Announcement

Collapse
No announcement yet.

så skjedde det igjen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • så skjedde det igjen

    jaja så flikka spitfiren min og gikk inn i spinn igjen i dag. var høyt oppe i lufta men klarte ikke å få den ut av spinnet som den tydligvis hadde bestemt seg for å gjennomføre helt til bunns. vingen brakk på to steder og kroppen knust fra vingen og frem. ikke noe å begynne å reparere på var reparert så mange ganger før.

    Det som var mere iriterende var

    1. akslingen på PJS motoren ble skeiv. er det noen måte å rette ut en slik aksling på å få den helt rett eller må jeg prøve å få tak i en ny.

    2. lipo batteriet var bøyd omtrent 45grader på midten. det var 2 2spakker seriekoblet så jeg delte de fra hverandre med en gang og la de ute på ett sikkert sted. kikket på dem nå og rettet de forsiktig ut. målt så cellene og 3 av cellene har 4.06v en celle har 0.8v. den på 0.8 er det jo bere å lodde fra og destruere. men er det noen grunn til at jeg ikke kan bruke de 3 andre cellene. de ser helt fine ut etter at jeg rettet dem ut. og de har ikke blåst seg opp noe.
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

  • #2
    her er bilder av motoren. Har løsnet set skruen men får ikke ut akslingen. tør ikke varme på den pga magnetene. noen som har tips. den sitter helt fast får den ingen rettning. tok noen bilder av resten da jeg først hadde den oppe. hele statoren er støpt inn i en epoxy lignende masse etter den er viklet. også har den 16 magneter i stedet for 14 som det er på axi. er vel kanskje derfor det er så bra torque i disse motorene.

    ble litt dårlige bilder desverre. var litt mørkt her
    Attached Files
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Huff da, dette var kjedelig... Ut fra restspenningen på de tre cellene å bedømme ble det ingen lang flytur. Det er sikkert mulig å cykle de resterende cellene forsiktig og sjekke kapasiteten. Var det noen ytre skader på den defekte cella?, varme?
      Akslingen kan det nok bli vanskelig å få helt rett. Den må i allefall ut. For å presse den ut kan vel en skrustikke brukes ved å bruke et anlegg mot fronten av klokka så nært rundt akslingen som mulig. Dersom du skal skifte den kan det lønne seg å file ned den bakerste delen av akslingen slik at den løsner når den siste delen skal gjennom klokka.
      16 magneter betyr bare at den er viklet ala CDROM (ABCABCABCABC) og ikke LRK eller DLRK.
      Fred Larssen

      Comment


      • #4
        nei det ble ikke så lang tur. fikk kabel i dag for å programere om regulatoren for å få høyere cut off. og skulle ta en tur for å se hvor lang flytid jeg fikk da. ble bare noen ruder rundt meg. også dro jeg den opp i en høy stall turn noe jeg har gjordt mange ganger før. så at linken til sideroret hadde løsnett men det skjedde sikkert i krasjet.

        Fikk ut akslingen nå. satte den bøyde delen i skrustikka og vrei på klokka da løsnett den. prøvde å rette den litt men det ser umulig ut. men det er jo en 4mm aksling. og den trenger bare ett spor i ene enden slik at en kan sette på en låsering. klokka sitter je bare med en set skrue. så det skulle ikke bli så vanskelig å finne det tror jeg.
        lurer på om denne passer. Siden finnes ikke står ikke noe om hvor lang den er men 3007 motorene har vel 4mm aksling i hvertfall
        Tom Nohr
        Tennisveien 9
        2450 Rena

        Frsky taranis 9+
        Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
        Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
        + diverse små ting

        Comment


        • #5
          Originally posted by tyor
          men er det noen grunn til at jeg ikke kan bruke de 3 andre cellene. de ser helt fine ut etter at jeg rettet dem ut. og de har ikke blåst seg opp noe.
          Ja! Det er en grunn til at du ikke skal bruke disse cellene. Såvidt jeg har forstått er dette en tidligere generasjon celler, så gud vet hva de måtte finne på hvis du begynner å belaste de etter å ha vært så nært en intern kortslutning. Du vet trossalt ikke hvordan de ser ut inni selv om de ser fine ut utvendig.

          Igjen er vi litt inne på at det jeg nevnte i tråden der vi kom inn på 4S på 3S-beregnet ESC. Jeg ser ingen vits i å risikere hus og annet utstyr som måtte befinne seg i nærheten av pakken hvis den skulle "detonere" bare for å spare penger, konsekvensene kan bli dyre og ikke minst fatale. LiPo er snikne greier, det har jeg førstehånds erfaring med etter at jeg gikk inn for å "voldta" et par pakker jeg hadde som skulle kasseres.

          Bottom line: Ikke bruk de!

          Comment


          • #6
            hvordan vet du at jeg har vært nært en intærn kortslutning? selv om de har fått seg en smell betyr vel ikke det kortslutning? den cella som var gåen hadde ett lite hull i seg så den er loddet ut. alle ligger ute foreløbig og skal få gjøre det en stund. og hvis de måler likt etter noen dager så prøver jeg dem for å se om de holder spenningen under last.

            en annen ting er at etter hva jeg har skjønt av elektro ekspertene på forumet her så tåler de gamle genrasjonene å bli behandlet hardere med hensyn på lading og utlading en de nye
            Tom Nohr
            Tennisveien 9
            2450 Rena

            Frsky taranis 9+
            Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
            Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
            + diverse små ting

            Comment


            • #7
              ???

              Originally posted by tyor

              en annen ting er at etter hva jeg har skjønt av elektro ekspertene på forumet her så tåler de gamle genrasjonene å bli behandlet hardere med hensyn på lading og utlading en de nye
              Skjønner ikke hvorfor du stiller spørsmål, når du tydeligvis ikke vil ha svar.

              Comment


              • #8
                Pepsimannen: du tok ordene ut av munnen min.

                Tyor: Jeg vil bare understreke at en celle som har vært knekt i 45 graders vinkel (dine ord) er så nært kortsluttning den kan komme pga. den typiske formen på en LiPo-celle. En kortsluttet celle kan reagere momentant eller flere timer etterpå, jeg har opplevd begge og VET hva som skjer når disse starter opp og jeg tror det er unødvendig å linke til filmer. Siden vi ikke vet hvordan cellene ser ut invendig etter utrettingen ville jeg ikke fortsette å belaste/lade som normalt - uansett om de ligger urørte i 1 time eller 1 uke.

                Jeg ville ikke brukt en celle som har vært bøyd på samme måte som jeg ikke bruker krystaller som har vært med på kræsj.

                Comment


                • #9
                  og der fikk jeg svar på hvorfor Northwood. takker for det
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment

                  Working...
                  X