Announcement

Collapse
No announcement yet.

toll, skatter og sånt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • toll, skatter og sånt

    vurderer å kjøpe en sig ulitimate fun fly kit fra tower hobbies. den er priset til 84,99 dollar. noen som vet hva som kommer i tillegg med skatter og moms, porto og alt det der? http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...?&I=LXFG15&P=7

    Har noen erfaringer fra TH?
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

  • #2
    Det er ikke skatt på RC-utstyr
    Du må betale 25% moms ved import, fraktomkostningene blir også momsbelagt.

    Så $85+$20 i frakt = $105
    +25% moms og minimum 70kr i fortollingsgebyr (avhenger om du fortoller selv eller om Posten gjør dette for deg, i tilfelle det siste er det +150kr i stedet for +70kr - sånn cirka)

    Dvs at flyet vil komme på mellom 900-1000kr
    ----------------
    Haldor
    ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

    Comment


    • #3
      For ordens skyld, når man sender EMS så er fortollingsgebyret inkludert i frakten erfarte jeg i går, dog har vel ikke Tower det som alternativ.

      Fortollingsgebyret er 70 når verdien er mellom kr 200 og 1000 og omtrent det doble over 1000. Det koster omtrent det samme om du fortoller selv eller lar Posten fortolle det under 1000 for de tar godt betalt for å sende momsen til Tollvesenet.

      TH er en bra butikk men det hender det tar svært lang tid å få ting derfra. Overflateforsendelse betyr akkurat det, greiene kommer tydeligvis med båt/bil og det tar fort 6-8 uker. Airmail kan gå på 1 uke men tar gjerne 10-14 dager, noen ganger mer. Så tilbyr de kurerfrakt = dyrt.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Haldor
        Det er ikke skatt på RC-utstyr
        Du må betale 25% moms ved import, fraktomkostningene blir også momsbelagt.

        Så $85+$20 i frakt = $105
        +25% moms og minimum 70kr i fortollingsgebyr (avhenger om du fortoller selv eller om Posten gjør dette for deg, i tilfelle det siste er det +150kr i stedet for +70kr - sånn cirka)

        Dvs at flyet vil komme på mellom 900-1000kr
        Stemmer det der, bortsett fra at billigste frakt er $31,69 og raskeste frakt er $85,99 i følge Tower hobbies.

        Comment


        • #5
          Har benyttet Tower noen ganger, og vet at det jeg bestiller kan ta mer enn 6 uker som surface-frakt... Men sakene har kommet fram hver gang jeg har brukt dem.
          Mye styr for lite hvis man ikke er i ferd med å handle inn litt kvanta av småelektronikk, da er det litt penger å spare. Greit hvis man skal ha 30-40 servoer og har god tid, da blir det gjerne litt gevinst ut av jobben.

          Frakt på kit gjør at summen hjem til hobbyrommet har gjort Tower (og andre sjapper i USA) uaktuelle for min del.

          Men noen ganger finner jo folk noe dem bare MÅ ha, og kan det ikke skaffes her på berget får man bite tenna sammen og betale det DHL og Tollvesenet skal ha
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

          Comment


          • #6
            Jeg MÅ ha... Har sett en litt skakkt bygget versjon i aksjon på stripa i klubben, og ble forelsket ved første blikk. Tenker å bygge min rett jeg da..
            Har ikke sett noen til salgs i norge. Hvem er det egentlig som har SIG her på berget?
            Tusen kroner er uansett ikke så fryktelig dyrt for et fly, og tid har jeg nok av, da jeg drukner i prosjekter.
            Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

            Steinar B Johansen
            Lillehammer mfk

            Comment


            • #7
              Neida, tusen kroner er knapt peanuts for dem som driver aktivt med modellfly...

              Sig er vanskelig å få tak i her på berget, jeg vet bare en forhandler som tar inn noe derfra og det er Griffin. Men om han har planer om et bredt spekter fra Sig vet jeg ikke, det er primært Rascalene han har tatt inn.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

              Comment


              • #8
                Vet ikke om det er noe alternativ, men Great Planes har også en modell av samme flyet med "ordentlig" kropp.
                Great Planes RC Products | Horizon Hobby
                Den er jo noe dyrere da - 1.650,- hos Norwegian.

                Comment


                • #9
                  siden tråden er inne på noen butikker tenkte jeg at jeg kunne komme med et forslag. Esprit model har massy utstyr til gode priser. bestilte et par småting slik at jeg kom over grensen på 200 kr. pakken ble sendt som gave og den var i hus 7 dager etter bestillingen. dette var med billigste fraktalternativ.

                  Esprit Tech/Model 1.321.428.3066
                  William Jul Ringkjøb
                  Bodø MFK

                  If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                  Comment


                  • #10
                    har handlet MYE fra utlandet,også fra Tower Hobbies.en god tommelfinger regel eg bruker for å finne ca pris inkl alt, er å gange prisen med 10 i steden for dollar kurs,om pris er oppgitt i $.
                    Alt som kan fjernstyres.
                    ---------------------------------------------
                    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                    Steinar Kvarme.

                    Comment


                    • #11
                      Tower er genialt om man ikke har hastverk og skal ha mye smågodis.

