Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kontakter på laderne.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kontakter på laderne.

    De fleste laderne som skal drives fra 12Volt leveres med klemmer av en eller annen type på tilførselskabelen. Dette er greit nok når man lader fra et batteri. Men på hobbyrommet har man gjerne et powersupply som kilde, og de fleste av disse har tilkoblinger for banan-stikker.
    Jeg har sett og selv brukt tildels suspekte metoder for å få kobla sakene sammen. Noen bruker å sette en naken bananplugg i utgangen fra power-supplyet og feste klemmene på dem igjen. Med fare for kortslutning av hele ruklet... og nødløsninger som å legge en pappbit mellom klemmene.

    Har endelig tatt problemet fatt og løste det hele med å klippe av klemmene på kabelen til laderne, koble på bananplugg og dermed var problemet borte på hobbyrommet.
    For å kunne koble sakene til et batteri ute i felt bruker jeg klemmer som er beregnet på bananplugger. Problem løst.
    Attached Files
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

  • #2
    Jeg har "standarisert" på Tamya kontakter på laderene mine, da disse ikke kan reverseres. Har motsvarende på alle strømforsyninger, kabel med klemmer, kabel for sigarettenner samt ei ledning bak i bilen som er koblet permanent til bilbatteriet.
    Fred Larssen

    Comment


    • #3
      Føler meg ille berørt av problematikken du beskrev Joo - hmm.. får se til å gjøre noe med det som deg.

      Hvor fikk du tak i klemmene som er beregnet for banan?
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment


      • #4
        Klemmene er lagervare på jobben...
        Tror dem leveres av Elfa, men jeg har sett lignende flere steder. En titt hos Claes antyder at deres art.nr. 36-1025 bør duge bra. Disse koster 29.- pr. stk.
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

        Comment


        • #5
          Jeg har nettopp gjort samme jobben, men har brukt 4mm gull-kontakter. Loddet hunnen direkte på orginal-klemma fra laderen og hannen på ledningen til laderen.
          Nils

          Comment

          Working...
          X