Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor sterke servoer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor sterke servoer?

    Hei.
    Jeg har en Stinson SR-8 med vingespenn på 217cm.
    I nesa sitter en Saito 120. Trenger nye servoer til høyde og sideror. Hvor sterke/dyre servoer trenger jeg?
    mine fly;
    Noen kommer
    noen går.

  • #2
    Hei Rein

    Grattis med nytt fly - igjen! Jeg vil anbefale noe jeg selv bruker, nemlig Waypoint W-1630MG til sideror og W-1631MG til høyderor. Hvis du i tillegg kjører disse på 6 Volt så har du en bekymringsfri og billig løsning..........du vet hvor du får de
    Lars Petter Eriksen

    "the essensials are invicible to the eyes"
    Saint-Exupéry

    Comment


    • #3
      hvor sterke servoer...

      Hei og takk for raskt svar.
      Bare et lite tilleggsspørsmål; Hvorfor trenger jeg sterkere servoer til sideror enn til høyderor?.....trodde egentlig at høyderoret fikk de største belastningene.

      Mvh. Rein
      mine fly;
      Noen kommer
      noen går.

      Comment


      • #4
        Laserboy : har du god erfaring med waypoint servoene eller ? Har sett både på ytelse å pris å den er det ingenting å si på. Så var det bare kvalitet spørsmålet igjen da.. .. Å et annet spørsmål, er disse servoene digital ??
        Last edited by Isak; 16-11-06, 15:52.
        Runar Isaksen
        risaksen@bluezone.no

        Comment


        • #5
          generelt trenger man bruker man å ha litt sterkere servo og gjerne med metall gir. dette er fordi når flyet er på bakken og taxer er det siderorsservoen som får all påkjenning når man svinger. fungerer kanskje med nylon gir også, men man kan risikere å måtte bytte gir ganske ofte fordi tennene på tannhjulene blir slipt bort.

          ingen av waypoint servoene er digitale nei
          William Jul Ringkjøb
          Bodø MFK

          If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

          Comment


          • #6
            Hei igjen.

            Rein: - william123 er inne på det. Sideroret får kjenne det i lufta og, selv om det ikke er de største belastningene på en skalamodell. De er nok ikke digitale nei.
            Isak: - har bare brukt disse servoene på sideror i to modeller og der har de gjort jobben uten problem - de er kanskje ikke de mest presise når det kommer til sentrering, men til hvermannsens bruk holder de i masse vis.....
            Lars Petter Eriksen

            "the essensials are invicible to the eyes"
            Saint-Exupéry

            Comment


            • #7
              Det er jo en "sakteflygende" vakker sklamodell så teoretisk sett vet jeg at den kan fly med standardservoer på 3-4 kilo faktisk.
              Men: servoer er så billige i dag at jeg ville sett etter noen som drar rundt 5 kilo på alle ror unntatt sideroret som jeg ville hatt litt mer og metallgir hvis halehjulet drar noe særlig i roret, som nevnt før. Er det en høyderorservo bare kan den gjerne være 5-6 kilo.

              Eksempel, gode nok rimelige standardservoer: Graupner 5077, Futaba S9292 (forholdsvis langsomme servoer). Hitec HS475/605/625 osv...

              Digitale rimelige: Futaba S3151, Hitec HS-6635HB...

              Mer "proft": Futaba S9550 på balanseror og høyderor...

              Jeg ville selvsagt satt Multiplex Profi Digi på alle rora.

              Og: jeg vil IKKE anbefale Waypointene, men det kommer fra mine praktiske erfaringer med 620/621/706. Har ikke prøvd serien med et ekstra 1-tall foran... men de andre virket jo forsåvidt og stod blant annet i ei bensinkjerre/TUG helt til en av de andre som kuska denne sa han var lei av å aldri få trimmet inn modellen... Man kunne flytte trimmen halve vandringa uten at servoene reagerte, og dem kom aldri tilbake til senter etter utslag. Vi fløy jo kjerra lenge med Waypoint-servoene, og de slutta ikke å virke, men det ble jo et irritasjonsmoment over tid. Erstattet med.. ja Hitec 625. Modellen er nærmere 7 kilo.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Her har man en stor og flott modell (som sikkert ikke er fra den billigste produsenten) med en fin motor (som heller ikke er det billigste man kan få tak i) som nok vil ta seg fantastisk ut i lufta og forhåpentligvis gi eier mange gleder i lang tid fremover. Det er med andre ord et relativ stort prosjekt (i hvert fall for mange av oss).
                Så hva er det i slike tilfeller som får noen til å tro at det viktigste på agendaen er å få de billigste servoene som det er å få fatt i? Trådstarters spørsmål er veldig legitimt, og jeg tolker på ingen måte innlegget som et forsøk på å finne ut hva som er billig, men hva som er bra. Jeg har heller ikke prøvd nevnte Waypoint servoer, men er ikke overrasket over erfaringene til Joo (understøttes av egne erfaringer også). Det slik i denne verden at man faktisk får det man betaler for.
                Billige servoer = billig kvalitet. Det betyr ikke at de ikke vil fungere, men de vil (nesten) garantert ha de "problemene" som Joo beskriver kontra dyrere (og kanskje) mer "anerkjente" modeller.

