Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor til Corsair

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motor til Corsair

    Driver i disse dager og skal ferdigstille en Corsair fra Marutaka. Modellen er stort sett treferdig, servoer og roterende retracts er innmontert. Vsp er 250 cm. Så tygger jeg litt på dette med motor. Fornuften tilsier en bensin, type 3W 75/80, kanskje boxer, men så tygger jeg litt på Saito sin stjerne på 75 ccm. Ser at den yter 5,5 hk. Noen som har vært borti akkurat denne stjerna? En 75ccm bensin yter vel nesten 8 hk, og er litt mer økonomisk, men lyden blir jo ræva i forhold. Skal forsøke å balansere den i uken som kommer, bare for å se hvor tung motor som må til for å holde snuten nede, men det kommer jo litt lakk i tillegg etterhvert. Er jeg heldig, blir den klar til Fagernes, men kan ikke love noe. Håper noen har erfaring og vil dele denne med meg.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

  • #2
    Jeg hadde uten tvil gått for Saito 450 pga lyden. To-takt bensin blir liksom helt feil i en warbird imo.

    Effektmessig tror jeg det holder fint. Sikkert mindre power enn i en 3W 80, men så er ikke Corsairen noen hovrekjerre heller
    Mvh. Ståle
    http://www.jetsofnorway.no/

    Comment


    • #3
      Saito 450 er en motor for 1/5 scala. Hvis penger ikke betyr noe, så har
      Robart en suveren motor i samme scala. Det er en i klubben som flyr med
      7 syl stjerne, (Seidel 250), og da får de fleste (ståpels). Men ingenting som gir den følelsen er gratis. Det er ett nytelsesmiddel,
      på linje med tunge stoffer, du blir hektet.

      Karl H.
      Last edited by Karl H.; 10-12-06, 20:28.
      Karl Hans Glommen.
      Mjøsa Modellflyklubb

      Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

      Comment


      • #4
        http://cgi.ebay.com/SEIDEL-770-Seven...QQcmdZViewItem
        Lars Petter Nesse

        Votec 322 40% 3W170cs
        Extra 330 40% 3W212cs

        Comment


        • #5
          Kan ikke hjelpe deg med motorvalg, men nysgjerrig på hvordan du klarte å klore til deg en Marutaka?
          http://www.phoenix-rc.org/
          http://www.glamdalrck.net
          http://www.scalewarbird.org/
          ---------------------------------------------------
          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

          Comment


          • #6
            Artig at det er noen flere der ute som bygger Corsair. Har selv en Marutka F4U liggende som skal bygges!. Kan ikke si jeg har mye egen erfaring med større motorer men en Corsair er ikke kjent for å være spesielt enkelt å fly. Personlig ville jeg derfor gått for en 2 cyl bensin. Lyden burde bli bra nok med twin i tillegg til at motoren er mer anvendelig i andre fly.

            Anders

            Comment


            • #7
              Hei

              Ville uten tvil valgt Saito 450. Fantastisk lyd hører godt sammen med en modell som flyr godt. Har sett denne fly for mange år siden. Later til å være en god modell som er lett å håntere.

              Ønsker du bensin kan du jo velge Moki 150 stjerne. Det må vel bli perfekt? Ryktene sier at den er klar nå.

              Comment


              • #8
                Hallo.
                Driver selv med siste innspurt med montering av Corsair før den skal lakkes,det skal være en Marutaka men vingespennet på min er ca 265cm.Jeg har valgt Saito 450 til min.Tror det blir konge.
                Truls
                -------------------------
                Morro er det lell............?

                Comment


                • #9
                  Hei igjen gutter. Ser de fleste liker Saitoen, ser også at jeg må frem med målebandet og måle vingespennet, kan hende det er mer en 250 cm. Marutakaen har stått og støvet bort hos en kar i mange år, og nå har vi tatt den frem, og jeg skal gi den et verdig liv. Får vel gå for 450 da, så satser jeg på at den blir stor nok. Er ikke ute etter en hovre kjerre, men Corsair har jo rimlig kraftig motor, 4000 hk, om jeg ikke tar feil, og jeg er ikke ute etter å ha et fly som så vidt har motor nok til å ta av og putre rundt. Litt kraftoverskudd kan jo være greit. Noe jeg undres over er; det er ikke flaps på denne modellen. De er ikke på tegningene heller. Det er jo litt rart, da Corsair har veldig tøffe flaps. Har hatt en Corsair tidligere, på 2 meter, den døde på Fagernes for noen år siden, da hele innmaten i flyet løsnet med det resultat at vingen falt av i en roll. Noen som husker det? Den gikk som en torpedo rett i isen. Det værste av alt var/er at når jeg ringte til forhandler og fortalte ham det, han er en god bekjent av meg, kunne han fortelle at produsenten hadde tilbakekalt alle de flyene pga denne feilen. Ble litt sur siden jeg synes han kunne kontaktet meg og gitt meg beskjed. Flyet var ikke mer enn noen mnd gammelt, og han visste godt at jeg hadde kjøpt et av han. Da kunne jeg modifisert flyet, og hatt det den dag i dag. Heldigvis traff det isen langt ute på vannet, nesten ute av syne.

