Announcement

Collapse
No announcement yet.

kamera flyging.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • kamera flyging.

    hva slags kamera anbefales for å filme fra fly?og hvordan gjøres dette?trenger tips..
    hvor får jeg kjøpt slikt utstyr?

  • #2
    søk på e-starter så finner du lange tråder om filming og kamervalg
    William Jul Ringkjøb
    Bodø MFK

    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

    Comment


    • #3
      Kommer an på hva du er på jakt etter...

      Er det bare film for å se på hjemme og klubbmøter gjør du som william sier og leter etter tråder om E-starter og filming. Spesielt tahustvedt her inne har lagt ut mange snutter, og han har brukt et "vanlig" kamera til formålet. Selv i den kvaliteten vi får over Nettet fra ham er absolutt OK. Mener han bruker et standard digitalt fotoapparat med videofunksjon, og dem er det fullt av på markedet!

      For et par år siden var det hot å fly med små miniatyrkameraer med sender, og ha recorder på bakken. Dette er svært billig og lett (9 gram kamera), men rekkevidden er 100-400 meter og kvaliteten ikke allverden.

      Skal du ha det proffere? Bygge skikkelig kamerafly? Da er det flyet som må konstrueres for formålet og ha evnen til å bære et hvilket som helst "vanlig" videokamera.

      Pan og tilt, er det interessant? I så fall kan man bygge selv eller jeg kan legge ut en link til noen leverandører som leverer slikt for RC-bruk hvis det er interessant.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

      Comment


      • #4
        Jeg skal i løpet av vinteren, montere et kamera på et fly.
        Det er et kamera på 390gr. Er det noe som tilsier at det ikke er tilrådelig
        på flyet, en 27% Extra?
        Skal montere det rett over CG, så bortsett fra at CG blir litt høyere i
        flykroppen skal det ikke påvirke flyegenskapene nevneverdig.
        Et Pan/Tilt system vil være interessant, men hva blir vekta?

        Karl H.
        Karl Hans Glommen.
        Mjøsa Modellflyklubb

        Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

        Comment


        • #5
          snakk med Geir J her på forumet. han driver å bygger og filmer...
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Karl H: Endelig hjemme på min PC med alle linkene. Her ser du et ferdigsydd pan&tilt-opplegg der du bruker Hitec-servoer. Som bildene viser kan man kjøre store kameraer bare servoene man velger er sterke nok: ServoCity® - Not Found Tror ikke vekta skal skremme deg.

            Å montere et kamera på en så stor modell går nok helt glimrende bortsett fra vibrasjonene fra motoren... Og selvsagt vil det kjennes på flyegenskapene, men så lenge du flyr i normale hastigheter og bare "flyr for å filme" går det bra. Bare ikke fly for sakte eller for fort, og sørg for å ha flyfart nok på landinga!
            Har sett kameraer på ca. 200 gram montert oppå seilfly på ca. 2,8 meter fløyet på hang i Danmark og det ble knallfine opptak

            william123: Geir J er ikke her på forumet lenger...
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              joo: Takk skal du ha for linken. Da er det tekniske på det rede.
              Gjenstår å plage Visakortet litt, før jeg kan begynne å montere.
              Det sitter en Webra 180 i flyet, som ikke er plagsom med vibrasjoner.
              Men det blir også dempere ombord. Kommer tilbake til resultatet til våren.

              Karl H.
              Karl Hans Glommen.
              Mjøsa Modellflyklubb

              Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

              Comment


              • #8
                Lykke til Karl H!
                Hvis du tar i bruk Servocity sitt opplegg så start gjerne en tråd rundt det på passende sted her på MfN, er garantert mange som er interesserte i dette (Jada, jeg også seff).
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment

                Working...
                X