Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stoler du på IR-thermometeret ditt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stoler du på IR-thermometeret ditt?

    Jeg ser at mange bruker disse IR thermometerne til å kontrollere temperaturen på motorer osv.
    Siden jeg jobber endel med dette feltet tenkte jeg å komme med noen advarsler her, disse pistolene forteller nemlig veldig sjelden hele sannheten.

    Metaller reflekterer IR stråling, så når du tror du måler temperaturen på motorblokken din er det i virkeligheten en blanding av motortemperaturen og omgivelsestemperaturen reflektert fra metallet du måler.
    Det er vanskelig å vite hvor mange prosent av resultatet som er refleksjon og hvor mye som faktisk er avgitt energi fra motorblokken. Det avhenger av hvilket metall det er, hvor mye korrosjon og smuss det er osv.

    Bildene jeg har lagt inn er tatt med et IR kamera som gjør omtrent det same som en IR pistol bare med mange "pixler", men det fremstiller målingen som et bilde.
    Bildene viser bensinmotoren min rett etter at jeg stoppet den. Hvis du ser på eksosrøret som er av polert aluminium ser det ut som det er helt kaldt bortsett fra den delen som reflekterer sylinderen. Det er fordi over 90% av måleresultatet er refleksjon. Legg også merke til teflon kuplingen mellom header og potte, den ser ut som den er mye varmere enn resten av røret. Den er selvsagt samme temperatur som resten men den reflekterer nesten ingenting fra omgivelsene.
    Det ser også ut som merkeskiltet på bunnkassen er varmere enn resten, men det er bare fordi skiltet er laget av et annet materiale.

    Malte flater og plast viser som oftest ganske nøyaktig temperatur så et smart triks er å sette på en bit med elektriker tape der man skal måle eller måle på et felt som er malt.

    I tillegg vet du ikke sikkert hvor stor flate IR pistolen måler og den viser alltid gjennomsnittstempen i den flaten den dekker, det er altså viktig at du kommer tett innpå det du vil måle.
    Attached Files
    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

  • #2
    det der var rimelig interessangt da vet jeg det til neste gang
    Magne 20 År
    www.airfreaks.no

    JR PCM 9XII Synth

    Raptor 50 V2
    Trex 450XL
    Walkera 22E *solgt*

    Comment


    • #3
      Ellers så finnes det jo alternativer. Det finnes onboard termometere der man legger en slynge rundt sylinderen (ikke kjøletoppen).
      Disse vil selvsagt heller ikke vise helt riktig temp men det er vel rimelig å anta at avviket er noenlunde konstant.

      Jeg bruker fingern på baklokket til å tune meg inn og onboard termometeret
      til å se at jeg holder meg der.

      Comment


      • #4
        Tempå på motor? Erdet noe å bry seg om da?

        Jeg har flydd i 30 år etter denne skalaen.

        Bruk fingen og ta på:
        Er den kald: er motoren mest sansynlig ikke i gang.
        Brenner du deg? er den mest sansynlig i gang.... så UT OG FLY

        Tuller Det er kansje praktisk og bruke til å finne mulig feilårsak om motor ikke vil gå skikkelig.

        En turteller vil forøvrig fortelle deg det samme og ofte være et vel så bra om ikke bedre verktøy til å få riktig innstilt motor.
        mvh Kjetil Sandal
        www.modellfly.no
        -----------------------------------------------------------------------
        Hvis flyet ikke vil taxe selv med full motor kan det være det ligger på rygg..

        Comment

        Working...
        X