                  Uansett, bilder kommmer etterhvert. Heftige retracs på denne. Halehjulet er også innfellbart med fjæring så det demper under landing. Snacks.
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #10
                    F4U Corsair

                    Corsair er etter min mening kongen av jager/jagerbombe fly brukt av US Navy/ Marines og Royal Navy under andre verdenskrig. Den ble faktisk brukt i Korea, Suez krisen og i fotballkrigen mellom Honduras og Nicaragua.
                    Jeg har fløyet Goodyear FG-1D, F4U-4 og F4U-NL variantene av Corsair i full size. Den siste var med i Honduras sine farger i sistnevnte konflikt. Corsairen har en Pratt& Whitney R-2800 ( 2800 kubikk tommer!!)18 sylindret stjerne. De tidlige variantene var på ca.2150 hk. F4U-5NL var en av de siste med en 32W versjon av motoren. Den har 2 superchargere og yter ca.2600 hk. Det ble laget en versjon av Corsairen som var ment til avskjæring av kamikase fly. Den het F2G og hadde en R-4360 ( 4369 cu/In) på ca 3000 hk. Denne motoren har 4 rekker av 7 cyl. Den blir kallt "corn cob" eller maiskolben fordi den ser slik ut med alle de sylinderene. Det er etter min mening bare en stjernemotor som kan gi et lydbilde som passer for en så stor Corsair modell. Flapsen på Corsairen er en så " stor" del av flyets uttrykk at det er det fint å få med på en skala modell!

                    Comment


                    • #11
                      Hallo.
                      Mener jeg har sett tilsvarende modell med OS 300,så da bør det være greit med en 450.Modellen min har flaps,men jeg veit ikke om det er orginalt fra fabrikanten eller om det er hjemme snekkra.
                      Truls
                      -------------------------
                      Morro er det lell............?

                      Comment


                      • #12
                        Hei Rolf. Flott at du vet så mye om disse flyene.Jeg var veldig hekta på ww2 fly før i tiden, men jeg har glemt mye. Jeg har hørt en gang at det var 4000 hk i disse motorene, men det var tydligvis litt i overkant. Siden jeg ikke har bygget vingene på modellen, ser jeg at det kan bli litt trøbbel med å få laget flaps, men selfølgelig, alt går. Men vingen er såpass brei, at denne flyter nok fint på sakte fart. Hadde en Thunderbolt på 250cm for noen år siden, gamle til Flesche, og jeg tror vingen på Corsairen er bredre enn på den, men Corsairen er ikke fullt så "tykk" i kroppen. Den modellen var 20 kg, og fløy med en 3W 80ccm rekke, og den hadde akkurat nok power til å fly skala likt. Tror ikke Corsairen blir så tung. Vi får se.
                        Knut Erik
                        But it flies, so who cares??
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.skalamodellflyklubb.no
                        www.teamflyingcircus.com

                        Comment


                        • #13
                          Har ofte lurt på hvorfor en aldri ser Corsair på hverken film eller dokumentar...Noen som vet hvorfor?
                          Lars Petter Nesse

                          Votec 322 40% 3W170cs
                          Extra 330 40% 3W212cs

                          Comment


                          • #14
                            Hmm ... Jeg synes ikke Corsair kommer noe spesielt dårligere ut enn andre WWII fightere. Discovery Channel / Historic Channel har hatt eget program om dette flyet i tillegg til andre WWII fightere. I tillegg var det en egen TV serie om flyet som het Ba Ba Blacksheep. Tror denne ble vist på TV3 i TV3s barndom. F4U Corsair er mitt favoritt fly og jeg følger med på det meste om dette flyet. Ett annet faktum er at flyet opererte med to unntak kun i stillehavet og krigen i stillehavet hadde mindre fokus for oss her hjemme enn kampene i Europa. Det er også relativt få flygende Corsairer i dag i forhold til spitfire og mustang hvorav langt de fleste er i USA. 1-2 i England og 1-2 i Frankrike.

                            Har selv 3 Corsairer under bygging / planlegging, en TopFlite, en Marutaka og en Brian Taylor. Mer info om F4U finnes det mye av men min hjemmeside er en god start.

                            Anders

                            Comment


                            • #15
                              http://www.aircraftfilms.com/F4UPREVIEW.htm Løp og kjøp.

                              Karl H.
                              Karl Hans Glommen.
                              Mjøsa Modellflyklubb

                              Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

                              Comment

                              Working...
                              X