                      Har prøvd en sending med UPS derifra også og det er passe nytt ifra dem, men det tilsier at de gammle reglene de hadde om størrelse på pakka ikke eksiterer lengre om man ønsker en ARF derifra.

                      Men tilbake til en UPS sending derifra da.... Den ble sendt fra Statene og ankom norge etter 2 dager !!! (Veldig bra) Men så klarer norske tollvesen og norske posten å bruke 1 uke på å levere pakken. Er ca 5 mil fra Gardemoen til meg.. Hadde gått samme strekkningen på 1\2 tiden.
                      Ønsker dere en god dag på feltet !
                      Birger Mork

                      Mine besittelser :
                      Flygreier (Massevis)
                      Heligreier (En Mini Titan)
                      Bilgreier (Et par stk.)

                      Comment


                      • #12
                        Om du hadde sørget for at de hadde din fullmakt til å fortolle på forhånd så hadde det nok gått raskere.

                        Prosedyren på slike kurersendinger som skal fortolles er følgende.

                        De ankommer
                        Ankomstmelding sendes mottaker, gjerne per post, tar 1-2 dager.
                        Man må sende fullmakt til å fortolle tilbake evt faktura. Per post tar dette 1-2 nye dager, jeg bruker email. Scanner nødvendige papirer og legger ved, sparer 1-2 dager.
                        Så skal det fortolles, tar et par timer men dagens distribusjonsbil har gått når det er klart.
                        Neste dag sendes det ut. Om det er Postens EMS så sendes det da til postkontor som igjen sender ut hentelapp, ny dag.

                        Forøvrig, om det kom med UPS så var vel ikke Posten involvert. Posten tar hånd om ting som komer med USPS (United States Postal Service), UPS (United Parcel Service?) kjører vel ut sine egne greier gjør de ikke? De har i alle fall en drøss UPS biler stående på Økern.

                        Om du vil korte ned tiden betraktelig når det gjelder Posten/EMS så sørger du for at de har fortollingsfullmakt fra deg. Da klareres greiene stort sett den dagen det ankommer og går videre same dag eller neste. Så følger du sendingen til ditt postkontor og skriver ut hentelapp fra nettet.

                        Gjorde akkurat det fredag. Hentelappen fra Posten kom i går, 1 dag etter, som vanlig.

                        Så det er normalt ikke de nevnte parter som jobber sent men det faktum at ankomstmelding må sendes deg, må returneres, og at hentelapp skal ut "stjeler" fort 3-5 dager. Mine sendinger fortolles stort sett den dagen de kommer og havner som oftest på mitt Postkontor dagen etter ankomst Norge, 2 dager etter om de ankommer sent på ettermiddagen.
                        Ting som hjelper: Faktura klisteret utenpå forsendelsen + at den som skal fortolle har din fortollingsfullmakt på forhånd.
                        Last edited by Tintin; 10-12-06, 09:22.

                        Comment


                        • #13
                          UPC = United Parcel Stompers

                          Jeg har selv hatt 100% suksess ved bruk av USPS fra USA til Norge.
                          Kun en pakke forsvant men den forsvant mens den var i Posten Norge sine hender. Den dukket heldigvis opp etter 3mnd.
                          ----------------
                          Haldor
                          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

                          Comment


                          • #14
                            Vil bare kommentere at Tower ikke bare er bra når man har GOD tid, men også når det haster!

                            Jeg bestilte en bråte med saker fra Tower sent på kvelden mandagen i påsken tidligere i år. Varene ble sendt natt til tirsdag, kom til tyskland med fly tirsdag, bla lastet om og kom til Bergen onsdag morgen. Jeg hentet alt sammen på UPS på flesland kl. 14:00 onsdagen.

                            Skulle likt å sett den norske forhandleren som hadde klart å få sakene over fjellet fra tirsdag til onsdag midt i påsken!

                            Da betalte jeg riktignok UPS frakt, men dersom man kjøper mye småtterier som kanskje kan være vrient å få tak i her på berget, så blir ikke frakten så mye uansett hva man kjøper. Jeg har også fått mye deler fra de som norske forhandlere må spesialbestille til en liten formue. Som feks. hjulkåper til Great Planes Extra'en min, ny cowling og hjulkåper til U-Can-Do-3D'en ol.

                            I tillegg har de ekstremt bra utvalg av dubro, og annet smått snadder som er billig å få tilsent (lite og lett).

                            Til sist vil jeg nevne at de som handler hos Tower litt stadig får mailer hvor de trekker fra så og så mye på sluttsummen om du handler for over en gitt sum. Det pleier gjerne å være 25USD i rabatt om du handler for å over 120USD og slikt. Det blir faktisk en del penger av. Er jo tross alt 20% rabatt. Går dere sammen et par entusiaster og bestiller sammen, deler frakten på 2 eller 3, så blir det faktisk ganske bra sluttresultat!

                            Forøvrig har jeg aldri ventet i 6 uker på en "surface"-forsendelse. De pleier å ta ganske stabilt 4 uker til meg. Har feks. bestilt røykolje og slikt på den måten. Med frakt, moms, toll osv. blir den fortsatt vesentlig billigere enn her hjemme, om jeg bare har tid til å vente da selvsagt..
                            Anders Hauge

                            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                            www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

                            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                            Comment

                            Working...
                            X