Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektrisk 3 meters ASW 28 fra LET

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Elektrisk 3 meters ASW 28 fra LET

    Jeg har elektrifisert en liten ASW 28-18 fra LET. Flyet har et vingespenn på 3 meter, og kroppen er ca 109cm lang, ett ganske lite fly altså.

    Flyet kommer med nydelig glassfiberkropp, skalacockpit, plankede og trekte isoporvinger med bremser ferdig montert inn, ror ferdig hengslet, overføringer til hale og sideror ferdig innmontert, etc. Med andre ord er det egentlig bare å montere inn radioutstyr om man vil fly flyet som rent seilfly. For de som ønsker det, er det og montert slepekobling i nesa.

    Uansett, jeg bestilte flyet gjennom Griffin, og før jeg fikk flyet i posten kom jeg over denne artikkelen: Part II: ICARE R/C Imports Let Model ASW 28-18 3m Electrifying Scale Model - RC Groups

    Jeg bestemte meg for at jeg og skulle elektrifisere min ASW, og jeg bestilte en hyperion Z3013-16, en jeti spin 33 regulator og en Flight Power 3S 2150 batteripakke. Hyperion motoren er fin å montere i trange seilflyneser siden den er ”spiss” foran, og spin regulatoren er og glimrende til formålet siden den kan drive 7 servoer på den integrerte bec’en. Det er 6 servoer i ASW’en.

    Flyet var som sagt ferdig bygget, og det var veldig greit å montere inn radioutstyr i flyet. Arbeidet med å montere inn motor var og en overraskende enkel affære, som nevnt i artikkelen jeg linket til var det vanskeligste å manne seg opp til å kutte av nesa på et nydelig seilfly.

    Måten jeg gjorde på var ved å lage en mal i finer, jeg kjøpte en hullsag på 38mm og lagde hullet med den, og det viste seg å være passe størrelse på malen med en spinner på 40mm. Videre brukte jeg hangar 9 sin incidence meter til å få de riktige 4-5 gradene med nedtrekk når jeg la malen rundt nesen og tegnet linjen jeg skulle kutte med en tusj. Jeg la så maskeringstape på nesen slik at kutteskiven til dremelen skulle få bedre feste og ikke skli av gårde når jeg skulle begynne og kutte. Jeg kutta så nesen med smergelskive på dremelen, og pussa etter dette ned nesen litt mer med fint sandpapir til jeg var fornøyd med overgangen spinner/kropp.

    Når nesa var kutta av laminerte jeg to skiver med finer med glassfiber og epoxy, og tegnet så konturene av den avkappa nesa på den laminerte plata. Dette skulle følgelig bli til motorspantet. Jeg forma så denne plata til den matcha innsiden av kroppen, med den motoren og spinneren jeg valgte måtte jeg ha motorspantet helt flush med fremkant av kroppen for å få riktig avstand mellom spinner og kropp.

    Resten av installasjonen ser dere ut fra bildene. Utover utstyret nevnt over har jeg 4 dymond d-60 servoer i vingene, og dymond x-250 til side- og høyderor, og en futaba r-5014 mottaker.

    Den oppgitte vekta fra LET er 1500 gram som seilfly, og jeg er veldig fornøyd med vekta på 1610 gram jeg oppnådde med elektroutstyr. Grunnen til at jeg kom såpass lavt er at vekta fra LET er med retract, noe jeg ikke har i min. Som dere ser av bildene fikk jeg og til en installasjon hvor jeg fikk plass til skalacockpiten selv om jeg har montert inn motor etc, jeg kommer dog ikke til å fly med denne grunnet vekta på den. Fin når flyet ligger på bakken da

    Jomfrutur er planlagt på lørdag om værmeldinga slår til, og batterikontaktene jeg har bestilt kommer i posten.
    Attached Files
    Last edited by AudunT; 07-12-06, 13:59.
    Audun

  • #2
    pent og nydelig fly. Hvor stor prop bruker du? Fra elefun?
    hilsen arvid

    Comment


    • #3
      dette ble jo meget bra Audun!