                En slik tråd (hva slags servoer..?) burde kanskje defineres bedre fra starten av? En ting er hva slags modell man skal ha servoene i, men så kommer vi til hva man ønsker at servoene skal kunne gjøre i denne modellen? Er man bare ute etter å flytte ror fra A til B billigst mulig måte finnes det mange muligheter der ute. Vil man derimot ha litt presisjon, holdekraft, sentreringsevne, hastighet og holdbarhet (sistnevnte er dog ikke utelukket bare fordi noe er billig) så må man faktisk heve gluggene litt fra nederste hylle og plukke litt lenger opp.
                For de som evt. ikke har hatt gleden av å oppleve hva "skikkelige" servoer gjør med flyegenskapene på en modell vil jeg anbefale å legge litt ekstra med dollars på nettopp servoer i neste prosjekt. Det er helt klart verdt det. Det er tross alt disse små dingsene som gjør at vi klarer å kontrollere doninga der oppe i det blå.

                Joo har noen gode forslag. La meg få legge til 9252 fra Futaba, og kanskje heller fraråde 3151. Det har blitt meg fortalt (dette er ikke bekreftet må sies!) at mekanikken i denne den samme som S148. Dersom så er tilfelle er det ikke stort å satse på. Hitec sin 56xx serie vil også kunne gjøre en bra jobb på bal og høyde i denne modellen, selv om sentreringsevnen ikke er like bra som 59xx.

                Laserboy: Dette er på ingen måte ment som noe kritikk til ditt Waypoint forslag eller til deg. Det er flott at du er fornøyd med servoene dine. Greia er at det gang på gang kastes ut forslag om det billigste man kan få uten at det nødvendigvis er til så stor hjelp til trådstarter.
                Odd Sundet
                http://www.imacnorge.no

                Comment


                • #9
                  Hei igjen!

                  Ser at ett svar ikke alltid er det eneste - men Rein spurte også om hvor sterke/dyre servoer TRENGER jeg? - jeg ga han ETT tips(kanskje litt lite?) basert på EGNE erfaringinger............at du får bedre servoer med å bla opp fire ganger så mange penger er vel ikke akkurat rakettstoff.........eller?

                  PS! Mine Waypointservoer blei bytta ut etter at en Futaba 3010 og....ja Hitec 625 hadde gjort sitt - og Waypointerne gjør en like god jobb som disse til en pris av 240,- pr.stk
                  Lars Petter Eriksen

                  "the essensials are invicible to the eyes"
                  Saint-Exupéry

                  Comment


                  • #10
                    hvor sterke servoer...

                    Hei og takk for alle svar. Det er tydeligvis ikke helt enighet om hva som er brukbart, men siden dere alle har mye mer erfaring enn meg, tar jeg alle tips for god fisk.
                    Mvh
                    Rein
                    mine fly;
                    Noen kommer
                    noen går.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Rein
                      Det er tydeligvis ikke helt enighet om hva som er brukbart, men siden dere alle har mye mer erfaring enn meg, tar jeg alle tips for god fisk.
                      Enighet vil du aldri få. Det stort sett alltid være like mange meninger som det er personer som svarer. Sånn er det bare. Men...jeg tror vi kan være enige om at til en slik modelle så kan det være fornuftig å plukke servoer fra sånn omtrent midt på treet og oppover (hvor langt opp vil jo avhenge av hva du ønsker ut av servoene). Men jeg ville definitivt ikke plukka fra Rimi-hylla...

                      Og...ikke ta alle råd for god fisk bare fordi rådgiverne (meg inkludert) har mer erfaring enn deg. Det er viktig å ta råd til seg, men også bruke hue litt sjøl. Selv om jeg har holdt på i en god del år med detta og driver på et relativt høyt nivå (investerings- og ambisjonsmessig) så betyr det hverken at jeg har rett i alt jeg sier eller at alle er enige med meg.
                      Odd Sundet
                      http://www.imacnorge.no

                      Comment

                      Working...
                      X