Announcement

Collapse
No announcement yet.

Catalina ca 110 cm vingespenn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Catalina ca 110 cm vingespenn

    Var innom Griffin i dag og fikk med en liten Catalina. Tenkte jeg skulle prøve på en byggelog.

    Var mye trefliser og det blir jo et morsomt puslespill.

    Jeg har 2 stk børsteløse Motor Max 400 xt som skal settes inn etterhvert. Flyet må jo kunne ta av vertikalt med det, men da har jeg vel noe å gå på vekt etterhvert.

    Ferdig med midtre del av vingen.
    Attached Files
    Marius

  • #2
    fint fly. lykke til med byggingen og kom med masse bilder etterhvert som det går fremover.

    Ser ut til at det blir masse byggetråder her utover vinteren. kanskje ARf tiden er over og butikkene må begynne å ta inn byggesett igjen
    Tom Nohr
    Tennisveien 9
    2450 Rena

    Frsky taranis 9+
    Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
    Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
    + diverse små ting

    Comment


    • #3
      Ja la oss håpe det Tyor
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        Delvis ferdig med vingen. Nå er det vel lurt å begynne og tenke et par hakk lenger fram. Tenkte å legge inn to servoer i vingen for balanseror og så må jeg sjekke litt nøyere hvordan motoren skal festes på vingen.
        Lurer litt på om det kan være en idè å helplanke vingen. Det er jo et papirfly i utgangspunktet! Kunne tenkt meg noe litt mer solid. Har vel litt vekt å gå på i forhold til motorene vil jeg tro.
        Attached Files
        Marius

        Comment


        • #5
          du må tenke på at hele vingen vil bli tykkere, og det kan fort by på problemer. vekten av plankingen vil du nok ikke merke, og du vil få et penere(så lenge vingen ikke blir seende for tykk ut), og sterkere fly med planket vinge. jeg tror ikke jeg ville orket å planke vingen, men det må du nesten se selv. om det vil by på problemer du allerede ser nå
          Jørgen Wake Stensen
          Bodø MFK
          Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

          Comment


          • #6
            Husk at høyere vekt vil gå på bekostning av evnene til å fly sakte, og du har jo allerede store motorer. Spantevinger tåler jo generelt en hel del, men hvis du vil stive opp litt kan du jo lime fast litt karbonfiber f.eks. Solartex kan eventuelt også brukes for å få opp styrken i vingen, men den veier jo en del. Catalinaen er jo ikke akkurat en rask jager.
            Tomotors er tøft!
            -----------
            Bengt

            Comment


            • #7
              Marius - the wing is more than strong enough - if you have doubts you could consider introducing diagonal bracing at strategic places. Suggest you use SIG Koverall as you have done before, Solartex is a tad too heavy.
              Ken Bates
              Never Mind the Label

              Comment


              • #8
                Originally posted by bengtern
                ... Catalinaen er jo ikke akkurat en rask jager....
                Er den ikke?? pokker også...

                Leste om de som fløy catalina fra Shetland under krigen (333 skvadron?), og de beskrev catalinaens flyegenskaper som "ei drektig ku i havsnød". Forhåpentlig flyr den litt bedre som modell

                Som de andre her også sier, så er ikke større motorer ensbetydende med at du kan ha høyere totalvekt. Generelt er høy vekt = trøbbel.

                Comment


                • #9
                  må også si meg enig med de andre. om motorene klarer den ekstra vekta er jo en ting, men vingebelastningen blir større som igjen betyr større landingfart osv. utfra bildene så ser det ut til at ribbene sitter såpass tett at tror ikke det er noe problem med at vingen holder. Bortsett fra i krasj men da er det ikke noe som holder hehe
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    Fint med tilbakemeldinger og tips!

                    Jeg skrinlegger planene om planking. Jeg tenkte også å trekke modellen med Koverall. Det fungerte bra sist og virker solid. Papir går for fort i stykker.

                    Nå er jeg ferdig med det ene balanseroret.
                    Attached Files
                    Marius

                    Comment


                    • #11
                      After the break
                      Attached Files
                      Marius

                      Comment


                      • #12
                        Oktobernummeret av RCM&E har en lang artikkel om en fyr som bygger to utgaver av det flyet der. En har retracts på vingeflottørene!!! Mye bra info om vekt v\s motorkraft. Han bygger fra flis, men sikkert noe å plukke opp uansett.
                        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                        Steinar B Johansen
                        Lillehammer mfk

                        Comment


                        • #13
                          Det bladet må jeg prøve å få tak i! Selges det på Narvesen? Har ikke sett det før.

                          Jeg har lagt vingen litt til side foreløpig. Må skjøte på noen ledninger til motorene slik at de når fram til fartsregulatorene som kommer til å ligge foran i flykroppen. Holder det å tvinne ledningene å legge på en krympestrømpe eller bør det loddes? Har ikke så snøring på ledninger.

                          Begynte på flykroppen i går. Bunnen på flyet tenkte jeg å planke med 2,5 mm balsa så flyet har noe å lande på uten at det ryker noe spanter eller betrekning.
                          Attached Files
                          Marius

                          Comment


                          • #14
                            Du må desidert lodde kablene ja!
                            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                            Comment


                            • #15
                              Det her var litt vrient! Visste ikke helt i hvilken retning jeg skulle begynne å bygge kroppen og det er ganske skjørt. Balsalistene passet ikke optimalt inn i sidestykkene til flykroppen sånn at det går ikke an å feste de å lime etterpå.

                              Begynte på midten. Blir en del pussing og fiksing når kroppen er ferdig så resultatet blir seende bedre ut!
                              Attached Files
                              Marius

                              Comment

                              Working...
                              X