      Hvor mange watt regner du med å få med oppsettet ditt og hvilken propell bruker du?
      Alf Surdal
      Hovsherad

      Comment


      • #4
        Takker!

        Jeg bruker en aeronaut 12x6,5, og jeg håper på rett rundt 300 watt på dette oppsettet. Det kan dog like godt havne på 350 eller 250, jeg har ikke noe erfaring med klapp propeller...

        Arvid; Om det er propellen du lurer på om kommer fra elefun, så gjør den ikke det. Proppell og spinner kjøpte jeg fra www.aircraft-world.com, fly, motor, esc og batteri kjøpte jeg hos Griffin-Models. Servoer hos Steppson hobby i Sverige.
        Audun

        Comment


        • #5
          Ser ut som et flott fly, er det beregnet for hang eller termik??
          Er på utkikk etter en arvtager etter easy glideren, planen er å ha en ferdig modell til våren, blir fristet til å starte prosessen når jeg ser på fine seifly!

          Kjell Arne

          Comment


          • #6
            Forbered deg på en (positiv) overraskelse når du pusher på speed og "oppdager" at dyret våkner! Sier ikke mer
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #7
              Originally posted by joo
              Forbered deg på en (positiv) overraskelse når du pusher på speed og "oppdager" at dyret våkner! Sier ikke mer
              Tenker du "sviiiiiiishhh"?

              Nå ble jeg nysgjerrig!

              Kaklei; Ja! Flyet er hvertfall lett nok til å fly termikk med. Profilet er S3021 som er et fint undercambret profil. Du kan og loade på med et større batteri (ligger midt på CG) for å vekte flyet opp for hangflyging, men det er kanskje litt for pent for den typiske hang landingsplassen?

              Jeg bestilte i utgangspunktet dette flyet for å fly på hang med, men ombestemte meg på grunn av artikkelen jeg linket til, samt den meget lette kroppen. Skal kjøpe meg noe billigere til å bruke på hang.
              Last edited by AudunT; 07-12-06, 20:25.
              Audun

              Comment


              • #8
                Jeg har jo en av brødrene til ASW`en din, men den skal jeg ta fatt på etter nyttår. Er 2,5 meters ASW 24-15 med samme profilet, og den får ikke motor...

                Men RS og jeg flyr med LET Nimbuser, og de har samme profilet de også. På grunn av det vanvittige sideforholdet og liten skala (1:10) tåler dem ikke så mye bank og har blitt behandlet deretter. Se bilde av Nimbusen.
                Lenge ble dem fløyet pent og forsiktig, litt på rolig hang og litt sleping. Men en dag pusha RS på speed for første gang, og da ble det swiiiish ja Bodde mye moro i det profilet så jeg gleder meg til å få min klar. Håper den får jomfrutur på hangene i Hanstholm rundt pinsetider.
                Attached Files
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                Comment


                • #9
                  385 watt!

                  Det ble ikke noe jomfrutur i helgen, men flyet er ferdig og jeg fyrte opp motoren i dag. Jeti spin regulatoren lagrer data, og i følge jeti box'en var max amp 36,1, og da var spenningen 10,68 volt. Dette medfører 385 watt!

                  Jeg må skaffe meg ett wattmeter, for jeg vet ikke om dette var en unormal spiss i kurven, og hva det stabiliserer seg på. Uansett, om jeg regner 350 watt og 1,6 kilo, så får vi omtrent 220 watt/kg! Regner jeg med 385 watt blir det 240 watt/kilo!

                  Dette burde gi meg rimelig grei stigningsgrad, i filmen i artikkelen jeg linket til er det greit stig, og der er det omtrent 160 watt/kilo.

                  Når jeg har skaffet meg et wattmeter må jeg vel vurdere å proppe ned litt om det stabiliserer seg over 33 amp som er max for regulatoren.
                  Audun

                  Comment


                  • #10
                    Så det gikk greit å få plass til Dy-60 på balanserora? Syntes vingene er svært tynne så man må ha en bulb på servodekslet. Lurer på å sette inn Dy-47 i min. Samme som sitter på Nimbusen.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #11
                      D-60 i vingene fungerte perfekt, tror nok ikke jeg ville gått for så små servoer som D-47 i et fly på denne størrelsen.

