Announcement

Collapse
No announcement yet.

Publikumsvennlige flyplasser. Anerkjennelse.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Publikumsvennlige flyplasser. Anerkjennelse.

    Jeg vet at dette er vanskelig emne, men av egen erfaring, vet jeg at for få publikum, og med det potensielle nye modellflygere, til å komme og se, må det tilrettelegges med areal til parkering, og sikkerhetssoner mellom depot/flystripe og (tribune).
    Senest i går ble jeg minnet på at det var for lite
    parkeringsmuligheter ved vår vinterstripe på Mjøsisen. Der er det jo bare et spørsmål om å brøyte mere, men på landstriper er det et større økonomisk problem. Vi må se på hvordan dette kan løses. I golf må deltakere betale en viss sum pr dag.
    Er det veien å gå for å finansiere flyplasser? Klubbkontigentene rundt om i landet gir ikke rom for store finansielle sprell, så hva kan da gjøres for publikum?
    Dette har i høyeste grad med vår anseelse blandt publikum
    å gjøre. Vi må få vist hva vi driver med, og ikke minst: Vise kompleksiteten i sporten. Kanskje vi da kan oppnå mer anerkjennelse?

    Karl H.
    Leder GOMFK.
    Last edited by Karl H.; 17-10-06, 06:25.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

    Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

  • #2
    Jeg tror det ligger en god del år frem i tid (om det noen gang blir gjennomførbart) å ha en egen "stadion" for modellfly.

    Hvis folk (som er medlemmer fra før) skal betale for daglig bruk i tillegg til medlemsavgiften så tror jeg det beløpet uansett ikke vil bli spesielt stort siden det kanskje ofte bare er en liten kjerne i hver klubb som flyr ofte. Dagsavgiften må, slik jeg ser det, være ganske stor for at det skal ha noe å si mtp. store anlegg. Et vanlig idrettslag har liksom flere titalls kanskje flere hundre medlemmer, en gjennomsnittlig klubb har kanskje 50-60 medlemmer(?) hvor kanskje 1/3(?) flyr mer enn 10 ganger pr. sesong.

    Når det er sagt er det klart at et slikt opplegg gir penger i klubbkassa. Vi betaler 10kr (medlemmer) og 20kr (ikke-medlemmer) i hundeklubben pr. trening. Dette er en grei sum som sikkert bidrar til noen kroner ila. hele sesongen uten at det er så mye at en tenker noe særlig over det.

    Men som sagt tror jeg ikke det kan bidra i veldig stor grad til at vi kan bygge store anlegg men det kan kanskje dekke bensin til klipper og betaling av brøyting av stripa på vinteren.

    Hva tenker du på mtp. kompleksiteten? Mangfoldet er det som slår meg.

    Hva kan gjøres for publikum?
    Vel, det jeg syntes er artig er å kikke på modeller, utstyr, motorer, kunne veksle noen ord med folk ol. I tillegg er det jo greit at en kommer såpass tett innpå flyene som flyr at en faktisk ser noe mer enn en prikk på himmelen, uten at det går ut over sikkerheten så klart.
    Plassering av modeller og piloter i forhold til publikumsområde etc. er vel slik sett ganske vesentlig.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Det finnes vel en rekke eksisterende idrettsanlegg hvor det kan flys modellfly?

      Disse kan vel også leies av modellflyklubber for eventuelle arrangement.


      Torstein

      Comment

      Working...
      X