bli ødelagt, ut å fly sa han.
                  Av plutselig mangel på tid og egnet fly plass så ble det mest med testing ute i hagen, maskinen ble ikke nevneverdig varm etter 15minutter med blanding mellom full - 3/4 - og halv throttle. Det virker som det fungerer slik som selger fortalte.
                  Det virker som om flyet er riktig ballansert, det tipper lett fremover, men ikke mye, når flyet står med hjulene mot en kant slik at det sår selv med full gass, da kan jeg med under halv gass senke høyde roret og flyet løfter hale partiet og bruker jeg side roret så legger hele maskinen seg over og det virker som om det fungerer en god del bedre enn det originale oppsettet, det blir nok ingen flyging i dag så jeg håper på en tur i morgen, med nyladete batterier og friskt mot..

                  Comment


                  • #10
                    Høres merkelig ut, i alle fall hvis spesifikasjonene med 4,75x4,2 som anbefaling skal være rett og du ikke bruker gir...

                    Gi beskjed om hvordan det fungerer i praksis.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      blir også svært overasket vis dette fungerer. motoren ser ikke ut til å være så veldig ulik en mega 16/15/4 i miniutgave hva angår kv. med en 7*5 propell på den motoren kan jeg ikke annet enn å forstå at strømtrekket må bli meget høyt (for høyt)

                      hvilken forhandler har du vært hos??
                      Alf Surdal
                      Hovsherad

                      Comment


                      • #12
                        Godt det er flere enn meg som er forbauset Alf. Lurer på om jeg leser rett, og stusser veldig over anbefalingene som er gitt.

                        Med formelen for å finne det relative belastningstallet får jeg 95 med motorlev`s propell og 245 med den propellen som er solgt av forhandler. Dette er ikke bare noe større, det er jo nesten 3 ganger for mye

                        Vi får vente på rapport fra praktisk test.
                        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                        Comment


                        • #13
                          siden oppsettet ikke ble varmt kan det kanskje funke. men jeg er enig i at det høres merkelig ut.
                          William Jul Ringkjøb
                          Bodø MFK

                          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by william123
                            siden oppsettet ikke ble varmt kan det kanskje funke. men jeg er enig i at det høres merkelig ut.
                            Dere har hatt helt rett i deres anvisninger, det funket rett og slett ikke i det hele tatt.
                            Det ble prøvd også med en 4.75x4.75 propell også, det eneste forskjell den utgjorde var kun et lite minutt ekstra med variabel throttle.
                            De erfarne gutta på stripen sa at regulatoren kjente at belastningen ble for stor og kjørte ned effekten slik at motoren ikke tok skade.
                            Enden på visen var at selger sa: dette bytter vi ut enkelt og greit, jeg fikk en ny motor og ny propell, skrudde motoren fast, ladet litt batteri. Kjørte alt hva den gamle Passaten var i stand til å takle og ut på stripen, litt montering av strikk på vingen, en sjekk fra "Rolfen" vips ready for take off..
                            Flyet måtte nå kjøres forsiktig for med full stikke så gikk flyet rett opp i luften og opp og opp og opp, det ble nesten litt for mye.
                            Det jeg antar er at forhandler rett og slett har blingset litt med begge øynene og med den servicen i ettertid så er dette å anse som en erfaring rikere for forhandler og meg. Det viktigste jeg har lært er enkelt: Spør de som har både praktisk og teoretisk erfaring først, så kjøpe etterpå...

                            Enden på visen er nå at jeg har fått bygget om en super decathlon til en SUUUPER DECATHLON.
                            Det må jo sies at det er litt stilig når nesa står rett opp og flyet bare henger der uten en lyd, og litt økning på stikken så bare forsvinner det rett opp i (pussig akkurat nå tenkte jeg på sangen: Lucy in a sky with diamonds) jaja det trekker rett opp i en fart som nok er litt vel heftig for en rookie.
                            Dette er morro og dere som har svart og gitt meg gode tips og råd, takker og bukker dere har æren for at det er enda en RC-pilot i sving takk for hjelp alle sammen.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by chrissenator
                              det er enda en RC-pilot i sving .
                              Det er det viktigste! Ut og fly.
                              Glad forhandleren var så ansvarsbevisst og serviceminded.

                              Egentlig er jeg (stygt sagt!) glad for at det ikke virket. Hadde det fungert hadde jeg sluttet med elektro og begynt med fuel igjen! Da hadde ikke teori og praksis hengt sammen i det hele tatt.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X