                      Var selv i tvil om jeg skulle ta sjansen på D-60, stod lenge mellom disse og 5125, men når Arne Steppson dro fram kofferten på IGG høsttreff fikk jeg en god pris på disse.

                      Hvor får jeg forresten tak i servocover? Fikk noen multiplex cover fra Øgrey, men der var plastikken 2-3 tykk og av den harde typen. Hobby-lobby ser ut til å ha noen tynne i abs plast, men enkelte ting er det greit å skaffe innaskjærs.

                      Se bilder av D-60 i vingen:
                      Attached Files
                      Last edited by AudunT; 10-12-06, 16:28.
                      Audun

                      Comment


                      • #12
                        IMPX har noe greier.

                        Eller du kan lage selv som denne tråden viser.
                        "Servo-horn kåper" - (MFN) ModellflyNytt.no
                        Mvh
                        Torbjørn Gustafson
                        www.trmfk.no



                        Will fly for food

                        Comment


                        • #13
                          Jeg fløy jomfrutur den 26. desember 2006, men været har forhindret noe mer flyging etter det. Kort fra jomfruturen:

                          Jeg brukte motoren i ca 1 min 50 sek som ga meg totalt flytid på 13 minutter, noe av dette var fortflyging og litt akro. Jeg kan bruke motoren i ca 2 min 30 sek, så ca 20 min flytid pr pakke uten noe termikk er realistisk.

                          Med motor på måtte jeg bruke veldig mye dykkror, har nå lagt inn en mix som skal kompensere for noe av dette. Med motor går flyet nesten vertikalt, men klatrer mer effektivt med stor fart i 50-60 grader.

                          Uten motor flyr det bra, responsivt på rorene, og det gikk greit med loop og roll. Kunne fly fort nok, og sakte nok. Bremsene var effektive, og jeg oppdaget ikke behov for å kompansere med opp eller dykkror ved bruk av bremsene. Landingen var uproblematisk.

                          Som joo nevner tidligere i tråden; "sviiiisssshhhj" når det går fort

                          Får komme tilbake med mer rundt flyegenskapene når jeg har flydd den litt mer, men det sier vel litt når jeg etter en tur er så fornøyd at jeg allerede har bestilt en batteripakke til. Regner med at dette er et fly som blir flydd mye i sesongen som kommer!

                          BTW, Kjetil Vik som og er på forumet her har tatt bildet, han kan kanskje legge ut flere av de han har av flyet.
                          Attached Files
                          Audun

                          Comment


                          • #14
                            AudunT - Hva er erfaringene dine?

                            Heisann!

                            Jeg er i ferd med å skaffe meg en ASW 28 fra LET models! Jeg har også tenkt til å elektrifisere den!

                            Hvordan har modellen vært å leve med?

                            Bra/Dårlig?

                            Hilsen Eivind
                            Great Planes Fling
                            Great Planes Slinger
                            E-Flite Edge 540
                            Tragi 704X
                            Multiplex Funjet
                            Multiplex Easyglider
                            EMS Ventus 2c Klapptrieb, 4,8m
                            Valenta ASW 17
                            Futaba 10c FASST

                            Comment


                            • #15
                              Hei!

                              Jeg solgte modellen for en stund siden, er ofte sånn med meg at jeg ikke har ting så lenge...

                              Anyway, modellen fungerte greit, og den fløy ganske så fint. Som andre små skalaseilere hadde den endel tipstall tendenser, og ganske mye gjennomsynk.

                              Den tålte overraskende mye G, men den sa godt fra med vinger som flekset endel.

                              For å være helt ærlig; Om jeg skulle kjøpe meg nytt elektroseilfly (noe jeg stadig har lyst til) hadde jeg nok valgt noe som er designet til formålet, eks flamingo, kult, alpina etc fra tangent. Ser ikke spesielt skala ut med proppell i nesa uansett. Dog var ASW'en en modell jeg hadde veldig mye moro med!
                              Audun

                              Comment

                              Working...
                              X