Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Servo-horn kåper"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • "Servo-horn kåper"

    jeg lurer på hvor man får kjøpt kåper for å dekke over servo-hornene, alla de dere ser bilder av? eventuelt noen som har prøvd å lage slike av glassfiber, eller selv vakuum formet plast.
    Attached Files
    Jørgen Wake Stensen
    Bodø MFK
    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

  • #2
    På dansk hedder det en servoafdækning. Ved ikke helt hvad det hedder her måske et servolåk eller servo dekkplate. Kan sagtens købes Dubro laver nogle og der findes også andre fabrikater. Mener at have set dem inde på hylden ved smallsize, men deres netbutik er nede i øjeblikket så kan ikke se om de ligger der. Men led og du skal finde. Mon ikke de bruges meget inden for svævefly, så kanske Thore og Kåre har dem.
    Held med letingen.

    Comment


    • #3
      Går du inn på IMPX, nettbutikk -> radioutstyr -> diverse servoutstyr så har han servofester med sånne lokk. Har du ikke bruk for festet kan du jo kutte det av og bruke bare lokket...
      Attached Files

      Comment


      • #4
        de var fine de, men litt dyre. er det noen som har noen gode løsninger på hvordan man lager slike?
        Jørgen Wake Stensen
        Bodø MFK
        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

        Comment


        • #5
          må vel være enklest å lage en plugg i balsa eller isopor. Og så støpe med duk og epoxy/polyester. da blir de jo solide samtidig som de ikke blir så tunge vil jeg tro.
          Tom Nohr
          Tennisveien 9
          2450 Rena

          Frsky taranis 9+
          Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
          Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
          + diverse små ting

          Comment


          • #6
            har tenkt på det, og får vel også gå for det. jeg synes vakuum forming av plast er stilig, og lurer på om ingen har prøvd dette?
            Jørgen Wake Stensen
            Bodø MFK
            Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

            Comment


            • #7
              hva er det enkleste å lage form til glassfiber av? Isopor, Balsa, plast? jeg må legge noe over formen for å kunne bruke den om igjen.
              Jørgen Wake Stensen
              Bodø MFK
              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

              Comment


              • #8
                Servodeksel i plast....

                Servodeksler i plast er meget enkle å fremstille. Jeg lager en type som kun dekker servohorn/ støtstang, - d.v.s. at servoen er helt nedfelt i vingen.
                Fremgangsmåte:
                Lag en plugg/ form i tre eller balsa med ønsket fasong og monter denne på en treplate. Lag deretter to rammer i finer, - en som er 2-3 cm bredere enn pluggen og som har spalte i midten tilsvarende størrelsen på pluggen (+ 1-2mm). Den andre rammen lages med åpning som tilsvarer størrelsen på den første rammen og med en størrelse ca. 3 cm bredere/lengre.
                Jeg bruker vanlig embalasje plast som har en passe tykkelse og stivhet, klipper ut ett stykke tilsvarende yttermål på ramme nr. 2, - og stifter dette fast med ett par stifter på hver side. Deretter varmes plasten opp ved hjelp av en varmluftpistol, hårføner el. til plasten begynner å bli "slapp". Rammen med plast legges så raskt over form/ plugg, - deretter presses rammen med spalte ned over form plugg, slik at begge rammene ligger plant mot treplaten under. Etter 10 sek. kan rammene fjernes fra plugg og plasten løses fra ramme. Da er det bare å klippe ut dekselet med 1-2 cm klaring rundt det hele.
                Jeg lakkerer gjerne dekselene innvendig i en farge som står til vingebetrekkningen og fester dekselet til vingen ved hjelp av tape. Hull til støtstang lages i bakkant. Det tar ca. 10min. å lage ett sett deksler når en først har laget form og rammer, - materialet er dessuten gratis.
                Se vedlagt bilde av en Halfpipe hangmodell med denne type deksel montert.
                Attached Files
                V.h.

                Arvid Vastveit
                http://www.strand-mfk.org

                Comment


                • #9
                  veldig intresant. kan du ikke ta ett bilde eller lage en tegning av det. Tror jeg skjønte det men er ikke helt sikker.
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

                  Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

                  Comment


                  • #10
                    ja, jeg har allerede begynt å eksperimentere med glassfiber. jeg prøver å finne den beste og enkleste metoden. F.eks.
                    ett lag glassfiber støpt med CA/m. Kicker. (Prøvd)
                    to lag glassfiber støpt med CA/m. Kicker.
                    ett lag glassfiber støpt med CA/u. Kicker. (Prøvd)
                    to lag glassfiber støpt med CA/u. Kicker. (Prøvd)
                    ett lag glassfiber støpt med Fortynnet Z-Poxy.
                    to lag glassfiber støpt med Fortynnet Z-Poxy. (Prøvd)
                    ett lag glassfiber støpt med U-tynnet Z-Poxy.
                    to lag glassfiber støpt med U-tynnet Z-Poxy.

                    foreløpig er det stiveste av det jeg har prøvd er ett lag CA/m. kicker!!!

                    Uansett veldig interessant med plast!
                    Jørgen Wake Stensen
                    Bodø MFK
                    Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                    Comment


                    • #11
                      Ville satset på 2-3 lag 160 gr glassduk (vevd), støpt med epoxy.

                      CA blir stivt men sprøtt, og kul umulig å slipe på. Det er bedre at det blir litt mer tøyelig så det ikke sprekker. Og hvordan får du det til å slippe fra en form når du bruker CA??

                      Comment


                      • #12
                        ja, jeg vil ikke at de skal være så tykke. de tenger jo strengt tatt ikke være så sterke heller. bare de tåler vekten av vingen under transport.
                        jeg har tenkt på hvordan jeg få det ut av formen med CA, men ingen gode løsninger foreløpig. jeg har bare laget små firkanter for å teste styrken.
                        Last edited by jørgen123; 11-11-06, 11:21.
                        Jørgen Wake Stensen
                        Bodø MFK
                        Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                        Comment


                        • #13
                          Servodeksel i plast...

                          Er bortreist i.f.m. jobb, så jeg har ikke muligheter til å ta bilde av utstyret jeg bruker til å lage deksler i plast, men vedlagte skisse kan kanskje hjelpe til med forståelsen av fremgangsmåten beskrevet i en tidligere post.
                          Glemte å nevne det tidligere, men plasten stiftes fast på undersiden av den største rammen, - 2 stifter på hver av de fire sidene.
                          Lykke til!
                          Attached Files
                          V.h.

                          Arvid Vastveit
                          http://www.strand-mfk.org

                          Comment


                          • #14
                            Hvis du ikke kliner noe vanvittig, så pleier 1 lag 160 gr. duk å bli ca. 0,1mm tykt.
                            Hvor tynne vil du ha dem?

                            Comment


                            • #15
                              så tynne som mulig bare de klarer å holde vekten av vingen under transport. vingevekt kommer neppe over 2kg. men ikke tenk så mye på vinge vekt, det er mer som en beskyttelse når jeg lander seilfly på hang. jeg har liksom ingen forhold til hvor tykk en 160g duk er, og hvor sterk den er, så det blir litt vanskelig for min del å si hvor tykk den skal være. som du sier 0,1mm hørtes fryktelig lite ut, men jeg vet som sagt ikke hvor sterk den er
                              Last edited by jørgen123; 11-11-06, 12:11.
                              Jørgen Wake Stensen
                              Bodø MFK
                              Man blir aldri bedre uten utfordringer og trening!

                              Comment

                              Working...
                              X