Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengjøring av fastbrent fuel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rengjøring av fastbrent fuel

    Har en Saito fa-100 hvor potta etter ca 20 tanker har blitt helt svart utenpå, ser ut til at det er fuel som har brent seg fast. Motoren er like rein som ny.

    Trenger da tips till:
    1. Rengjøring av potta. Er det noe spesielt middel som tar knekken på dette? Noe spesielt dere anbefaler å gnukke med (f.eks stålull)?

    2. Stopp av lekkasje. Er tydligvis noe som lekker et sted, og har kontrollert og skrudd til potta skikkelig flere ganger uten at dette tydligvis hjelper. Flere med samme problem?

    Se vedlagte bilder av potta.
    Attached Files
    Last edited by TapZ; 10-10-06, 18:37.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

  • #2
    ja si det

    jeg brukte dremmel med stål børste,det er det som duger!

    mvh geir
    Mvh Geir Mogstad
    ---------------------------------------
    slapp av det kommer helt sikkert ned!

    Comment


    • #3
      Prøv noe som Heter Autosol Det brukte jeg på motor sykelen min etter vinter kjøring på saltet veg der funket det kjempe bra.
      Har ikke hatt det probleme på minne modeler så jeg har ikke prød det på dem.
      Hvilken fuel bruker du?
      Amund Gårdhammer
      www.ringerikemfk.com

      Comment


      • #4
        Bruker Omega 15/15 med castor og synt. olje.
        Men har planer om å bytte til Jero.
        Frank Thingelstad
        2050 Jessheim

        Comment


        • #5
          Jeg Har Bruker Jero 15/15 og 20/15 aerosynth på Raptorene mine like blangke poter
          Amund Gårdhammer
          www.ringerikemfk.com

          Comment


          • #6
            bare lurer litt er det ikke vanlig at potta på en 4takter blir missfarget fordi den blir mye varmere en potta på en 2takter
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              Originally posted by tyor
              bare lurer litt er det ikke vanlig at potta på en 4takter blir missfarget fordi den blir mye varmere en potta på en 2takter
              Det trodde jeg også. Se feks. bend på en skivarmer blir også farget slik.. Var sikker på at det var normalt jeg...Men her tok jeg kanskje feil...
              Gisle Ranum
              Trondheim
              "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

              Comment


              • #8
                Originally posted by tyor
                bare lurer litt er det ikke vanlig at potta på en 4takter blir missfarget fordi den blir mye varmere en potta på en 2takter
                Dette er helt riktig, værste tilfellet jeg har vært borti var min Saito 180
                Potta var akkurat som din TapZ, etter kun tre tanker.
                Løsningen er nok silicon slange på potta vil jeg tro.

                Autosol har jeg prøvd til dette og det funka dårlig, men derimot stålbørste på dremelen funker bra, som nevnt tidligere i tråden.

                Comment


                • #9
                  Ok, takk for tips. Jeg får kjøpe meg en stålbørste til dremelen neste gang jeg er innom clas da.
                  Frank Thingelstad
                  2050 Jessheim

                  Comment


                  • #10
                    Legg potta i parafin eller diesel 2-3 dager, så kan du som oftest fjerne den fastbrente olja med tannbørste.

                    Comment


                    • #11
                      Koke potten i frostveske som brukes til bilen er det aller beste trikset.

                      Bruk en gammel panne eller en tom hermetikk boks, sett den på ett lite Gassbluss og kok opp. La det små koke ca 1 times tid og du kan tørke vekk den fastbrente oljen.

                      Kok den helst ute , da det blir litt lukt av dette

                      Prøv dette og potten er som ny uten riper o.l fra stålbørster
                      Jan Thore Lygren

                      www.f3cnorge.info

                      Comment


                      • #12
                        Hørtes ut som gode tips begge to. Tror jeg forsøker å legge den i parafin eller diesel først, så får vi se hvordan den blir.
                        Frank Thingelstad
                        2050 Jessheim

                        Comment


                        • #13
                          Hvis du tenker på å bytte fuel, prøv Cool Power 15%. Den har 18% helsynt olje. Det er castoren i fuelen som gir brune potter. Nix castor, nix brune potter.
                          Tipset om frostvæske funker.
                          Mvh
                          Gunnar Børseth

                          I might not be very good, but I'm fun to watch.

                          Comment


                          • #14
                            Fikk også anbefalt Jero, og etter hva jeg har hørt har også Jero helsynth olje. Men har en kanne med omega jeg må fly opp først. Tenker jeg tar reingjøringen når jeg skal bytte fuel.
                            Frank Thingelstad
                            2050 Jessheim

                            Comment


                            • #15
                              Jan Thore`s forslag er et godt og gammelt knep som har vært kjent lenge. Brukes til å rengjøre alt av fuelmotor-deler.

                              Men: Man SKAL koke sakene ute, frostvæsken er kreftframkallende... Man skal dessuten ikke bruke noen kokekar man skal lage mat i senere. Derfor brukes som Jan Thore sier gamle kasseroller eller bokser som aldri havner på kjøkkenet igjen. Og til slutt: noen påstår at effekten blir bedre hvis man lar delene ligge i væsken de timene det tar for alt å bli kaldt igjen, akkurat det har jeg ikke prøvd.

                              Gnukking med f.eks Autosol duger mest på mindre flekker. Og når man bruker slike slipemidler vil overflaten bli penest om man sliper i bare en retning. Sliper man alle vegene blir det mattere.
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment

                              Working...
                              X